«Curiosity»-vinneren har fortsatt ikke fått prisen Molyneux lovte

Nå nekter utvikleren å gjøre flere intervjuer.

16. februar 2015 10:15
«Curiosity».

(PressFire.no): «Curiosity», mobilspillet som handlet om å klikke seg frem til kjernen av en boks, fikk famøst en vinner i britiske Bryan Henderson.

Spillet var skapt som et sosialt eksperiment av den britiske spillskaperen Peter Molyneux, kjent for «Fable» og «Black & White».

Den 18-årige vinneren ble presentert med en personlig video som forklarte at det han hadde vunnet var tittelen «Gudenes Gud» - og at han som første gud skulle få spesialprivilegier i det neste Molyneux-spillet, «Godus».

Som Gudenes Gud skulle Henderson også få en prosentandel av fortjenesten til det nye spillet, og være med å bestemme visse elementer med spillet. Han ble lovt å bli dels innlemmet i spillutviklingen.

Det å vinne «Curiosity» skulle ha makten å forandre ens liv, lovte Molyneux.

Det har det ikke gjort.

Slik presenterte Molyneux
«gudegaven» fra «Curiosity».
(Foto: 22 Cans/YouTube). 
Slik presenterte Molyneux
«gudegaven» fra «Curiosity».
(Foto: 22 Cans/YouTube). 

En løgner?

Molyneux har et rykte på seg å snakke stort, og er blitt kalt spillbransjens største løgner. Det kan virke som om han også denne gangen har lovt mer enn han kan holde.

I et intervju med RockPaperShotgun, der de aggressivt tvinger spillskaperen til å snakke om sine brister, forsvarer Molyneux seg mot slike anklager:

Jeg er ikke klar over en eneste løgn. Jeg vet at jeg har sagt ting, og på grunn av omstendigheter som ofte er utenfor vår kontroll har disse tingene ikke skjedd. Men jeg tror ikke det kalles å lyve, gjør det? 

Molyneux går så videre og forklarer at Kickstarter-pengene ikke holdt til alt de behøvde for «Godus», og forsvarer seg meg at han ikke kunne vite hvor mye penger utviklingen kom til å trenge.  

Den da 18-årige Henderson, som vant «Curiostity», ble heftig brukt i markedsføringen av spillet etter han ble erklært vinner. Han fortalte Eurogamer i forrige uke at han føler seg glemt av spillstudioet.

Han har hverken har fått noe særlig innblikk i spillutviklingen eller sett noe til pengene han ble lovt. Dette til tross for at han selv har tatt kontakt med spillstudioet hver måned i tiden etter han vant.

Ingen flerspillerdel
«Godus»

En av grunnene gitt til at den unge mannen ikke enda har fått se snurten av noen av prisene, er visstnok at flerspillerdelen av «Godus»  en del som kalles hubworld, der guder skal kunne spille mot andre guder, enda ikke er implementert.

Spillet ble slippet til Windows i 2013, og utviklingen har gått tregt.

Det til tross for at spillet gikk over sitt Kickstartermål, og tok i mot over seks millioner norske kroner til utviklingen av spillet.

På «Godus»-forumet har en av skaperne åpenhjertig lagt ut om hvordan det står til:

– For å være brutalt ærlig kan jeg simpelthen ikke se for meg at vi kan klare å levere alle de sakene som ble lovt på Kickstarteren, skriver en av utviklerne, Konrad «FuriousMoo» Naszynski, som også poengterer at han selv heller aldri fikk noen indikasjon på hva Molyneux hadde for visjon for sluttproduktet foruten hva som sto i beskrivelsen til Kickstarterkampanjen.

Vil ikke prate mer

I et nedstemt intervju med avisen The Guardian forklarer Molyneux at de siste dagene, siden Eurogamer-saken ble sluppet, har vært harde.

Han beklager den dårlige kommunikasjonen til Henderson, og tror selv at spillverdenen er lei av å høre fra ham. Han innrømmer at han forstår hvorfor fansen, og de som la penger ned på «Godus»-Kickstarteren, ikke er fornøyde.

– Jeg forklarer mine ideer med så mye lidenskap at folk tar hva jeg sier som konkrete, faste løfter. Jeg tror virkelig selv på dette når jeg sier det, men noen gang fungerer det ikke i slutten. Kanskje fordi det er for teknisk vanskelig, kanskje fordi det ikke passer inn, men folk ser dette som et løfte, mener Molyneux.

Han forteller videre at han er ferdig å prate med pressen, noe han gjentar i intervjuet med RPS.

– Den eneste grunnen til at jeg gir dette intervjuet nå, er for å gi svar på denne forferdelige, emosjonelle tiden de siste par dagene. Jeg tror ærlig talt at det eneste svaret på dette er å slutte å prate med pressen, forklarer spillveteranen.

Nye horisonter

Selv om Molyneux forklarer til RPS at selskapet fortsetter med utviklingen av «Godus», har de i tillegg noe nytt å fokusere på.

I desember utlyste Molyneux enda et nytt eksperimentelt spill, ved navn «The Trials».

Nok en gang lovte Molyneux at dette skulle være et spill ulikt noe man hadde sett før, og denne gangen handler det om kommunikasjon mellom spillere. Han sa da at «The Trials» skulle komme «snart».

Om den siste ukens rabalder forandrer på disse planene og prioritetene til Molyneux og 22 Cans, gjenstår å se.


Les også: Derfor burde du ha sunn skepsis til Kickstarter.

Hovedbilde: Kjetil Svensen/PressFire.no.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3