(PressFire.no): I kategorien «VR-spill som bare måtte bli lagd», har Crytek tenkt å bruke den nye teknologien som ligger hos blant annet Oculus Rift – og tar deg med på en halsbrekkende fjellklatretur.
«The Climb» ble avslørt denne uka, og bak står det tyske studioet kjent for «Crysis»-spillserien.
NB! Se den første traileren i videovinduet.
![](/images/2015/12/16/Dette-er-definitivt-ikke-noe-for-deg-med-hydeskrekk_image_1.jpeg)
«Robinson: The Journey».
Satser tungt på virtual reality
Crytek har enda flere VR-prosjekter på gang:
De annonserte tidligere i år et spill kalt «Robinson: The Journey», og i forbindelse med Paris Games Week i oktober ble enda flere detaljer rundt denne reisen avslørt.
I «Robinson» spiller du en ung gutt som krasjlander på en fremmed planet, med bare en slags robot-GPS som turfølge. Produsent Elijah Freeman hevder de ikke bare vil eksponere deg for farlige dinosaurliknende beist – slik vi ser eksempler på i debuttraileren – men også «fortelle en historie som er emosjonelt engasjerende», sier han på PlayStation-bloggen.
Både PlayStation VR (tidligere kjent som Morpheus) og Facebook-eide Oculus Rift, de to store virtual reality-satsningene som begge ventes lansert i første halvår av 2016, får hvert sitt Crytek-spill.
![](/images/2015/12/16/Dette-er-definitivt-ikke-noe-for-deg-med-hydeskrekk_image_2.jpeg)
Hyperrealistisk
«The Climb» kommer til Oculus Rift og tar deg med på en «hyperrealistisk» klatretur, ifølge Crytek som avslørte dette spillet tirsdag.
Utviklerne inkluderer steder fra rundt i hele verden, sier de, der fellesnevneren selvsagt er majestetiske og potensielt dødelige topper du kan bestige.
«The Climb» støtter både Xbox One-kontrolleren, en spake som blir inkludert i hvert solgte Rift-brillesett, og Oculus’ egen Touch-spillkontroller.
![](/images/2015/12/16/Dette-er-definitivt-ikke-noe-for-deg-med-hydeskrekk_image_3.jpeg)
(Foto: Oculus VR).
Touch består av to spaker, en til hver hånd og helt uten kabler, designa for å by på mest mulig frihet under spilling. Touch-kontrolleren – først vist frem i sommer – har også en gripemulighet og haptisk tilbakemelding i form av «følelse» i fingrene og i hender.
–Noe du ikke vil gå glipp av
Sjef for Oculus Worldwide Studios, og tidligere Naughty Dog- og THQ-topp Jason Rubin, gleder seg til å se spillmotoren Cry Engine brukt til å lage slike miljøer i VR.
– Crytek er kjent for å bruke Cry Engine-teknologien til å skape vakre og dype spill. Deres tidlige VR-demoer fanget virkelig folks oppmerksomhet, og det å se idéene deres bli levende med Rift er helt utrolig og noe du ikke vil gå glipp av, skryter Rubin i en pressemelding.
Les også: Crytek-studioet balanserte trolig på kanten av stupet.
![](/images/2015/12/16/Dette-er-definitivt-ikke-noe-for-deg-med-hydeskrekk_image_4.jpeg)
VR åpner for det umulige
Cevat Yerli, direktør og en av grunnleggerne av Crytek, understreker at dette er enda en sjanse for det tyskbaserte spillstudioet til å markere seg gjennom bruken av ny teknologi:
– Spilling har alltid gitt oss sjansen til å plassere oss selv i ellers umulige scenarioer, og VR-teknologien som Rift gjør at vi kan føle tilstedeværelse i slike situasjoner vi ikke har klart før.
– «The Climb» inviterer spillere til å oppleve intensiteten til en av de farligste idrettene i verden, sier Yerli.
«The Climb» utvikles eksklusivt for Oculus Rift. Ingen lanseringsdato er hittil bekrefta.