«Battlefield Hardline» utsatt for dataangrep

Serverne gikk ned i knestående.

18. mars 2015 17:04

(PressFire.no): Lanseringen av det nye «Battlefield» er ikke før torsdag 19. mars. Xbox One-folk har de siste dagene fått tjuvstarte, gjennom EA Access-tjenesten.

Tirsdag møtte imidlertid mange spillere problemer under disse politi-og-røverkampene.

(Bilde: EAs «Battlefield»-Twitter).

Beklager ulempene

Electronic Arts har innrømmet at «Battlefield Hardline»-serverne fikk seg en nesestyver. I kjølvannet av alle problemene med «Battlefield 4» var det kanskje mange som fryktet det verste, selv om utviklerne denne gangen dyrt og hellig har lovet at «Hardline» ikke skal ha slike grove feil ved lansering.

Det viser seg at et såkalt DDoS-angrep (tjenestenektangrep) var bakgrunnen.

EA bekreftet dette i dag.

Vi har identifisert at noen tilkoblingsproblemer til Xbox One skyldes DDoS-angrep, og jobber med å løse disse. Beklager ulempene, heter det i en Twitter-melding.

En rekke spillservere og -tjenester har blitt slått ut av lignende dataangrep de seneste åra. Det mest profilerte fra nyere tid skjedde i forbindelse med at både Xbox LIVE- og PlayStation Network ble rammet denne juleferien.

– 

Har moderne vibber

Denne gang er det Visceral Games som står bak, ikke svenskene i DICE som har lagd hovedvekta av tidligere «Battlefield»-spill. Dette California-studioet har tidligere gjort seg mest bemerket gjennom «Dead Space»-spillene, men fant denne gang tonen med DICE-sjef Karl-Magnus Troedsson for noen år tilbake da de begynte å diskutere et slikt sidespor til spillserien vi vanligvis forbinder med militærstøvler.

I «Hardline» venter hardkokt politiaction, narkooppgjør, ranstokt og bilflukt med blålys i speilet.

Troedsson fortalte i et ferskt intervju med PressFire at han og Visceral-sjef Steve Papoutsis var strandet på et hotell i Barcelona og meislet ut ideer. Konseptet skal stamme fra tilbake i 2005, da DICE selv diskuterte en slik mulig politi-ramme til et «Battlefield».

Visceral har imidlertid fått styre dette showet selv.

 Visceral har tatt det til seg. De har laget noe som har moderne vibber – alt fra settingen hvor det er områder fra forskjellige steder i USA, til hvordan de har løst områdene i flerspillerdelen.

– De har også tradisjon for å legge inn noen rare, morsomme referanser. Jeg vil ikke kalle det skjulte referanser, men det er morsomt at de er der, fortalte Troedsson til PressFire.


Vi fikk selv litt tid med flerspillerbiten av «Hardline» tidligere i år. Endelig dom serveres først når PressFire har fått brukt tid på befolkede servere i tiden etter lanseringen 19. mars.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3