Kapret EM-rettighetene foran snuten på EA: – Penger alene var ikke avgjørende

«PES 2016» viser muskler.

16. september 2015 10:01

KÖLN (PressFire.no): Konami har klart å klore seg tilbake i konkurransen mot EA Sports.

Ikke kommersielt, der er «FIFA»-serien fortsatt overlegen. Men i hvert fall sportslig.

Det henger synlige bevis på dette når vi møter gjengen bak «Pro Evolution Soccer 2016».

Veggen bak Adam Bhatti og Kei Masuda er pyntet med diplomet og nominasjonen; for andre år på rad ble «PES» kåret til beste sportsspill på GamesCom-spillmessa.

Adam Bhatti, produktansvarlig,
og produsent Kei Masuda er 
klare til sesongstart.
(Foto: Kjetil Svensen, PressFire.no).

Flere lisenser i år

I fjor var comebacket et faktum etter flere famlende forsøk. Et spill som endelig levde opp til all prat om en opprustning – som attpåtil også hadde litt av den samme følelsen i seg som de gode, gamle «PES»-årgangene.

To steg frem, tre overstegsfinter til siden, mente vår anmelder.

Spesielt på to områder skorter det litt enda, hvis vi sammenligner med «FIFA»-serien til EA: grafikken, gjengivelsen av fjes og ramma rundt kampene, er dårligere. Når det gjelder lisenser, mangler også en del.

Sistnevnte har vært kritikken mot «PES», lenge. Det å knote i menyene og bruke redigeringsverktøyet for å endre Man Blue til Manchester City-navnet, er en jobb ikke alle vil gjøre.

I år virker det som Konami forsøker å slå tilbake med enda flere ekte navn både på klubber, spillere og turneringene.

Denne lista, publisert av Konami i forrige uke, skal motbevise at det er smurt for tynt. Premier League, med unntak av Manchester United, mangler fortsatt. Der har EA festet grepet med sin fornyede avtale.

«FIFA 16» har Messi, «PES» valgte
seg i år Neymar.
«FIFA 16» har Messi, «PES» valgte
seg i år Neymar.

Historisk forsidepynt

Adam Bhatti starter GamesCom-presentasjonen sin med å snakke om myClub. En modus der du kan bygge lag og handle spillere – også bruke ekte penger, hvis du vil.

I år har Konami valgt å selge tre ulike versjoner av «PES 2016». Disse versjonene får ulikt bonusinnhold.

Slike avtaler er noe som fort kan vekke kontroverser.

Det tar tid å lære opp publikum hva myClub er for noe, er Bhattis variant.

Den har vært populær. Digert for oss i «PES 2015»!

Noe av det eksklusive handler om coverstjerna Neymar. Han er din i ti kamper, eller for alltid – avhengig av hvilket «PES 2016» du kjøper.

... og Morata.

Neymar er ikke helt alene om å profilere nye «Pro Evolution Soccer».

I fjor hadde vi Mario Götze på coveret. I år er det Juventus’ Álvaro Morata. Det er noen likhetstrekk der. Vi syns åpenbart det er gøy å ha en spiller som noen spør seg: «hvem er han der?». Folk som følger med på fotball vet selvsagt hvem han er. Morata og Neymar scoret i begge kvartfinaleoppgjørene, i begge semiene, og i Champions League-finalen. Det er første gangen det har skjedd, og det attpåtil i løpet av ett år, sier Adam Bhatti.

MyClub har vært en suksess,
ifølge Konami.

Vet ikke hva vi skal gjøre med EM-rettighetene enda

Én ting til som brenner hos produktsjefen, handler om lisensene. Ikke bare pynten på spillet og valget av hvilke fotballstjerner som skal selge «PES» i år.

 Dette er et løfte: Vi vil gå etter lisensene når disse er tilgjengelige. Folk sier ofte, «dere mangler jo Bundesliga eller Premier League», men hør her: vi prøver. Vi kommer til å prøve, hevder Bhatti.

Vi har nå bevist at når noe stort dukker opp, så er vi på pletten.

Det er allerede kjent at rettighetene til neste sommers EM-sluttspill er kapret fra erkefienden. «PES»-gjengen har også forlenget avtalene som sikrer Champions League-hymnen i minst tre nye år.

Asias CL-versjon er også med, og det samme gjelder Copa Libertadores i Sør-Amerika.

Hva har egentlig Konami tenkt å bruke EM-lisensen på? Blir det en egen utgivelse, som med «FIFA»s VM-spill i fjor, eller en påklistra bit viet mesterskapet og gjort tilgjengelig digitalt hvis du eier «PES»-hovedspillet – likt EM-spillet i 2012?

 Hvordan ble EM-rettighetene egentlig tilgjengelig?

 Jeg skulle ønske jeg hadde en kul historie rundt dette, som inkluderer MI6 eller noe i ekte James Bond-stil. Men sannheten er at vi har et godt forhold til UEFA, syns jeg. Vi har nettopp fornyet Champions League-rettighetene. Det var nok rundt samme tidspunktet dette dukket opp, uten at jeg kjenner detaljene, hevder Bhatti.

Jeg føler meg ganske sikker på at også EA ønsket seg rettighetene. Hadde det utelukkende vært avgjørende hvem som la mest penger på bordet, vet vi alle hvem som hadde fått EM-rettighetene. Så dette valget er noe basert på forholdet til UEFA og ikke hvem som ville betale mest.

 Hva har dere planer om å gjøre med EM-lisensen?

– Det er noe vi kommer til å prate om tidlig neste år. Først er fokuset på «PES 2016», sier han til PressFire.

Totti feirer scoring mot
Lazio i januar.
(Foto: Gregorio Borgia, Ap/Scanpix). 

Tottis selfie-feiring er med

Vi er ikke arrogante eller cocky, men vi er kjempestolte over det vi oppnådde i fjor. Gode anmeldelser og prisene…

 Den store fordelen for oss i år, er at vi slipper å begynne helt på nytt. Det er første gang på lenge vi ikke vraker et spill og begynner på nytt året etter, så nå kunne vi bygge på det vi allerede hadde.

Bhatti demonstrerer noen av de viktigste endringene i år, blant annet en-mot-en-situasjonene og det han hevder har blitt «superresponsivt».

Nøkkelen er at du alltid har kontroll.

For å balansere med noe mer defensiv kraft, har Konami i år lagd et nytt fysikk- og kollisjonssystem ment å gjøre spillet mer muskuløst.

 Sportsspill har i en årrekke oppdratt folk til å lære seg å ligge unna, å unngå nærkontakt, men vi vil tilby muligheten til å virkelig gå inn i det på en hard måte. Også i lufta.

Sånn kan det se ut i «PES 2016».

Det blir påstått at Konami har med tre ganger flere animasjoner enn i fjor – ment å gjøre «PES»-opplevelsen mer flytende – pluss noen morsomme detaljer: scorer du mål og vil feire, kan du oppleve at noe nytt skjer hvis du beveger deg mot hjørneflagget eller løper bak målet og mot et reklameskilt.

«PES»-folka har til og med dyttet inn Francesco Tottis berømte selfie-feiring. Neppe avgjørende for spillkjøpere, men «noe for fansen som vil spille online», sier Bhatti.

Tok markedsandeler fra EA

Grafikken, da, et område mange bryr seg om. Bhatti snakker om at de også i år bruker Fox-spillmotoren, den «Metal Gear Solid V» er bygd med.

 Åpenbart teknologi lagd for et fantastisk åpen verden-spill, men vi lærer mer og mer av den. I år har vi for eksempel nye væreffekter, mer detaljer i gress og flere detaljer på spillerne.

EA bruker kostbar 3D-scanning for å avbilde spillerne til «FIFA». En tidkrevende og dyr del av utviklinga. Konami velger en annen løsning, og animerer i stedet fjesene.

Unntaket er Neymar, som har fått seg en 3D-scanning i år i kraft av å være posterboy.

 Mange spør meg når vi skal begynne å 3D-scanne spillere, og jeg svarer alltid: «det trenger vi ikke!». Jeg utfordrer dere, se om du merker forskjell fra Neymar i spillet og de andre stjernene.

 Du nevnte prisene og gode anmeldelser i fjor. Merket dere en oppsving også i salget og knep dere markedsandeler fra rivalen, EA?

Å ja. Noe annet ville jo ha vært fryktelig. Jeg er ikke salgs-fyren, men jeg kan si at vi gjorde det mye bedre. Kanskje hjulpet av at det var første gangen på PS4 og Xbox One, men også med solid bidrag fra myClub-tilveksten. Det hjalp mye, sier Adam Bhatti til PressFire.

«Pro Evolution Soccer 2016» lanseres 17. september, til PlayStation 3 og 4, Xbox 360, Xbox One og pc. En gratis demo har vært ute siden midten av august. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3