- Dette handler ikke om zombier eller aliens

Folka bak «The Last of Us» vil gjerne overraske oss.

13. desember 2011 10:41

LOS ANGELES (PressFire.no): Denne uka har vi vært på besøk hos «Uncharted»-spillskaperne i Naughty Dog, som i forbindelse med Video Game Awards nylig avslørte sitt neste spill, «The Last of Us».

Like etter at «Uncharted 3: Drake’s Deception» kom ut til PlayStation 3 i høst, følger utviklerne altså opp med noe helt nytt – som både markerer en langt mørkere retning når det gjelder historie og stemning, men samtidig også viderefører det som har definert Naughty Dog som en av de ledende utviklerne til PlayStation 3.

I første rekke gjennom det store fokuset på historie, og hvordan rollefigurene du møter på er skildret.

 

- Tvunget til å ta vanskelige valg

- Dette handler ikke om zombier eller aliens, men om rollefigurer som er utsatt for et enormt eksternt press, sier spillets regissør, Bruce Straley til PressFire.

- Mange lurer på hvorfor vi har valgt en slik sjanger. For det er jo flust av mindre vellykka forsøk.

- Men se på «28 Days Later» eller «The Walking Dead». Der handler det om rollefigurene, ikke nødvendigvis bare om zombiene, forteller Neil Druckmann, som er regissør for spillet.

- Fokuset er på at disse personene er tvunget til å ta noen vanskelige valg.

NB! Se den første traileren fra «The Last of Us» nederst.

 

Sjonglerte to prosjekter samtidig

Evan Wells, en av sjefene i Naughty Dog, forteller oss at «The Last of Us» ble påbegynt like etter lanseringen av «Uncharted 2: Among Thieves» (2009).

Naughty Dog, som er et relativt lite spillstudio med under 150 ansatte, har altså den seneste tiden sjonglert to prosjekter samtidig - og gradvis flyttet folk over til «The Last of Us» etter hvert som «Uncharted 3» tok form og nærmet seg ferdigstilling.

Blir dette en lineær spillopplevelse, eller mer åpent sammenlignet med «Uncharted»-spillene, lurer nok mange?

- Vel, la meg si det slik: dette blir ikke et «Skyrim», ler Wells.

- Men jeg mener at vi kommer til å tilby en helt unik og ny måte å spille på. Dette er ikke slik du er vant til å spille et klassisk overlevelseseventyr. «The Last of Us» vil overraske, sier Evan Wells, samtidig som han understreker at det ikke er noen grunn til å forvente et spill i samme gate som «Resident Evil»- eller «Silent Hill»-seriene.

 

Ikke bare fjorten nyanser av brunt

I den aller første traileren, som du kan se nederst i saken, møter vi Ellie (14 år) og Joel i en verden der naturen gradvis tar over sivilisasjonen - eller det som er igjen av den.

Der de både må jakte - og blir jaktet. For det er utvilsomt en kamp om ressursene, om mat og våpen.

- Dette er vår rutine, dag og natt. Alt vi gjør er å forsøke å overleve. Det stopper aldri, sier Ellie i den første traileren fra «The Last of Us».

Folk har blitt til aggressive monstre, smittet av et guffent, menneskeskapt virus. Og som bakteppe ligger en amerikansk storby i ruiner. Postapokalyptisk? Ja visst, men også med noen fargerike omgivelser eller lysglimt i horisonten. Ikke den vanlige resepten med fjorten nyanser av brunt og grått, altså.

- Vi gikk tilbake og spilte inn noen av scenene som du ser i den første traileren på nytt. Rett og slett fordi figurene da hadde endret seg etter vi hadde meislet ut mer av historien, og hentet skuespillerne til hovedrollene.

- Vi visste først da hvem Ellie egentlig var, forteller Neil Druckmann oss, samtidig som han røper at kniven hun håndterer i den første filmsnutten opprinnelig ikke var med i planene.

Dette er eksempler på hvor dynamisk denne prosessen er hos disse utviklerne. Først skriver man historien eller en scene, øver med skuespillerne – før man «tar opp» sekvensene på Naughty Dogs motion capture-scene og gjør det hele om til datapiksler. Prosessen stopper heller ikke der. Den er dynamisk, og kan resultere i slike omtagninger og endringer.

 

- Vil overraske

Bruce Straley og Neil Druckman jobbet som henholdsvis spilldesigner og en av regissørene på «Uncharted 2». Duoen startet altså arbeidet med «The Last of Us» og jobbet først sammen med et lite team før dette spillet nå i disse dager har blitt Naughty Dogs hovedfokus.

Overlevelses- og zombiespill spyttes ut jevnlig. Dette er en spillsjanger som det formelig bugner av i hyllene fra før.

Det stopper likevel ikke Naughty Dog fra å hevde at de her har en original historie å fortelle oss, de brukte hyppig ord som at de ønsker å fornye sjangeren og overraske oss gjennom «The Last of Us».

NB! PressFire kommer tilbake med mer fra vårt besøk hos Naughty Dog.

 

«The Last of Us» utvikles til PlayStation 3. Ingen lanseringsdato er så langt spikret.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3