«Battlefield 3» får krigen rett hjem i stua di. Akkurat det er ingen revolusjon, for forgjengerne i «Battlefield-serien og den konkurrerende «Call of Duty»-serien har gjort det før.

Men krig har aldri vært så vakkert – der du enten flyr flere titalls fot over Persiagulfen og Iran eller kjører stridsvogn på en endeløs ørkenstrekning. 

Grafikken gjør det nesten urovekkende realistisk, og EA DICE har klart å gjøre «Battlefield 3» til det peneste spillet jeg noen gang har sett, og blir nok oppskriften på hvordan spill skal se ut framover.

Jeg testet betaen på PlayStation 3 og må dessverre melde at grafikken er betydelig mye bedre på en godt utstyrt datamaskin.

NB! Dette er en anmeldelse av enspillerdelen i «Battlefield 3». Her kan du lese vår vurdering av flerspillerdelen.

 

Déjà vu

Selv om grafikken er banebrytende, er ikke historien i enspillerdelen spesielt revolusjonerende.

Du har sett og hørt det før: Hovedpersonen blir grillet om hva som har «skjedd» av to irriterte agenter à la «good cop/bad cop» fra USAs myndigheter, og du blir tatt med på en blodig reise rundt om i verden.

Men til gjengjeld er mesteparten av oppdragene du løser veldig godt gjennomarbeidet dynamisk og fysisk, og man får virkelig følelsen av å være tilstede i krigen.

Den fiktive militære fraksjonen PLR, Russlands militære etterretningstjeneste GRU og russiske fallskjermssoldater er blant motstanden du må plaffe ned for å klare deg.

 

Smartere fiender

«Battlefield»-serien har alltid handlet mest om flerspillerdelen, men jeg vil påstå at enspillerdelen er verdt å teste ut - til tross for at man har hørt selve historien før.

Ved spill flest dukker det som regel opp en del irritasjonsmomenter, som at fienden eller lagkameratene er stokk dumme, men dette har virkelig utviklet seg.

Blant annet gjorde en russer som lå godt gjemt i en klynge trær det vanskelig for meg mens andre fallskjermssoldater kom dalende fra himmelen. Akkurat denne scenen er en av de mest intense i spillet, der teamet ditt må gjennom en dal der tusenvis av russere akkurat har blitt sluppet fra himmelen - samtidig som du blir angrepet fra luften.

Det sterke lagfokuset er svært tilstede også i «Battlefield 3», der man går i formasjon og åpner dørene sammen i god militær- og swat-stil.

Scener der du må bistå et annet team med skarpskyterild mens de skal gå over utsatte strekninger, er blant flere kule avbrekk fra den intense skuddvekslingen.

 

Dynamittharry

Som alltid er duppedingsene viktig i «Battlefield». Man får mulighet til å kjøre stridsvogn og leke seg med utstyret den har ombord (bare i enspillerdelen). Man får også prøvd seg som co-pilot på et amerikansk jagerfly og lekt katt og mus med PLRs MiG over den persiske Gulf.

Det er skikkelig gøy og intenst, og et gjennomgående kult oppdrag – og blant de vakreste scenene i spillet. 

En annen ting som bare er i enspillerdelen er slåssing. Dette har ikke DICE klart og det finnes bare et ord for det: frustrerende.

De skulle latt slike scener være filmsekvenser, for du må uansett bare gjøre som det står på skjermen: «trykk E», «trykk mellomrom», «trykk høyre musepeker» og lignende. Jeg forsto raskt at det ikke var noe vits å tro at noe jeg gjorde på eget initiativ egentlig hjalp.

Det sitter nok en dynamittharry hos våre svenske naboer i DICE, for stort sett alt du ser kan ødelegges. De forbedrede mulighetene for destruksjon som man så i «Battlefield: Bad Company 2» har blitt videreført, så man kan ikke gjemme seg inni bygg eller bak gjerder lenge om en stridsvogn er fienden din.

Dette gjør jo selvfølgelig at du må tenke nytt med en gang du hører lyden av en stridsvogn eller om lagkameratene roper at det står en fiende med RPG på taket. 

Om du er skarpskyter på et oppdrag har du tidligere bare trengt og bøye deg mens du reloader, men plutselig er murveggen du gjemte deg bak tilintetgjort. I motsatt fall blir teamet ditt utsatt for ild fra en skarpskyter, og oppdraget blir å finne ut hvilket vindu han skyter fra og fyre løs en RPG - etterfulgt av at store deler av bygget skuddene kom fra faller sammen.

Terrenget er også forbedret, og bare hoppingen er annerledes enn tidligere. Det ser tross alt mer realistisk når du ser beina dine når du hopper over en stein.

Over åtte millioner spillere over hele verden testet ut «Battlefield 3»-betaen, og mange av dem opplevde sikkert å falle gjennom bakken. For dem har jeg en gladmelding: Verken jeg eller noen av mine medspillere falt gjennom kartet

 

For kort

Våpenutvalget er også tilfredsstillende, men jeg har hittil ikke fått noen «wow»-opplevelse. I enspillerdelen får du naturligvis utdelt de kuleste våpnene i alle kategorier fullt spekket, noe du må jobbe for i multiplayerversjonen.

Kanskje testing av en toppspekket P90, MP7 eller den beste sniper-rifla kan være grunn nok i seg selv til å teste enspillerdelen?

Et stort minus er at enspillerdelen er for kort. Jeg spilte gjennom spillet på rundt fem-seks timer. Du får ekstra spilltid på de hardeste vanskelighetsgradene, men det er uansett for kort.

Men når det er sagt, er det er en fin introduksjon til flerspillerdelen om du ikke er kjent med skytespill som «Battlefield 3».

«Battlefield 3» har mye av det vi i tabloidpressen kaller «åfaenisme» - der vi vil at leseren skal tenke «å faen» og lese videre. «Battlefield 3» har altså den effekten, så ja, jeg ble sittende i rundt fem timer i strekk.

Produsenter av datautstyr har hatt egne tilbud på markedets beste utstyrt myntet nettopp på «Battlefield 3». Med god grunn, for et så vakkert spill krever naturlig nok mer av PC-en din. Du kan selvfølgelig skru ned grafikken, men dette får jo konsekvenser for spillet visuelt. Jeg spilte med alt på auto, noe som gjorde at jeg hadde ultra på texture quality og resten på high.


Med dette som utgangspunkt ligger alt til rette for en sekser på terningen, men siden dette tross alt er en anmeldelse for enspillerdelen, trekker den noe kjedelige historien og kort varighet det ned til en femmer.

Men det er godt gjennomført og gjennomarbeidet. Man kan sette spørsmålstegn ved om en lengre og mer banebrytende historiedel kunne gått utover dette og den mer viktige flerspillerdelen. Likevel er ikke det en god nok grunn for at enspillerdelen kan rundes på fem timer. Det trekker et ellers perfekt spill en karakter.

NB! Les også vår anmeldelse av flerspillerdelen.

«Battlefield 3» lanseres til pc, Xbox 360 og PlayStation 3 27. oktober. (Vi har spilt pc-utgaven). Det utvikles i tillegg en egen versjon til iOS.

Vi testet med disse spesifikasjonene: I5-2500 S-1155 Quad Core 3.3 Ghz 6mb prosessor, 8GB DDR 3 1333 Mhz ram, Asus Geforce GTX 570 1280MB PhysX CUDA skjermkort, Windows 7 64 bit OS.


Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

- «Horizon: Zero Dawn» på vei til pc

I 2020, ifølge tre uavhengige kilder.

Les mer

Dette er spillene vi gleder oss til

Vi ser på første halvdel av 2020 i årets første ordentlige Rad Crew-episode.

Les mer