(PressFire.no) Du må gå igjennom en sunn dose robot-hets om du vil ha en stilling hos San Francisco-baserte WibiData.
For å i det hele tatt kunne sende søknad på de ledige stillingene, må du lete opp PIN-koden som de glemske sjefene har gjemt i problemløsningsspillet «Portal 2».
«Portal 2»-modifikasjonen lar de jobbsøkende navigere seg rundt i en digital versjon av WibiDatas kontorer, til de oppløftende kommentarene den noe sadistiske roboten GLaDOS.
Mens du leter etter ledetråder, kommenterer GLaDOS i kjent stil på hvor ubrukelig du er.
På veggen henger det minnesplaketter for de som gav sitt liv for vitenskapen.
- Jeg er litt opptatt akkurat nå, den nye roboten er litt «buggy» og prøver å drepe rekruttene, står det i en mail sendt fra en sjef til en annen på en PC du snubler over.
- Om du er opptatt med å putte logoen vår på t-skjorter eller noe annet viktig, så be den nye rekrutten om hjelp, står det videre.
Dermed får spillerne/søkerne navigere seg rundt i kontoret, finne hemmelige puslerom og bekjempe kunstig intelligens for å imponere sjefene.
Den virkelige sjefen for WibiData, Christophe Bisciglia, sier til The New York Times at han føler spillingen er relevant for søkerne.
- Jeg føler at jeg bruker samme del av hjernen som programmering og problemløsning, forteller Bisciglia, og håper også at det får selskapet til å virke attraktivt for søkende.
Det var når Bisciglia fikk se den anerkjente modderen Doug Hoodlands tidligere arbeid med «The Gary Hudson Project» at han ble inspirert til å skape en kreativ løsning for å finne ideelle ansatte.
I «The Gary Hudson Project» brukte Hoodland «Portal 2»-verktøyet for å skape en spillsekvens som utfoldet seg til et frieri, i riktig Aperture-stil.
WibiData ble så imponert av dette at de like greit leide inn Hoodland selv, som driver moddingsiden TopHATTWaffle, for å skape den noe uortodokse søknadsprosessen.
Her kan du selv laste ned og prøve utfordringen - om du er sugen på å søke eller ikke.
«Portal 2» har blitt hyllet for sin innovative bruk av fysikklover i spill.
Spillet gir i tillegg også spillerne mulighet til å skape sine egne testkammere.
Dette har gjort at spillet har blitt populært brukt som en nymotens undervisningsmetode, noe spillutviklerne i Valve har lagt opp for.
Selv har de skapt en hjemmeside som legger opp til nettopp dette, komplett med læreplaner for fysikk, matte og mer kreative studier.
Også i Norge har dette tilbudet blitt utnyttet. Nordahl Grieg Videregående Skole i Bergen har ført spillet inn i fysikktimene.
- Spillet utfordrer spillerens evne til å tenke og løse oppgaver i tre dimensjoner, sa Lektor i fysikk, Jørgen Kristoffersen til PressFire.