(PressFire.no): I forrige uke stilte den britiske spillbloggen Rock Paper Shotgun spillskaper Peter Molyneux til veggs med en rekke kritisike spørsmål.
Intervjuet har vekket oppsikt på grunn av sin aggressive stil, hvor journalisten blant annet åpner med å spørre Molyneux: er du en patologisk løgner?
vinneren av «Curiosity» skal få.
– Jeg er ikke klar over en eneste løgn
Bakgrunnen er at Molyneux er blitt kjent for ikke å levere varene etter å ha han snakket varmt om visjonene sine. Det ble spesielt stygt da han lovet at vinneren av mobilkonseptet «Curiosity» ville få en premie som skulle «forandre livet» til vedkommende.
Premien viste seg å være stillingen som «Gud» i det neste spillet, «Godus», som i tillegg fikk penger gjennom en folkefinansiering.
Vinneren av «Curiosity», Bryan Henderson, har fremdeles ikke fått noe av det som ble lovet og kommer nok aldri til å få det.
Molyneux svarer at han ikke anser seg selv som en løgner.
– Jeg er ikke klar over en eneste løgn. Jeg vet at jeg har sagt ting, og på grunn av omstendigheter som ofte er utenfor vår kontroll har disse tingene ikke skjedd. Men jeg tror ikke det kalles å lyve, gjør det?
Flere «siste intervjuet»
I kjølvannet av intervjuet gikk han ut offentlig og slo fast at han aldri kommer til å snakke med pressen igjen, det til tross for at det dukket opp flere slike intervjuer med den samme bastante uttalelsen i samme tidsrom.
Avisa The Guardian skriver imidlertid i sin sak at Molyneux bekreftet overfor dem at intervjuet var det siste han kom til å gjøre, men at det plutselig dukket opp intervju hos Rockpapershotgun og ytterligere en spillnettside.
De kaller det nok et brutt løfte fra spillskaperen.
legge visjonære planer.
Men nå får Peter Molyneux støtte fra av en annen kjent spillutvikler, Tim Schafer.
I det som egentlig er ment som en oppdatering rundt andre del av eventyrspillet «Broken Age», forteller Tim Schafer at han syns anklagene er ufine.
– De siste ukene har vi sett ganske stygg behandling av Peter på Internett og i spillpressen. Jeg mener det er virkelig uheldig og urettferdig.
– Det er tydelig at ting ikke gikk som planlagt med spillet og derfor kommer folk med noen skikkelig stygge anklager mot Peter, sier Schafer som også forteller at han kan relatere seg til det hele.
Schafer mener videre at dokumentarserien deres, som viser hvordan de jobber, vil hjelpe folk å forstå hvorfor at det noen ganger ikke går som planlagt.
Har også vært ute en vinternatt før
Schafer fikk også kritikk etter at «Broken Age» samlet over 3,3 millioner dollar, etter å først ha bedt om beskjedne 400 000 dollar. Etter kort tid ble det klart at utviklingen kom til å ta lengre tid en antatt.
I tillegg ble det mer bråk da Schafer og Double Fine valgte å dele spillet i to episoder, noe som heller aldri var planen ifølge folkefinansieringskampanjen.
Ytterligere kontroversielt var det da Double Fine og Tim Schafer sommeren 2013 gikk ut og avslørte at de hadde brukt opp pengene, og fikk behov for påfyll av mer kapital for å ferdigstille første episode.
Del en ble lansert i januar 2014. Den andre episoder ferdigstilles i disse dager.