Dette romeventyret tok mindre plass enn en epost

Nå får legendariske «Elite» en ny oppfølger.

6. november 2012 10:55

(PressFire.no): Da briten David Braben lanserte «Elite» i 1984, forandret han romsimulatorene for alltid. Til tross for sitt enkle ytre, hadde spillet en uovertruffen frihet og et massivt univers.

Med tiden kom det to oppfølgere, før serien stoppet brått med «Frontier: First Encounters» i 1995. Siden har Braben snakket mye om en eventuell firer, men planene har stadig rast.

Helt til nå, da. I natt ble prosjektet «Elite: Dangerous» avduket som en kronerullingskampanje. Her ber Braben om i overkant av elleve millioner kroner for å realisere drømmen om et nytt romspill.

Utviklet en stund

- Jeg skal være ærlig, vi har hatt et par tjuvstarter gjennom årene, hvor fremgangen ikke var så god som jeg hadde håpet. Andre prosjekter har også blitt prioritert, skriver spillskaperen i prosjektbeskrivelsen.

Spillkjernen skal ha blitt jobbet på av en liten gruppe hos studioet Frontier Developments i en lengre periode, og er altså klar til å eskaleres nå.

Som i tidligere spill lover Braben at man styrer et romskip på jakt etter nye oppdrag, enten det er gjennom handel, sjørøveri  eller som dusørjeger. Oppgradering av skip blir det visst også.

Samtidig har de planer om en sømløs flerspillerdel, hvor man selv bestemmer hvem man vil spille med. Hele kalaset er tenkt utgitt for pc i mars 2014. 

Genereres løpende

Spillstudioet ønsker igjen å klemme all tilgjengelig kraft ut av maskina.

Da eneren ble lansert til BBC Micro Model B, tok den angivelig 22 kilobyte lagringsplass - mindre enn en epost i dag.

Nå skal Braben igjen benytte triks for å begrense kostnadene.

Ved hjelp av løpende generering av omgivelsene skal man få tilgang til et gigantisk univers, som ved hjelp av skapernes føringer angivelig blir vitenskapelig presist.

Kickstarter-kampanjer kommer ikke med garantier for gjennomførelse, et problem vi har vurdert tidligere, men Braben kommer med personlige lovnader.

- Hvis du ser på høykvalitetsspillene vi har utgitt, fra «Rollercoaster Tycoon 3» til «Kinectimals» til «Disneyland Adventures», er det liten sjanse for at vi ikke gjennomfører det. Vi har et stort team med lang erfaring fra kompliserte prosjekter. 

Den nye vinen?

Etter en mangeårig pause har romsimulatorene virkelig skutt fart den siste tida.

Det største prosjektet er muligens «Star Citizen» fra «Wing Commander»-skaperen Chris Robert – som også folkefinansieres til en viss grad. Traileren ser du under.

«Minecraft»-skaperen-skaperen er for sin del fullt opptatt med romspillet «0x10c», som blant annet har dratt inspirasjon fra «Elite».

Sist måned surret det også rykter om at storstudioet Valve jobber med sin egen romsimulator kalt «Stars of Barathrum».

PS. Det første «Elite»-spillet kan lastes ned gratis.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3