BioWare jobbet med «Bond-møter-Bourne»-spionspill

- Ville lage drama med veldig intense scener.

7. desember 2012 11:00

(PressFire.no): Hvordan høres et spill som blander 007-spionasje med rollespilltopping fra BioWare, folka bak for eksempel «Mass Effect» og «Dragon Age», ut?

Et slikt spill – kalt «Agent» var under utvikling hos spillstudioet, avslører Trent Oster i et ferskt Eurogamer-intervju.

Spillet ble imidlertid kansellert av Electronic Arts for tre år siden, men historien bak har nå blitt kjent.

«»

- Den andre halvdelen av GoldenEye

Arbeidstittelen på dette spionasjerollespillet var «Agent». Det må ikke forveksles med Rockstars spill med samme navn, som ble annonsert på E3-spillmessen i 2009.

Sistnevnte har vi foreløpig ikke sett mer fra.

Sonys USA-sjef, Jack Tretton, innrømmet i sommer at han slettes ikke er sikker på hva som blir enden på visa når det gjelder Rockstars PlayStation-eksklusive spionasjespill.

BioWares «Agent» skulle blande to av de mest ikoniske filmspionene, og tilføre litt dybde:

- Konseptet var å lage den andre halvdelen av «GoldenEye», sier Oster til Eurogamer.

- Idéen bak var at James Bond ikke bare er en vandrende pistol som trasker rundt i verden og skyter mennesker. Han er en sofistikert manipulatør, han er god i kampsport, han er en hemmelig agent.

- Vi ønsket å krysse den typen 007 med Jason Bourne – hvor han har blitt modifisert. Du er ikke sikker på hvordan, men han er definitivt livsfarlig.

- EA trodde ikke på konseptet

I 2010 slapp Obsidian sitt ambisiøse spionasjerollespill, «Alpha Protocol», som også ville gi oss muligheten til å oppleve hvordan det er å være i skoene til en internasjonal agent.

Spillet hadde et fantastisk potensial, men endte opp med en rekke tekniske feil og dårlig spillbarhet.

Hva BioWare hadde fått til hvis «Agent» hadde blitt ferdigstilt, er vanskelig å si. Men det ville blitt plenty action, virker det som:

- Vi ønsket å pushe skuespillertilstedeværelsen, det digitale skuespillet. Vi ville virkelig lage drama med veldig intense scener, sier Oster til Eurogamer.

- Jeg tenker alltid på den scenen fra den andre «Bourne»-filmen der Jason Bourne kveler en fyr med en bok – der han er helt opp i ansiktet hans, et utrolig intenst øyeblikk. Det var et av nøkkelelementene vi ønsket å ha med.

Electronic Arts var imidlertid ikke overbeviste.

- I bunn og grunn trodde ikke EA på konseptet, og hvis selskapet ikke var bak det, spiller det ingen rolle hvor hardt du prøver – du klarer da bare ikke å få det til å skje, sier Oster i Eurogamer-intervjuet.

«»

Aktuell med nyversjon av Baldur's Gate

I 2009 lanserte BioWare «Dragon Age: Origins». Oster medvirket på noen av de store rollespillene fra denne kanten, som det første «Baldur’s Gate», «Neverwinter Nights» og spillmotoren som var med i det første «Dragon Age».

Etter lanseringen av «Dragon Age», forlot Trent Oster spillstudioet for å starte Overhaul Games sammen med et knippe kolleger.

I disse dager er de aktuelle med «Baldur’s Gate: Enhanced Edition», nå ute til pc – snart til iPad, Mac og Android-nettbrett.

FOTO (hovedbilde): «James Bond: Skyfall» (MGM/SF Norge).

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3