Battlefield 3

Tilnærmet perfekt i multiplayer.

Med banebrytende grafikk kan du ta i bruk fly, helikopter, stridsvogn, APC eller andre leketøy - eller de ulike våpenklassene - i 64-spillerskamper (24 på konsoll) på en svær slagmark.

«Battlefield»-serien har alltid handlet om flerspillerdelen - med massive slagmarker med store team på begge siden. Det er det ingen tvil om. Hvem bryr seg om en for kort enspillerdel, når flerspillerdelen er så bra som dette? 

Les også: Vår anmeldelse av «Battlefield 3» sin enspillerdel.

Spillet legger opp til et sterkt samarbeid og lagånd mellom deg og dine medspillere, og det er utvilsomt det som får fram hva «Battlefield 3» har å by på. Med alt de ulike klassene er utstyrt med, er det lagt opp til at du skal sanke inn poeng også ved å hjelpe andre. 

Lagånd og taktikk

I realiteten kan du toppe lista bare ved å hjelpe til. Jeg hadde en i mine øyne småirriterende runde på Tehran Highway der jeg stort sett bare fikk assist og poeng for å ta over flagg og reparere stridsvogner - men likevel toppa lista. 

På slagmarken må du tenke som en medsoldat og sette seg inn i kartet og hva som egentlig trengs. Lønner det seg å være skarpskyter? Eller er det kanskje best å være ingeniør eller sanitet? Uansett kan du ha en viktig rolle i laget der du enten reparerer en stridsvogn som har havnet under ild eller gjenoppliver en medsoldat. 

Du må hele tiden tenke og være en taktikker. Du kan ikke bare legge deg bak en murvegg eller hoppe bak en bil og tro at du er trygg om du plutselig oppdager en fiendtlig stridsvogn foran deg. Frostbite 2-motoren sørger for at veggen eller bilen eksploderer og at du mest sannsynlig dør som konsekvens av dette.

Du kan selvfølgelig også klare deg godt som ensom ulv, men lagånden bringer virkelig fram hva «Battlefield» handler om.  

Jagerflyene er tilbake

Kompaniene gjør det også lettere å slippe de lange veiene til kampene, siden du kan begynne der dem er. Dette har jo som kjent også sine negative sider ved at du havner midt i en kamp som fienden kontrollerer.

Noe mange helt sikkert har gledet seg til, er jagerflyene. De er tilbake og gir slagmarken en helt ny dimensjon mens du suser over kampene i full fart med afterburner´n på. Det er selvfølgelig en utfordring første og andre og til og med tredje gangen... Jeg tror faktisk jeg styrtet opptil ti ganger i løpet av den første tida jeg spilte flerspillerdelen. Men det var ikke rent få ganger jeg så et jagerfly eksplodere rett foran meg heller...
Mestring står også svært sentralt i «Battlefield 3», som i de tidligere spillene i serien. Det er lite som slår å lære seg kunsten å fly et jagerfly eller håndtere et helikopter på en så godt måte at de andre spillerne helst venter til at du tar styringa og deretter blir med. Det er jo også gøy å finne de beste snarveiene og deretter imponere noen kamerater.

Det komplette spillet

Kartene er svært varierte og det er en sann glede å leke seg på hele ni flunkende nye kart, og finne gode plasser for skarpskyting eller liknende - og kjenner jeg EA/DICE rett, kommer det flere kart i ulike tilleggspakker. 

Om du liker nærkamp, luftkamp, skarpskyterkamp... «Battlefield 3» er det komplette spillet med store Caspian Borders og Operation Firestorm til mindre kart som Seine Crossing og Operation Métro, som kjent fra betaen.

Alle kartene har én ting til felles: Kampene blir uhyre intense.

Spillmodusene er for øvrig kjente, og det er kanskje like greit. En ny ting er «suppression», et element som gjør spillet enda mer realistisk. I ekte krigshandlinger er det viktig bare å skyte i fiendens retning, som gjør at fienden må finne en plass å skjule seg for kuleregnet - synet mister fokus og du blir forstyrret. Det gir medsoldatene dine mulighet til å gå nærmere, mens fienden må finne et nytt sted, og til slutt trekke seg bakover. 
Kjøretøyene virker å være forbedret i «Battlefield 3», med bedre styring og realistiske skader. Blant annet har jeg merket meg at en RPG ikke sprenger i filler en bil som før, men deaktiverer alle funksjonene om bord og dreper kanskje bare den som sitter nærmest der RPG-en traff. Dette gir mulighet for en ingeniør å reparere bilen eller kjempe i mot fienden, og hindrer at du vegrer deg å sitte på med en medsoldat i fall han er en elendig fører. 

Battlelog

En annen helt ny ting er at «Battlefield»-opplevelsen på PC faktisk starter i selve nettleseren gjennom Battlelog. Det virker hittil til å ha både plusser og minuser.

Et pluss er at EA DICE tilsynelatende har fulgt med i timen når det gjelder sosiale medier, som blant annet lar deg sammenligne score med vennene dine, samtidig som du kan chatte gjennom en egen chat eller VOIP. 

Et minus er at det virker meningsløst å måtte åpne EAs spilltjeneste Origin før du hopper inn i spillet. Et annet større irritasjonsmoment er det faktum at du må ut av spillet for å bytte server. 
Men Battlelog lar deg også få en mer detaljert oversikt over servere og lar deg enkelt sette opp et filter om du bare vil spille på enkelte maps eller med bestemte spillmoduser. 

En negativ ting i spillet er at kompaniene ikke har andre muligheter til å kommunisere enn via tekst, og det funker ikke når det smeller. Det hadde utvilsomt vært en fordel med VOIP i kompaniet.

Tilnærmet perfekt

Ja, det er også enkelte bugs her og det, men dette løses forhåpentligvis med den første patchen som kommer. Jeg må samtidig få påpeke at jeg har møtt på overraskende lite bugs til at kartene er så store og mulighetene til å gjøre feil er så mye større.

Det er også verdt å teste ut co-op-oppdrag, som du løser sammen med en venn. Jeg har bare fått testet to av dem, et helikopteroppdrag der du er backup for noen soldater, til et oppdrag i et urbant miljø der du må beskytte en posisjon. Det som gjør co-op enda mer intenst, er at dør du eller kompisen din - jo, da dør du, og må starte helt på nytt. 

Men i realiteten er både enspillerdelen og co-op bare noen fine tilleggsfunksjoner til den egentlige grunnen for å kjøpe «Battlefield 3»: nemlig flerspiller-delen.
Det er uten overdrivelse at jeg sier at «Battlfield 3» er tilnærmet perfekt! 

«Battlefield 3» lanseres til pc, Xbox 360 og PlayStation 3 den 27. oktober. (NB! Vi har spilt pc-utgaven). Det utvikles i tillegg en versjon til iOS. Les også vår vurdering av spillets enspillerdel.

Vi testet med disse pc-spesifikasjonene: I5-2500 S-1155 Quad Core 3.3 Ghz 6mb prosessor, 8GB DDR 3 1333 Mhz ram, Asus Geforce GTX 570 1280MB PhysX CUDA skjermkort, Windows 7 64 bit OS.


Oppsummering
Positivt
Fantastisk grafikk. Varierte kart. Gode muligheter for samarbeid. «Suppression-funksjon».
Negativt
Frustrerende med Battlelog (for PC). Ikke VOIP in-game. Enkelte bugs.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3