- Fremtidas spill blir dobbelt så dyre

Og da er kostnadene virkelig kappet.

14. november 2012 10:15

(PressFire.no): I videoen nederst på denne sida ser du et forslag til fremtidens spillgrafikk fra Epic Games. Selskapet står bak Unreal Engine, en av verdens mest utbredte spillmotorer.

«Samaritan» er bare tre minutter lang, men skal ha tatt 30 mennesker rundt fire måneder å sette sammen. Det røpet Epics programmeringsguru Tim Sweeney på en spillkonferanse i Montreal, skriver Gamesindustry.biz.

- Om det oppskaleres til et helt spill, kan kostnadene kan bli tre, fire ... til og med fem ganger dyrere enn å lage dagens spill. Uakseptabelt, selvfølgelig, 

Flere hundre millioner

Ved å nedskalere enkelte verktøy og optimalisert arbeidsflyten, skal amerikanerne likevel ha greid å klemme kostnadene ned til rundt to ganger dagens pris.

For to år siden var gjennomsnittsprisen på et flerplattformspill til dagens konsoller mellom 100 og 150 millioner kroner, ifølge en undersøkelse gjort av M2 Research.

De aller dyreste prosjektene skal ha kostet både tre og fire ganger så mye. I den ekstreme enden finner vi «Star Wars: The Old Republic» - angivelig tidenes dyreste spill med en utviklingskostnad på nesten 1,2 milliarder kroner.

- Må være piratsikre

- «Free to play» blir stadig mer uungåelig. Om en spiller må velge mellom et digert «free to play»-spill i verdensklasse og 300-kronersspill som bare kan kjøpes i butikk, er det veldig sannsynlig at førstnevnte vinner.

Han skal ha fortalt forsamlingen at spill krysser landegrenser enklere enn noen gang, med den ekstreme populariteten til «League of Legends» som eksempel.

Og Sweeney forventer at kryssplattformspilling blir enda vanligere nå som datamaskiner, mobiler og konsoller deler skjermer med høy oppløsning, flerkjerneprosessorer og DirectX 11-grafikk.

- Vi må være bevisste på denne trenden, og begynne å lage spill med alternative betalingsmodeller som er piratsikre, hevdet veteranen.

Tim Sweeney er en av grunnleggerne av Epic Games, og anses for å være en av bransjens kyndigste programmerere gjennom sitt arbeid med Unreal Engine. Motoren brukes i en rekke storspill, som «Gears of War», «Mass Effect»-serien og  «Batman: Arkham City».

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3