En supersoldat i «Halo 5» skal slippe å hive etter pusten

Endrer oppskrifta til Xbox-flaggskipet.

11. november 2014 10:43

(PressFire.no): Det er ett år igjen før «Halo 5: Guardians» er ferdig. Så langt er det minimalt med opplysninger som har dukket opp fra spillet.

Microsoft har i natt avslørt flere detaljer om sin kanskje største gullkalv fra egne rekker.

En beta til «Halo 5» rulles ut før jul, en sjanse til å prøvespille bakt inn i «Halo: The Master Chief Collection».

NB! Se den ferske flerspillervideoen i denne saken.

Mer teknologi i kampene

Først, noen av detaljene: I løpet av nattas avsløringer av både «Halo 5»-nyheter, påminnelsen at «Halo: The Master Chief Collection» er ute denne uka og helt ferske smakebiter fra den Ridley Scott-produserte serien «Halo: Nightfall», ble det klart at betaen starter 29. desember og varer i tre uker.

Folk som eier «Halo: The Master Chief Collection» er garantert tilgang prøvespillinga. Betaen inneholder totalt sju kart, tre spillmodi og du kan allerede her starte opptjeningen av erfaringspoeng som flyttes over til «Halo 5», når spillet er ferdig i 2015.  

Det virker som «Halo» omfavner det faktum at dette tross alt dreier seg om futuristiske supersoldater med mye teknologi på seg, og trasker dermed samme sti som «Titanfall», «Destiny», og «Call of Duty: Advanced Warfare» når det gjelder å utvide repertoaret til hvordan vi kjenner et typisk skytespill og bevegelsene i disse.

«Halo» har omfavnet noe av det høyteknologiske aspektet tidligere, men har nå tenkt å spille på flere strenger.

Klatre, skli og spurt

Polygon lister opp noen av de viktigste endringene:

Du kan for eksempel klatre opp hyllekanter eller skrenter ved å trykke A-knappen på kontrolleren. En liten rakettpakke på ryggen gjør at du kan få et kort boost (B-knappen), og deretter bestemme retningen.

I tillegg har 343 Industries lyst til at den samme rakettevnen kan brukes til å utføre angrep mot bakken, om du hopper ned og peiler deg inn en fiende på etasjen under.

Det blir blant annet også mulig å skli, først når du er oppe i toppfart i en spurt.

Akkurat når det gjelder spurtinga, har 343 bestemt at en Spartan-soldat ikke trenger å hive etter pusten etter en slik løpetur. Du kan dermed regne med å løpe i toppfart så lenge du vil i «Halo 5».

For ikke å gjøre spillet for hektisk, urettferdig og ubalansert, har utviklerne bestemt at du ikke kan bruke skjoldet lenge om gangen samtidig som du løper i toppfart. For å lade skjoldet, må du nemlig ned i vanlig marsjfart, skriver Polygon.

I denne utviklervideoen forteller 343-spillskaperne om noen av endringene de gjør til «Halo 5».

NB! Saken fortsetter under filmen.

Pusser og jekker opp grafikken til slutt

Josh Holmes, sjefen bak «Halo 5»-utviklingen, bekrefter at 343 Industries nå har låst spesifikasjoner rundt ytelsen til betaen. Han bekrefter at spillet får 720p oppløsning og 60 bilder i sekundet.

 Til denne betaen er vi på nåværende tidspunkt helt fokusert på spillbarheten, forteller Holmes til Eurogamer.

Han antyder at oppløsningen kan bli en helt annen når det ferdige spillet kommer neste høst.

– Vi er halvveis inn i utviklingen. Vi balanserer og pusser gameplay-systemene. Alt av polering og forbedring grafisk er ting som vanligvis kommer på tampen av en produksjonssyklus, sier Holmes.

– Til betaen blir det 720p og 60fps. Det er ikke den endelige oppløsningen til spillet. Du kan forestille deg at når vi kommer oss igjennom resten av dette prosjektet, vil vi fokusere på å polere utseendet til spillet. Du kan forvente at det vil se fantastisk ut når det slippes, sier Josh Holmes. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3