Annonse

Forza Motorsport 5

Kynismen tar plass i førersetet.

Forza Motorsport 5

Kynismen tar plass i førersetet.
3:57
14:53
Utvikler
Turn 10
Utgiver
Xbox Game Studios
Slippdato
5. september 2014
Plattformer
Xbox One
Annonse
14:53
3:57
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.

(PressFire.no): På én side er «Forza Motorsport 5» et nydelig bilspill. Det peneste på konsoller, med en uovertruffen kjørefølelse når du først sitter bak rattet og majestetiske Praha åpenbarer seg i horisonten.

Xbox One-flaggskipet har imidlertid noen stygge skraper i lakken det er vanskelig å overse.

I dagene etter lanseringen har utviklerne forsøkt å stilne kritikerne av pengetigginga du blir utsatt for i menyene. For bare halvparten av bilene du fikk i «Forza 4» er med denne gang, og det er slutt på å bli løpende tildelt nye biler i takt med at du gjør karriere som sjåfør.

«Av bilelskere, for bilelskere»

Pengegavene fra Turn 10 har sittet løst den siste uka, og forrige helg var det høstsalg på alle bilene i spillet. De prøver tydeligvis hardt for å endre omdømmet sitt. Den jobben tipper jeg fortsetter i tiden som kommer.

Det er riktignok slik at du egentlig har råd til bilene du trenger. Det er helt greit at du må kjempe litt for å få råd til de tøffeste modellene.

Et større problem er at graden av bilglede og kjærligheten til krom, lakk og detaljer erstattes med følelsen av kald kynisme og griskhet. Det er dessverre et gjennomgående tema i spillet.

«Av bilelskere, for bilelskere», er lignende fraser vi ofte har hørt fra denne kanten før. Lite gir egentlig inntrykk av dét.

Måten karrieren er delt inn i flere ligaer på, gjør at det er slutt på å speide etter det lille lyset i enden av tunnelen. Jeg likte godt å ha den lange lineære karrieren som målsetting, der du kjempet om hundredeler og karrierepoeng for å krabbe deg videre over flere titalls timer.

Nå er karrieren stykket opp i småbiter, ligaer, der du mister retningssansen og det viktigste motivet for å holde interessen oppe over tid i et slikt spill.

Favorittbaner mangler

Flere av de mest ikoniske «Forza»-banene er dessuten tatt bort (flere mikrotransaksjonsmulighet?) – blant dem legendariske Nürburgring og min favoritt: Maple Valley.

At tilstedeværelsen til «Top Gear»-programlederne er sterkere enn før, gjør ikke de lange lastetidene mellom hvert løp noen tjeneste.

Det er mye lengre ventetid enn man håper på av et Xbox One-spill.

Dessuten er hele bilopplevelsen «dummet ned» ytterligere. Denne utviklingen har vi sett fra serien tidligere, spesielt etter «Forza 2». I treeren kom spoleknappen på plass. Mulighetene til å trimme biler og kjøpe nye deler er blitt forenklet i løpet av åra. Auksjonshuset ble også luket bort. Spillerne kan ikke lenger selge og kjøpe biler seg imellom.

Nå er det bare et knappetrykk som skal til før du har optimalisert og oppgradert. Hurtigvalgene og snarveier dominerer.

Fra å komme inn i noe som føltes som en bilbutikk med alle drømmemodellene på rekke og rad, fikk man før følelsen av å være et lite barn i en godtebutikk. Den er ikke lenger like utprega.

Bilsjela har forsvunnet

Karrieren i tidligere «Forza»-spill var lang og tøff. Gjorde du et feilskjær i siste sving, var det ingen nåde. Men du tok likevel grep og forsøkte igjen – etter å ha rast fra deg med noen saftige gloser, kanskje.

«Forza Motorsport 5» har lange introduksjoner i form av filmer du ikke kan hoppe over, store deler av spillet du betaler 500-600 kroner for er lukket bak pengemuren. Noen av de beste banene er tatt bort.

Presentasjonen består av å lytte på en introduksjon til banen du har spilt sju ganger tidligere samme kveld, trykke «fortsett», kjøre løpet og oppgradere automatisk når menyen foreslår det. Alle transaksjoner kommer forresten med spørsmål om du vil bruke spillkreditt eller ekte valuta.

Det er da følelsen av at bilspillsjela har forduftet melder seg, og nostalgiske minner fra «Forza 2» og «Forza 3» kommer snikende.

Nå har denne bilserien blitt noe ganske annet. Lagd for å passe flest mulig, sikkert, og med så mange støttehjul som overhodet mulig.

Innovasjon med ny kontroller

Enkelte av banene føles resirkulerte fra «Forza 4» rent utseendemessig. Noen av de nye – spesielt Praha – fremstår gnistrende pene og mer påkosta. Det etterlater inntrykket av at det har gått fort i svingene for å rekke Xbox One-lansering.

Driveatar, tiltaket som er ment å gi de datastyrte bilene enda høyere IQ, gjør opplevelsen mer uforutsigbar. Det hender seg at du ser merkelige krasj og uortodokse valg som resultat av sky-teknologien.

Idéen bak Driveatar er god – men her må det jobbes mer om den skal luke bort frustrasjonene du får når en villstyring i feltet plutselig ser ut til å utvikle Tourettes bak rattet.

Det er en grunn til at datastyrte biler har vært normen i enspillerdelen av bilspill. Vil vi egentlig erstatte rene racinglinjer med anarkiet som vanligvis forbindes med nettspilling?

Driveatar har åpenbart forbedringspotensial. Førerne kan bli til noe med egenart og personlighet, men Microsoft er ikke i mål enda.

Xbox One-kontrolleren byr på kjekk innovasjon. «Forza 5» er med på å demonstrere risting og vibrasjoner helt ut til avtrekkerknappene, som faktisk gjør kjøringa mye bedre. En skrens eller bråstopp forplanter seg virkelig til fingrene. Det er i slike øyeblikk, gjerne mens du dundrer avgårde gjennom Prahas gater, at «Forza Motorsport 5» skinner.

I onlinespilling er det som ventet lovløse tilstander. Ofte med folk som skubber og dulter for å oppnå spektakulære øyeblikk på din bekostning. Det tok heller ikke lang tid før den første gjøgleren kom dundrende – i motsatt kjøreretning. Oppsiden, kan kanskje noen si: et av dultene gjorde at bilen min tippet helt rundt. Xbox-en gjenkjente situasjonen og lagret automatisk filmklippet til arkivet. 

«Forza Motorsport 5» tilbyr enkeltløp og verdens aller beste kjørespillopplevelse. Derfor er det så trist at du etter noen timer føler at kynismen setter seg i førersetet.

«Forza Motorsport 5» er utgitt eksklusivt til Xbox One i de landene den er sluppet. Her i Norge kommer både konsoll og spillet tidlig neste år.

Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Pen grafikk. Kjørefølelsen er god, som alltid i «Forza»-sammenheng. Ny og tøffere risting ut i selve skulderknappene.
Negativt
Oppstykket karrieredel. Mange kjente og kjære baner mangler. Mikrotransaksjonene etterlater et kynisk stempel. Driveatar er foreløpig ubalansert.
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Kynismen tar plass i førersetet.
Forza Motorsport 5
Kjetil Svensen

(PressFire.no): På én side er «Forza Motorsport 5» et nydelig bilspill. Det peneste på konsoller, med en uovertruffen kjørefølelse når du først sitter bak rattet og majestetiske Praha åpenbarer seg i horisonten.

Xbox One-flaggskipet har imidlertid noen stygge skraper i lakken det er vanskelig å overse.

I dagene etter lanseringen har utviklerne forsøkt å stilne kritikerne av pengetigginga du blir utsatt for i menyene. For bare halvparten av bilene du fikk i «Forza 4» er med denne gang, og det er slutt på å bli løpende tildelt nye biler i takt med at du gjør karriere som sjåfør.

«Av bilelskere, for bilelskere»

Pengegavene fra Turn 10 har sittet løst den siste uka, og forrige helg var det høstsalg på alle bilene i spillet. De prøver tydeligvis hardt for å endre omdømmet sitt. Den jobben tipper jeg fortsetter i tiden som kommer.

Det er riktignok slik at du egentlig har råd til bilene du trenger. Det er helt greit at du må kjempe litt for å få råd til de tøffeste modellene.

Et større problem er at graden av bilglede og kjærligheten til krom, lakk og detaljer erstattes med følelsen av kald kynisme og griskhet. Det er dessverre et gjennomgående tema i spillet.

«Av bilelskere, for bilelskere», er lignende fraser vi ofte har hørt fra denne kanten før. Lite gir egentlig inntrykk av dét.

Måten karrieren er delt inn i flere ligaer på, gjør at det er slutt på å speide etter det lille lyset i enden av tunnelen. Jeg likte godt å ha den lange lineære karrieren som målsetting, der du kjempet om hundredeler og karrierepoeng for å krabbe deg videre over flere titalls timer.

Nå er karrieren stykket opp i småbiter, ligaer, der du mister retningssansen og det viktigste motivet for å holde interessen oppe over tid i et slikt spill.

Favorittbaner mangler

Flere av de mest ikoniske «Forza»-banene er dessuten tatt bort (flere mikrotransaksjonsmulighet?) – blant dem legendariske Nürburgring og min favoritt: Maple Valley.

At tilstedeværelsen til «Top Gear»-programlederne er sterkere enn før, gjør ikke de lange lastetidene mellom hvert løp noen tjeneste.

Det er mye lengre ventetid enn man håper på av et Xbox One-spill.

Dessuten er hele bilopplevelsen «dummet ned» ytterligere. Denne utviklingen har vi sett fra serien tidligere, spesielt etter «Forza 2». I treeren kom spoleknappen på plass. Mulighetene til å trimme biler og kjøpe nye deler er blitt forenklet i løpet av åra. Auksjonshuset ble også luket bort. Spillerne kan ikke lenger selge og kjøpe biler seg imellom.

Nå er det bare et knappetrykk som skal til før du har optimalisert og oppgradert. Hurtigvalgene og snarveier dominerer.

Fra å komme inn i noe som føltes som en bilbutikk med alle drømmemodellene på rekke og rad, fikk man før følelsen av å være et lite barn i en godtebutikk. Den er ikke lenger like utprega.

Bilsjela har forsvunnet

Karrieren i tidligere «Forza»-spill var lang og tøff. Gjorde du et feilskjær i siste sving, var det ingen nåde. Men du tok likevel grep og forsøkte igjen – etter å ha rast fra deg med noen saftige gloser, kanskje.

«Forza Motorsport 5» har lange introduksjoner i form av filmer du ikke kan hoppe over, store deler av spillet du betaler 500-600 kroner for er lukket bak pengemuren. Noen av de beste banene er tatt bort.

Presentasjonen består av å lytte på en introduksjon til banen du har spilt sju ganger tidligere samme kveld, trykke «fortsett», kjøre løpet og oppgradere automatisk når menyen foreslår det. Alle transaksjoner kommer forresten med spørsmål om du vil bruke spillkreditt eller ekte valuta.

Det er da følelsen av at bilspillsjela har forduftet melder seg, og nostalgiske minner fra «Forza 2» og «Forza 3» kommer snikende.

Nå har denne bilserien blitt noe ganske annet. Lagd for å passe flest mulig, sikkert, og med så mange støttehjul som overhodet mulig.

Innovasjon med ny kontroller

Enkelte av banene føles resirkulerte fra «Forza 4» rent utseendemessig. Noen av de nye – spesielt Praha – fremstår gnistrende pene og mer påkosta. Det etterlater inntrykket av at det har gått fort i svingene for å rekke Xbox One-lansering.

Driveatar, tiltaket som er ment å gi de datastyrte bilene enda høyere IQ, gjør opplevelsen mer uforutsigbar. Det hender seg at du ser merkelige krasj og uortodokse valg som resultat av sky-teknologien.

Idéen bak Driveatar er god – men her må det jobbes mer om den skal luke bort frustrasjonene du får når en villstyring i feltet plutselig ser ut til å utvikle Tourettes bak rattet.

Det er en grunn til at datastyrte biler har vært normen i enspillerdelen av bilspill. Vil vi egentlig erstatte rene racinglinjer med anarkiet som vanligvis forbindes med nettspilling?

Driveatar har åpenbart forbedringspotensial. Førerne kan bli til noe med egenart og personlighet, men Microsoft er ikke i mål enda.

Xbox One-kontrolleren byr på kjekk innovasjon. «Forza 5» er med på å demonstrere risting og vibrasjoner helt ut til avtrekkerknappene, som faktisk gjør kjøringa mye bedre. En skrens eller bråstopp forplanter seg virkelig til fingrene. Det er i slike øyeblikk, gjerne mens du dundrer avgårde gjennom Prahas gater, at «Forza Motorsport 5» skinner.

I onlinespilling er det som ventet lovløse tilstander. Ofte med folk som skubber og dulter for å oppnå spektakulære øyeblikk på din bekostning. Det tok heller ikke lang tid før den første gjøgleren kom dundrende – i motsatt kjøreretning. Oppsiden, kan kanskje noen si: et av dultene gjorde at bilen min tippet helt rundt. Xbox-en gjenkjente situasjonen og lagret automatisk filmklippet til arkivet. 

«Forza Motorsport 5» tilbyr enkeltløp og verdens aller beste kjørespillopplevelse. Derfor er det så trist at du etter noen timer føler at kynismen setter seg i førersetet.

«Forza Motorsport 5» er utgitt eksklusivt til Xbox One i de landene den er sluppet. Her i Norge kommer både konsoll og spillet tidlig neste år.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Forza Motorsport 5

Positivt
Pen grafikk. Kjørefølelsen er god, som alltid i «Forza»-sammenheng. Ny og tøffere risting ut i selve skulderknappene.
Negativt
Oppstykket karrieredel. Mange kjente og kjære baner mangler. Mikrotransaksjonene etterlater et kynisk stempel. Driveatar er foreløpig ubalansert.
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode