(PressFire.no): Patrice Désilets har blitt betegnet som en av hoveddrivkreftene bak de første to «Assassin’s Creed»-spillene, rent kreativt.
Etter å ha begynt utviklingen av «Assassin’s Creed: Brotherhood», forlot han Ubisoft og meldte overgang til konkurrenten THQ.
Der lokket et helt nytt prosjekt, «1666: Amsterdam», og et nyoppstartet spillstudio han fikk lede.
Kort fortalt: THQ gikk konkurs. Ubisoft kjøpte dette Montreal-studioet, og sammen med det også rettighetene til «1666». Det er i hvert fall den ene partens oppfatning. Ubisofts.
Désilets hevder å ha fått fyken uten gyldig grunn, kun et par måneder etter Ubisoft-overtagelsen, og står hardt på at «1666» er hans – som følge THQ-avtalen han inngikk.
For å krydre konflikten ytterligere, hevder Désilets at han ble eskortert ut fra arbeidsplassen av sikkerhetsvakter, uten mulighet til å si farvel til sine kolleger.
Désilets har ligget ganske lavt det siste året. Han var aktiv fra talestolen på ymse spillutviklerkonferanser i perioden rett etter THQ-konkursen.
På Gamelab-konferansen i Barcelona i fjor sa han:
– Spillet var fantastisk. Det er fortsatt fantastisk, og jeg håper å få det tilbake for å gjøre det ferdig, for deres skyld, og min egen.
Désilets bedyret at han ikke ville gi opp kampen om kontroll over et spill han har omtalt som «det neste Assassin's Creed».
Denne uka ble det klart at Désilets er tilbake i sirkuset. Han fronter et nyoppstartet studio, Panache Digital Games, i Montreal.
Spørsmålet mange stiller seg nå er naturligvis om «1666» og de tidligere ansatte i THQ-studioet Désilets frontet, er med i Panache-planene?
En talsmann for Panache-studioet bekrefter overfor Eurogamer at «1666»-rettighetene fortsatt er fastlåst i en juridisk prosess, men «det er viktig å si at Patrice slåss for sine rettigheter til dette prosjektet.»
–virkeligPå den tyske spillmessa GamesCom i fjor traff PressFire Ubisoft-direktør og grunnleggeren av dette franske spillselskapet, Yves Guillemot.
Vi spurte Guillemot om hans syn på striden med «1666» og Désilets. Også på denne tiden var det klart at «1666» var gjenstand for en rettslig prosess, så Ubisoft-direktøren kunne ikke si alt for mye med tanke på at dette var advokatmat.
Her er hans vurdering av den fastlåste saken, slik den så ut i fjor høst:
– Det som skjedde var at vi kjøpte dette THQ-studioet, for vi så spillet og vet godt hva Patrice kan få til. Vi liker det han gjør, forklarte Guillemot.
– Da Patrice dro fikk han betingelser fra THQ. Spesifikke betingelser. Vi jobbet ut i fra disse rammene for å sikre at vi kunne lage et slikt spill i god befatning. Være trygge på at dette kunne fungere og bli til et kvalitetsspill med involvering fra de beste folka.
– Etter å ha forhandlet i lengre tid, har vi ikke vært i stand til å finne strukturen som trengs for å få til dét. Dette er grunnen til at vi bestemte oss: Klarer vi ikke å oppnå en slik grad av kvalitet, er det ingen grunn til å fortsette. Og, vi prøvde virkelig hardt, sa Ubisoft-sjefen til PressFire i august i fjor.
Ubisoft-sjefen understreket at de kan tenke seg å gi ut «1666» i en eller annen form i fremtiden, selv om spillet befinner seg i en «veldig tidlig utviklingsfase».
Guillemot antydet dermed at han ser på «1666: Amsterdam» som Ubisofts eiendom.
Verken Ubisoft eller Panache-representanter har uttalt seg hvor striden om «1666» står i dag, bortsett fra uttalelsen fra Désilets nye foretak om at dette fortsatt er låst i en rettslig disputt.
Utover det ønsket ikke Panache-talspersonen å gi flere detaljer til Eurogamer. Det er heller ikke annonsert spillprosjekter koblet til dette nye Montreal-spillstudioet.
«1666» har ifølge Ubisoft vært lagt på is etter tumultene med Désilets oppsto.
FOTO (hovedbilde): «Assassin's Creed II»/Ubisoft.