(PressFire.no): Markedsføringen av det nylanserte snikespillet «Hitman: Absolution» skapte tidlig oppstyr.
Kritikken av en mye omtalt trailer med bevæpnede nonner (se nederst i saken) førte blant annet til at danske IO Interactive endret spillet.
I går skapte danskene igjen baluba, da de lanserte en kontroversiell Facebook-app som lot deg bestille fiktive leiedrap på vennene dine - for så å oppgi ulike kjennemerker og motiv for drapet.
Man kunne blant annet velge et navn fra vennelista, oppføre «små pupper» som et kjennetegn og beordre henne drept fordi hun hadde vært utro, melder RPS.
Applikasjonen ble trukket lynkjapt, og spillskaperne har allerede kommet med en uforbeholden unnskyldning for markedsstuntet.
- Vi bommet fullstendig, og etter tilbakemeldinger fra spillerne fant vi ut at det beste var å fjerne den helt. Det er gjort, og vi beklager om vi støtet noen, sier Square Enix ifølge RPS.
Stuntet skal ha vært regissert av PR-byrået Ralph i samarbeid med utgiver Square Enix, og viste målet en video av liksomdrapet om de klikket på lenken.
IO Interactive har tatt en mer strømlinjeformet vending med sitt første spill om leiemorderen Agent 47 siden 2006.
«Hitman Absolution» er mer action- og historiepreget enn forgjengerne, noe som falt i smak hos vår anmelder.
- «Absolution» føles for første gang som et sammenhengende spill, ikke bare en serie med utfordringer, skrev Thomas Christoffersen i sin vurdering av spillet.
I forrige uke hadde vi et nettmøte med den norske spillregissøren Tore Blystad, som avslørte at strekkoden i bakhodet på den ikoniske figuren kan lede til ... uventede steder.
Spillet er ute til Windows, Xbox 360 og PlayStation 3.