Slik bygger de «Deus Ex» til en ny generasjon

– Du slipper å bare gå fra et rom til et annet. Intervju.

4. juli 2015 14:17
Adam Jensen er tilbake neste år.

(PressFire.no): «Deus Ex» er en spillserie man ikke bør tukle med.

Det er noe Square Enix tidligere har fått erfare, i forkant av «Human Revolution»-lanseringa (2011). Dette spillet fikk «tøff kritikk» etter visninger bak lukka dører, og utgiveren valgte derfor å utsette.

«Mankind Divided» er navnet på neste stopp for Adam Jensen. Ny teknologi – med PlayStation 4 og Xbox One – frigjør enda flere ambisjoner når de neste år inviterer til noir-maktfantasien, hevder utviklerne.

NB! Se E3-intervjuet med spillutvikler Patrick Fortier i videovinduet.

– Et større og mer variert spill,
sier utvikler Patrick Fortier.
(Foto: PressFire).
– Et større og mer variert spill,
sier utvikler Patrick Fortier.
(Foto: PressFire).

Frykt og mistillit

Det første «Deus Ex» kom ut i 2000. Et spill fra Warren Spector som senere fikk klassikerstatus.

«Human Revolution» spolte handlingen til tiden før originale «Deus Ex». «Mankind Divided» trasker videre i det fotsporet.

Historien fortsetter to år etter «Human Revolution». Det er generelt stor frykt blant befolkningen, det er segregering og dannelsen av egne ghettoer, sier Patrick Fortier, en av spillskaperne.

Adam Jensen kommer tilbake, og befinner seg midt oppi dette.

Det er frykten mot utvidet virkelighet, augments, og teknologi som rår og skaper splittelse. Ikke ulikt hvordan Treyarch smir sitt nye «Call of Duty». Adam Jensen blir utstyrt med helt nye slike augments, vet vi fra tidligere. Han jobber for Task Force 29, en organisasjon lagt under Interpol.

Åpnere, større og variert

Fortier sier til PressFire at de som følge av nye konsoller kan lage mer intrikate brett og et åpnere design. Lykkes de med den jobben før spillet er ferdig neste år, harmonerer jo dette med forventningene om hvordan du kan bruke teknologi og ha valgfrihet til hvordan oppdragene løses.

Et godt actionrollespill som lener seg tungt på sniking og valgfrihet, må få slike elementer til å sitte.

Vi kan utforske vertikaler, lage åpnere miljøer. Ikke bare la deg gå fra ett rom til et annet, sier spilldesigneren.

– Du kan gå inn via døra, fra taket eller kjelleren. Du føler at dette er miljøer som faktisk blir brukt av mennesker. Det hjelper oss også med å fortelle en historie, mener Fortier.

Eidos Montreal-spillskaperen understreker at de har tatt til seg kritikken de fikk etter «Human Revolution», der særlig kampsystemet ble trukket fram som et minus. Fortier bekrefter overfor PressFire at kampene denne gang blir mer i tråd med hva du finner i andre spill på markedet – og trolig fremstår enklere å forstå enn forrige gang.

NB! Se hele E3-intervjuet med «Deus Ex»-utvikleren i videovinduet.

REPORTER: Mikael Lunde. FOTO/KLIPP: Fredrik Reed.

«Deus Ex: Mankind Divided» lanseres neste år, til Xbox One, PlayStation 4 og pc.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3