Football Manager 2016

Helter skapes, overgangsrekorder knuses – og invalide stjerner blir liggende i sykesenga.

(PressFire.no): Allerede et par uker før slippet er det mulig å ta tempen på hvordan fotballmanagerserien fra Sports Interactive vil utarte seg utover høsten og vinteren.

Blir det enten en klappjakt etter stygge «bugs» og balansering av et uferdig spill helt til overgangsvinduet åpner igjen i januar – eller er det et mer gjennomarbeida «Football Manager» vi får i år?

Mindre drama i garderoben

Beta-testinga er altså en nyttig indikator.

I fjor fikk vi et spill overhodet ikke i water og slik det burde være ved lanseringa. «Football Manager 2016» er roligere og mer harmonisk – for eksempel uten nordmenn som pisker opp til mytteristemning i garderoben uten særlig god grunn.

«Roligere» kan ofte også bety «defensivt» eller «forsiktigere» – et «Football Manager» uten de helt revolusjonerende nyvinningene, men som likevel innfrir gjennom noen målretta kontringer.

«FM 2016» er et slikt spill.

Ødegaard satte overgangsrekord

Mange norske «Football Manager»-øyne vil være retta mot én spiller i år.

I 2016, i mitt «FM»-spill, blir Martin Ødegaard kjøpt av Juventus. Det ble kun to tellende A-lagskamper for Real Madrid. Prislappen? Over 200 millioner kroner (15,5 millioner pund) og dermed en slant mer enn Tore André Flos rekordovergang, da han gikk fra Chelsea til Rangers.

Ødegaard var slettes ikke interessert i en overgang til et potent, titteljagende Swansea. Dessverre.

Ja, det kan høres tullete ut med slike subjektive fortellinger fra et fotballspill, men alle som har vært bitt av «FM»-basillen vet at det er nettopp slike historier – en alternativ virkelighet med rot i den fantastiske og realistiske databasen Sports Interactive har bygd opp – som driver deg videre, helt til «bare én kamp til»-syndromet har blitt langt mer enn bare en hobby.

Enklere å drive talentutvikling i år

Jeg er en type «FM»-spiller som liker å saumfare land og strand rundt etter purunge talenter.

Spillere med en lysende fotballfremtid, bare de får riktig veiledning.

Et irritasjonsmoment gjennom åra har vært den unødvendig drøye prosessen med å sende disse ut på lån.

Har du opp mot 30 ungdomsspillere som alle trenger en låneavtale, kan pre season-perioden fortone seg som et repetitivt mareritt fordi resultatet er så mye menyknoting. Gleden over å signere nye spillere overskygges av den seige prosessen med å orkestrere slike låneavtaler.

Samtidig er dette en så viktig jobb at du gjerne vil være involvert selv.

I «FM 2016» er det tatt bort et ledd, og den irriterende «meny-rullegardina». Du trykker nå bare «offer to clubs» og kan velge om det skal dreie seg om en permanent overgang eller lån, gjennom ett klikk. Hadde Sports Interactive også gjort noe lignende når det gjelder måten du skal speide en spiller, ville vi trolig spart fire-fem timer hver sesong gjennom en slik oppstramming alene.

Bedre oversikt

Det er flere eksempler på menyrydding og tilskudd av mer informasjon:

På spillerkortet, altså «biografien» til hver spiller, dukker det nå opp enda flere nyttige opplysninger.

Det er ikke lenger nødvendig å dukke inn i en underkategori for å få vite mer om en skade, en spillers ambisjonsnivå eller favorittposisjonen hans på banen.

Nye og ryddigere oversikter – som legger til et ekstra nivå i menyene – gir detaljene om dine undersåtter. Fysioterapauter, speidere, trenere og slikt.

Dette er kjærkomment, for nå finner man kjapt ut – bare ved å se et bilde – om det faktisk er rom for å ansette to nye trenere uten at styret reagerer negativt. Det er også lagt til en kjekk graf som forteller hvordan ulike biter av støtteapparatet ditt er, sammenlignet med konkurrentene.

Mer bevegelse på matta

Et av de viktigste tilskuddene – selv om det foreløpig føles som tida nesten står stille på dette feltet – er nye animasjoner til 3D-kampvisninger.

Denne motoren er et uttalt satsningsområde for spillskaperne.

Sports Interactive hevder at du om tre-fire år ikke skal klare å se forskjellen på en «FM»-kamp og matchen som går på tv.

For å si det slik: I «FM 16» er det ingen som kommer til å være i tvil.

Det har blitt gjort forbedringer, gjennom angivelig et par tusen nye animasjoner. Du ser dette best i slow motion – med en reprise etter scoring, for eksempel.

Bevegelsene og detaljene spenner bredere enn i tidligere «FM»-årganger. Spillerne har fått flere fakter og friskere feiringer, og står ikke så ofte med ryggen til et hjørnespark eller «hovrer» over gresset i stedet for å løpe.

Gambling resulterte i gips

Skadesituasjonen i «FM 16» er mer kompleks enn før, og er kanskje det feltet vi finner de største forskjellene fra fjoråret.

Et par eksempler:

Jeg har aldri hatt så mange og store helseproblemer på keeperplass før. Kanskje er Sports Interactive inspirert av Tim Krul og Chelsea-målvakt Thibaut Courtois – begge ute med alvorlige skader for tida?

Swansea har blitt en personlig «FM»-favoritt. Et lag skreddersydd en 4-2-3-1-formasjon – med hurtige vinger, fintfølende islandsk kreativitet i midten og ikke minst André Ayew på plass til denne sesongen.

Ghaneseren er et trekkplaster, også i «FM 16»!

Målmann Łukasz Fabiańskii fikk seg en smell tidlig i sesongen og var ute i flere uker. Gjennom rekonvalesensen oppsto fristelsen til å dytte ham innpå. Polakken var slettes ikke match-fit selv om «helsemåleren» hans lå tett oppunder hundre prosent.

Selv med advarsler fra støtteapparatet om at keeperen neppe ville takle 90 minutter, gambla jeg. Og tapte.

Resultatet ble en ny skade, enda mer alvorlig denne gang.

Til neste sesong ble to nye keepere kjøpt inn. Tyske, forhåpentligvis solide sisteskanser.

Klarer du å lokke Michu opp fra sykesenga?

Dette fokuset på kampform er nytt av året. Det vil si, vi ser hvordan informasjonen om fysisk form er løfta helt opp til overflaten og støtteapparatet kommenterer bruken av en rusten utespiller som kanskje har godt av enda mer hvile og opptrening.

Michu, den spanske Swansea-spissen med et mislykka utlån til Napoli bak seg i fjor (og denne uka frigitt fra kontrakten med den walisiske klubben), er et medisinsk studie i seg selv:

29-åringen tilbringer mesteparten av tida på sykestua. Skadene avløste hverandre, uten at han i det hele tatt eksponeres for kamper. Michu ble aldri friskmeldt – selv om jeg lekte med idéen å helbrede spanjolen. I hvert fall frisk nok til at han kunne få seg ny kontrakt, og kanskje mulig å selge ham med noen millioner i profitt.

Men det gikk rett og slett ikke. Michu er (i mitt «FM 16») som invalid å regne. I et nytt spill klarte han å stable seg på beina for Ipswich: kanskje frisk nok til å få et tosifret antall kamper, men på ingen måte like målfarlig.

(I virkeligheta har Michu fått seg ny arbeidsgiver denne uka. Han spiller nå for Unión Popular de Langreo. En klubb i spansk fjerdedivisjon, der broren er trener).

Trygt og solid

Kanskje Sports Interactive har brukt mesteparten av tida på mobil- og nettbrett-versjonene sine i år? Dette er ambisiøse prosjekter, det ene knytter sammen stasjonær og håndholdt – og lar deg spille videre når du er på farta.

Hoveddelen av «FM» fungerer jo knirkefritt, så hvorfor tukle for mye med denne?

Kanskje er dét tanken bak.

Classic-måten å spille på (i år omdøpt til «FM Touch»), tidsbesparende og uten fullt så mange valgmuligheter, ble introdusert for noen år siden. I år er «fantasy draft» en nyvinning, en annerledes måte å spille «FM» på – mot andre over nett – der du kan fylle opp en spillerstall helt til kontoen din er skrapa. Morsomt, og trolig et agn for å gjøre opplevelsen mer interessant for dem som enda sitter på gjerdet og frykter «Football Manager» er altfor komplisert og tidkrevende.

I sum er «Football Manager» trygt, godt og solid – men også litt kjedelig og forutsigbart. Det viktigste er imidlertid at du slipper å vente i ukesvis på at spillet blir balansert og polert. Det fungerer bra på dag én, i motsetning til i fjor.

FOTO/illustrasjon, hovedbilde: Jon Olav Nesvold, NTB Scanpix.

NB! «Football Manager 2016» lanseres fredag 13. november til pc, Mac og Linux. Egne mobil- og nettbrettvarianter er kalt henholdsvis «FM Mobile» og «FM Touch», og tilbyr en annen opplevelse. (Vi har spilt «FM» i betafasen de siste to ukene).

I denne filmen demonstreres kampmotoren i årets spill:

Oppsummering
Positivt
Flere animasjoner blåser mer liv i kampmotoren. Intuitive småendringer i menyene. Bedre oversikt og mer nyttig informasjon om spillerne dine, taktikker og dødball-trekk.
Negativt
I år er det færre store endringer i hoveddelen av spillet. Innovasjonene i «FM 16» ligger andre steder.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3