Smalere og bredere, store spillopplevelser hvor som helst

Slik planlegger Ubisoft-direktøren fremtiden.

25. oktober 2013 10:11

KÖLN (PressFire.no): Hvis du har sett pressekonferansene det siste året, der nye spillkonsoller vises, har du også sett en energisk franskmann sprette rundt på scenen.

Yves Guillemot, grunnlegger og direktør i Ubisoft, benytter ofte anledningen til å snakke om sin begeistring for ny maskinvare. Eller piske fram sitt krav til enda sprekere konsoller.

Han har allerede begynt å glede seg til PlayStation 5 og «Xbox 1080».

På den tyske GamesCom-messa fikk PressFire en prat med Ubisoft-toppen. Der ble det selvsagt mye snakk om fremtidens spillopplevelser.

LES OGSÅ: Guillemot om bråket rundt «1666: Amsterdam».

- Endelig kommer de nye konsollene

- Som de fleste vet har vi etterspurt nye konsoller en stund allerede. Vi så at det var mye innovasjon som skjedde rundt omkring.

- Derfor trengte vi endringer i konsollmarkedet.

- Før noen annonserte noe, eller viste planene sine, har vi i Ubisoft jobbet en god stund med evolusjonen som var nødt til å komme. Hvordan spillene kommer til å endre seg.

- Slik skapte vi «The Division», «The Crew» og «Watch Dogs», eksempler på spill som utnytter de nye maskinene. Nå er vi fornøyd med at konsollene endelig kommer. At vi får sjansen til å vise fram hva vi har jobbet med, sier Yves Guillemot til PressFire.

Flytter på storkanonene

I forrige uke kom beskjeden om at «Watch Dogs» er forsinket. Dette spillet skulle opprinnelig lanseres i november, samtidig med PlayStation 4.

Vi må heller vente til snøsmeltinga er godt i gang. Det ambisiøse bilspillet «The Crew» blir også skjøvet i 2014-kalenderen - fra starten av året, til tredje kvartal.

Dette på grunn av at overgangen til en ny konsoll er mer innviklet enn mange kanskje har inntrykk av. Her får Ubisoft sympati fra sine svenske kollegaer i DICE, som sier at deres «Battlefield 4» fort kunne lidd samme skjebne:

- Jeg tror ikke folk er klar over hvor vanskelig det er å utvikle et spill parallelt med ny maskinvare (…) Begge sider må tilpasse seg hverandre, og man ender opp med forsinkelser. Prosessen er veldig innviklet, har «Battlefield»-produsent Patrick Bach uttalt nylig.

Forelsket i mobil og nettbrett

Vi har allerede sett eksempler på at Ubisoft omfavner «second screen»-konseptet i sin neste kolleksjon.

Det rulles ut apper som skal stimulere til å ha nettbrett eller mobil i nærheten mens det spilles «Assassin’s Creed IV», «Watch Dogs», eller «The Division» og «The Crew».

Dette er tilskudd Ubisoft-generalen tror vil være med på å definere de nye storspillene.

Hva mener du kommer til å karakterisere et nestegenerasjonsspill?

Noen elementer er veldig viktige: å få spille mer med vennene dine. Ikke bare konkurrere, men også samarbeide for å oppnå noe felles eller gjøre opplevelsene bredere.

- Det andre handler om bedre tilgjengelighet gjennom mobiler eller nettbrett. Tillate flere å spille, også i kortere runder. Ikke bare hjemme, men overalt.

- Det tredje er å skape spill som varer lenge nok.

- Spill du kan [fortsette å] spille mot venner og oppnå noe nytt, forteller Ubisoft-toppen oss.

- Selvsagt gir disse nye konsollene også sjansen til å øke den generelle kvaliteten på spillene våre, sier Yves Guillemot etter en liten tenkepause.

- Kommer denne «bredden», med nettbrett og mobiler på lasset, til å endre spillutviklingsprosessene?

- Ja, jeg tror det stemmer. Det er viktig å omfavne disse mulighetene. Nettverkene som er tilgjengelige, for eksempel.

- Vi bruker lengre tid på å utvikle spillene, og tar hensyn til at interaksjonen kan komme fra andre hold eller plattformer. Vi ser at folk responderer veldig bra på anledningen til å «hacke» en annens tablet, eksempelvis.

- Dette er forhåpentligvis med på å utvide merkevarene våre ytterligere, spår Guillemot.

- Bra timing med «Watch Dogs»

Hackingen Guillemot nevner er nok mest myntet på «Watch Dogs», der dataparanoiaen rår i en «Grand Theft Auto»-aktig sandkasse – selvsagt også med støtte for nettbrett eller minispill lagd for å pirre bredden Guillemot nevner.

Timingen er bra. Særlig med «Watch Dogs», vedgår en fornøyd Guillemot, og smatter litt på potensialet dette nye spillet har.

Teknologien i en PS4 eller Xbox One koblet opp mot sprell via et nettbrett, i en spillverden som både føles Snowden-aktuell og ambisiøs på vegne av nestegenerasjonskonsollene, er helt i tråd med hva Guillemot vil ha.

Og noe sjefen selvsagt påstår det er rikelig av i «Watch Dogs».

På GamesCom ble det forresten avslørt at Ubisoft, sammen med Sony og New Regency, skal lage film basert på «Watch Dogs». Dette kan bli den neste gullkavlen fra Ubisoft - om de treffer planken, da.

Spillet må vi som kjent vente på, til neste år.

Frieri til indieutviklere

Et hett tema i opptakten til PlayStation 4- og Xbox One-lanseringene, er hvordan de to kamphanene Sony og Microsoft nå forsøker å overgå hverandre i å rose indiespillskapere.

Dette kan ha bidratt til å endre bransjen på kort sikt, hvordan pengestrømmene styres i en tid der vi får nye konsoller på markedet og strategier revideres.

På Game Developers Conference (GDC) i San Francisco i mars, raslet kreative og uavhengige spillutviklerne med sablene.

«Småfolket» sa selvsikkert ifra at store Sony og Microsoft ikke lenger er så viktige for dem.

Alle kan lage et genialt lite spill, gi det ut selv eller få finansiering via Kickstarter, for eksempel. Det er ikke lenger så avgjørende å få profilering hos de tradisjonelle, store.

Siden den gang har særlig Sony drevet en storstilt kampanje for å skryte av indiefolket.

Microsoft legger til rette for at det skal bli billig/gratis, og enkelt, å publisere spill på Xbox One. De har brukt det aller peneste vokabularet Redmond-selskapet behersker for å sjarmere den samme gjengen.

Var Sony og Microsoft nødt til å rykke tilbake til start, snakke pent med indieutviklere og sjarmere?

- Det er definitivt viktig å sikre at du har alle typer spill på maskinene. Noe for enhver kunde og stort mangfold.

- Indiene bidrar med friske idéer som du kan tilby på toppen av de svære titlene.

- Disse spillene gjør at flere trekkes inn, på jakt etter noe de liker. Det er en bra ting, slår Guillemot fast.

- Trenger et spillmangfold

«Child of Light» ble avslørt under GamesCom, og kan karakteriseres som et lite «indiespill» skapt i buken til Ubisofts multistudioorganisering.

Et spill vi i PressFire for øvrig fikk en titt på i forrige måned. «Child of Light» er bevis på at også små idéer skapt i mindre team kan få blomstre, mener Guillemot.

- «Rayman Legends» er et annet slikt eksempel. Men også «I Am Alive», «From Dust» og nå «Child of Light». Målet er at det skal være åpent for små, gnistrende og nye idéer. Er de overbevisende, går vi for det!

Et annet indie-aktig prosjekt de har gitt grønt lys til i samme ånd, er første verdenskrig-plattformspillet «Valiant Hearts: The Great War» – et spill som blander tegneseriestil og mørk humor med en følelsesladet reise gjennom en av de mest brutale konfliktene i historien. 

- Vi trenger et mangfold av spill. Også de mindre og kortere, sier Guillemot bestemt.


- Jobbet tett med Sony

Xbox One eller PlayStation 4? Mange lurer nok på det valget i disse dager. Ubisoft sier «ja takk, begge deler», men hiver seg gjerne på i rekken av beundrere når det gjelder å rose jobben Sony har gjort i forkant av sin PS4-avsløring

Også de franske spillskaperne følte seg hørt og tatt på alvor i fasen da Sony planla for sin neste konsoll, understreker Guillemot.

- Det interessante med Sony, er at de helt fra begynnelsen spurte oss hva vi ønsket. De lyttet faktisk til tilbakemeldingene. Det kom som en stor overraskelse på oss, for det er ikke alltid noe slikt skjer [i bransjen].

- Nå har vi fått lov å jobbe tett med dem, for å skape noe som utnytter alle mulighetene denne verden byr på, sier Yves Guillemot.

Med så rosende ord i retning Sony, og videre spådommer han serverer oss, som at «Sony nå har lyttet til hele sitt brede nettverk, og endt opp med et system som kan selge til veldig mange», er det fristende å spørre Ubisoft-sjefen om hans selskap vurderer lignende strategi som Electronic Arts'.

EA kunngjorde på Xbox One-pressekonferansen tidligere i år at de og Microsoft har funnet tonen. Litt benflørting under møteromsbordet mellom disse to, har tydeligvis ført fram til noe?

Ubisoft vil være venner med alle

- Et nært og spesielt samarbeid har oppstått, fortalte EAs Andrew Wilson under Xbone-pressekonferansen i mai.

- Resultatene av dette vil dere se i tiden fremover, sa han.

Vi har allerede sett konturene av EAs samarbeid med Microsoft, selv om den i sin helhet ikke er presentert i offentlighet: Kommende EA-spill som «Plants vs. Zombies: Garden Warfare», «Titanfall» og «Peggle 2» kommer først til Xbox One av de nye konsollene. Helt sikkert flere, også.

PlayStation 4 får disse litt senere, tipper vi.

Har Ubisoft tenkt å posisjonere seg taktisk på samme vis som EA, og utforske et lignende «nært samarbeid» med enten Sony eller Microsoft?

- Vi har et flott forhold til Microsoft, sier Yves Guillemot først, særdeles diplomatisk.

- På GamesCom annonserte vi at «The Division» får innhold lagd spesielt til Xbox One. Til Sonys maskin har vi både nye «Assassin’s Creed» og «Watch Dogs», som får lignende bonuser.

De to sistnevnte spillene kan få PlayStation-eksklusiver som varer i et halvår, om vi skal tro de ferskeste ryktene.

- Vi prøver å komme oss tett innpå konsollprodusentene. Se hva de ønsker, og hvordan vi kan delta, eller bidra, til å selge flere konsoller. Men også å pushe våre egne merkevarer.

Ubisoft har ikke vurdert en mer forpliktende eksklusivitetsavtale, forteller Guillemot oss.

De tar altså ikke «en EA» med det aller første.

Franskmennene vil tilsynelatende gjerne ha et «spesielt forhold» til alle plattformer, men har hevet pekefingeren mot Nintendo og bedt de om å få fart på Wii U-salget denne jula om Guillemot skal være kompis med japanerne, også neste år.

- Maskinene har sine egne karakteristikker. De ser ikke i samme retning, sier Yves Guillemot om konsollparken vi har på markedet i løpet av det neste halvåret.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3