Er det dette de mener når de snakker om «nettskyens kraft»?

Microsoft demonstrerer fordelene.

4. april 2014 21:45

(PressFire.no): Helt siden Microsoft lanserte Xbox One har selskapet snakket om hvordan de har tusenvis av servere som kan gjøre spillrelaterte beregninger i nettskyen, og på denne måten avlaste konsollen og gi den mer rom til å fokusere på for eksempel grafikk.

Avlastningsmetode

«Forza Motorsport 5» er blant spillene som har brukt teknologien til å gjøre den kunstige intelligensen mye mer realistisk, da spillet henter inn data fra førere verden rundt og mater informasjonen inn når du selv spiller.

Likevel har mange forblitt skeptisk til mulighetene.

Under Build-konferansen denne uken demonstrerte Microsoft nye aspekter av nettskyen sin, som bygger på mektige Azure-servere.

Det skal imidlertid huskes at Build-konferansen er utviklerfokusert, og omhandlet først og fremst PC-plattformen. Demonstrasjonen handlet derfor kun om PC i denne omgang.

Microsoft viser frem en struktur som kan ødelegges, de bruker en stor skyskraper som eksempel, og kjører demoen lokalt på det de hevder er en kraftig PC. Når strukturen begynner å kollapse, faller frameraten dramatisk, og opplevelsen blir ekstremt hakkete.

Deretter kjører de den samme demoen på en PC som er koblet opp mot nettskyen, selv om det ikke spesifiseres helt hvilke oppgaver nettskyen tar seg av.

Mye bedre ytelse

Uansett, det er tydelig at til tross for kollapsende strukturer, som Microsofts utviklere skyter fritt i stykker, beholder demoen en stabil framerate på rundt 32 bilder i sekundet.

Som sagt, demonstrasjonen begrenser seg til PC-plattformen i denne omgangen, men det er nok ikke utenkelig at tilsvarende fordeler kan hentes ut på Xbox One. Vi håper bare på flere mer konkrete demonstrasjoner i tiden fremover.

Se demonstrasjonen selv i filmen i denne saken.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3