MADRID (PressFire.no): Under onsdagens lanseringsfest i forbindelse med «Gran Turismo 5»-slippet, var det flere som satt spente i salen og lurte på nøyaktig det samme:
Når kommer egentlig skademodellen vi har blitt forespeilet til dette bilspillet, som skal sørge for at kræsjene dine skal få konsekvenser for deg og ikke minst; bilen du kjører?
Dette var noe som var annonsert lenge før lanseringen, men som manglet da vi endelig fikk kloa i spillet.
- Skade blir implementert i en oppdatering som kommer i begynnelsen av desember, sa sjefen sjøl, Kazunori Yamauchi.
Begynnelsen av desember er i neste uke, det.
NB! Se flere bilder fra lanseringsarrangementet i Madrid her.
Yamauchi avsluttet presentasjonen sin med å si at han betrakter «Gran Turismo 5»-lanseringen som bare starten på «noe langt større».
Disken du smetter inn i PS3-konsollen din åpenbarer et spill som skal fortsette å vokse i ukene og månedene som kommer, hevdet han.
Yamauchi omtalte Gran Turismo som et fenomen, ikke bare et spill du skal nyte i noen timer for så å erstatte det med neste måneds utgivelse.
Ambisjonsnivået senkes med andre ord ikke nevneverdig nå etter at spillet er sluppet.
- Betrakt det hele som en lansering av et nytt operativsystem – som trenger noen oppdateringer før det blir fullendt, sa Polyphony Digital-sjefen til PressFire onsdag kveld, noen timer etter at han hadde introdusert bilspillet foran spilljournalister og gjester fra hele verden.
Onlinedelen blir også forbedret gjennom en oppdatering. Denne kommer 27. november (altså i morgen), er det nå bekreftet.
Skademodellen i «GT5» glimret med sitt fravær da spillet omsider havnet i butikkene den 24. november, med unntak av en overfladisk, visuell skade som du kan oppnå om du eksempelvis blir for nærgående med bilene du ser foran deg på banen.
Det gjør at «GT5» per i dag fremstår som et enormt spill med lekker grafikk, med stort sett den samme kjørefølelsen som du husker fra prologen som ble sluppet for to og et halvt år siden.
Der var fokuset - som vanlig i GT-sammenheng - å prøve å oppnå perfekte linjer i svingene, jakten på å vinne de viktige hundredeler og en gnistrende grafikk, samt nøyaktig gjengivelse av bilene.
Men spillet byr per i dag ikke på reelle konsekvenser i forhold til skade, om du foretar deg det eneste naturlige i GT-sammenheng når du starter et løp:
Du tråkker gassen i bånn fra din startplassering, holder toppfart inn mot den første 90-graderssvingen, og smeller inn i fem konkurrenter, helst på innsiden - og bruker kanskje den sjette motstanderen som et slags skjold mot rekkverket for å avansere i feltet. Ikke særlig realistisk, men veldig effektivt.
Slik har «GT»-serien alltid vært, men ikke så mange dager til.
Nettopp det faktum at spillet manglet noe av det vi har blitt lovt da spillet ble lansert onsdag, i tillegg til at det fremstår som lettere ubalansert på slippdagen, bidro til at vi i vår anmeldelse blant annet skrev: «Gran Turismo 5» er faktisk fortsatt ikke helt ferdig, på ingen som helst måte finjustert og trimmet – og inneholder heller ikke riktig alt det vi er blitt forespeilet i løpet av den lange utviklingstiden. Spillet kommer neppe til å slå ut i full blomst på en stund, heller».
Den 2. desember ble nevnt som en mulig dato for introduksjonen av skade som også får påvirkning for kjøreegenskapene.
Forvent at det dukker opp en pressemelding med det aller første som annonserer de viktige utbedringene til bilsimulatoren.
Dagen etter sjampisfest i Rådhuset i Madrid, møtte Yamauchi nordiske journalister til en seanse der han fikk spørsmål fyrt mot seg.
Noe av det mest interessante som kom fram her, var at Polyphony Digital-sjefen sa dette på spørsmål om hvorfor spillet har blitt utsatt en rekke ganger, og vi har blitt nødt til å vente i fem og et halvt år etter at «GT5» først ble annonsert.
Et svar som på mange måter illustrerer hvorfor vi har vært nødt til å vente så lenge på den første fullblods bilsimulatoren til PlayStation 3.
- Det er forskjell på å gjøre ferdig noe, og det å perfeksjonere det.
PressFire kommer tilbake med mer stoff fra «GT5»-lanseringen i Madrid.