Spiller trygt etter «Battlefield»-formelen

Vi har testet «Hardline».

2. februar 2015 15:00

LONDON (PressFire.no): I kjølvannet av «Battlefield 4», med sine problemer etter lanseringa, har nok EA innsett at de ikke kan gamble høyt med denne serien nå.

«Hardline»-utviklerne fikk, uvant nok i dagens bransjeklima, nesten et halvår ekstra på seg. Spillet skulle egentlig ha vært ferdig i fjor høst.

Denne uka åpnes en siste betarunde før slippet i mars.

Full stresstest

På én side vekker det tillit at Visceral Games («Dead Space») har kjempet for å få flytte et av spillene Electronic Arts gjerne ville ha ferdig før julesalget. Spillskaperne har også lagt hodene på blokka ved å love at «Battlefield Hardline» ikke skal ha de samme alvorlige problemene «Battlefield 4» hadde.

Den siste betatesten (3. til 8. februar) har ingen nivågrense eller låste oppgraderinger. Her skal det altså stresstestes med åpne sluser.

Prøvde du den første betaen i fjor sommer, vil du kjapt kjenne deg igjen: Hotwire, Heist og Conquest er navnet på de tre spillmodusene. De to førstnevnte var også med i forrige beta.

Heist har fått en del nytt siden sist. Nå er det to pengesekker ranerne må frakte ut fra hvelvet, og ransutbyttet må fraktes trygt av sted i helikoptre før du er helt i mål.

En av Visceral-utviklerne, Thad Sasser, forklarte PressFire at Heist-oppdragene kunne være over på for kort tid. De ville strekke disse ut, og gjøre de dypere.

 Folk klarte jo før å bli ferdige med oppdragene på to minutter, forklarer Sasser om behovet for mer kjøtt på beinet.

PressFire kommer forresten tilbake med en lengre prat med «Hardline»-utviklerne.

Penger på kroken

Har du forventninger om at Heist skal by på den samme typen dybde og rollefordelinger Rockstar har forskuttert til «Grand Theft Auto V», blir du trolig skuffa.

Det neste «GTA V»-påbygget gir alle medlemmene av ranslaget spesifikke oppgaver. Rockstar hevder til og med at sjåføren, sittende i bilen under hele ranet, skal ha noe meningsfullt å gjøre.

«Payday»-spillene er en annen referanse.

Men «Hardline» går ikke langt nok for å skille ranstematikken fra resten av «Battlefield»-katalogen, og spiller i stedet kortene sine trygt. Kanskje fordi de ikke ønsker å distansere seg for mye fra opphavet og kundegruppen med avtrekkerfingre.

I «Hardline» er ransmodusen ganske flat. Flere ganger måtte jeg sveipe blikket nederst på pc-skjermen for å kontrollere: spiller jeg egentlig som politi eller raner denne gangen?

Våpnene føles nemlig like. Du starter enten utenfor banken eller rett ved hvelvet, uansett hvilket lag du er på. Mesteparten av tiden tar du oppstilling utenfor banken – i ranets siste fase – og blir stående midt i en temmelig generisk skuddveksling, der det ene laget prøver å feste pengesekkene på kroker fra helikopteret.

I praksis føles dette veldig likt et hvilket som helst «Battlefield».

Vi ankommer først banken etter den første bomben har detonert. Murpuss og røyk velter ut. Det er lett å tenke på Michael Mann-filmen «Heat», og dét er jo en god ting. Visceral gjør ikke skam på ett område der DICE er blant de beste i bransjen: lyden av patronhylser som detter i bakken og overbevisende skyteeffekter.

Råkjøring i flere etasjer

Hotwire er den spillformen med mest egenart, den som skiller «Hardline» klarest fra kampene i klassisk «Battlefield»-sammenheng og gjør noe nyttig med premisset politi mot ranere.

Her skal du kjapt komme deg rundt på kartet (vi prøvde både ørkenbrettet Dust Bowl og urbane Downtown) og plukke opp merkede kjøretøy. Etterpå handler det om å kjøre så fort du makter, samtidig som du holder politiet på avstand.

Rollene er selvsagt snudd på hodet hvis du befinner deg i en bil med blålys på taket.

Bak rattet på en pickup, radioen er skrudd på og pumper ut noe funk. Dust Bowl-kartet er større og åpnere enn Downtown. Tempoet er høyere enn vi kjenner fra «Battlefield» tidligere, og mye av grunnen til det er selvsagt at bilene i «Hardline» er kvikkere enn tyngre militærkjøretøy.

Ta med en passasjer eller en lagkompis bak på lasteplanet, og du kjenner raskt at «Hardline» også kan ha litt særpreg i enkelte av de tre spillmodiene inkludert i betaen.

Slås bakdøra til en varebil opp rett foran deg, og to personer retter automatvåpen mot frontruta di, stiger jo pulsen.

Downtown-brettet har snarveier, hopp eller avstikkere som gjør at du beveger deg i to-tre etasjer underveis i biljaktene. Her må du ta flere raske unnamanøvre og ratte deg vei mellom politisperringer, fotgjengere eller biler som kommer på møtende kurs.

En smak av «Breaking Bad»

Det er altså en pose blanda drops i «Hardline», men for «Battlefield»-veteranene er Conquest et kjent holdepunkt.

Denne team deathmatch-varianten dreier seg om å ta over delmål og rulle videre til neste, og det overordna målet er å sikre flest mulige poeng til laget før tida er over.

Friheten i Conquest åpner for flere strategier: ruller du inn med en pickup kan du sveipe litt rundt i nærområdene først – før du nærmer deg til fots. I «Hardline» er det en smak av «Breaking Bad» når det første stedet laget skal ta over kontrollen viser seg å være en meth-lab i en kjeller.

Deretter er det et skittent motell vi skal kretse inn mot. Så går turen opp på en høyde, der et radiotårn ligger.

Dust bowl-kartet minner en hel del om «Battlefield 3»-området Kharg Island. Og Levolution-tankegangen fra «Battlefield 4» er videreført til «Hardline».

I ett tilfelle blåste det opp til en voldsom sandstorm midt i ørkenen og fjerner tilnærmet all sikt. Da er det bare å kaste alle strategiene og gjøre det beste ut av situasjonen. En mer aggressiv tilnærming, der du kan rykke nærmere og spekulere i at fraværet av sikt gir deg sjansen til å bevege deg helt opp til målet uten å bli oppdaget, er definitivt risikabelt – men fristende.

«Hardline»-veien videre

Etter et par timers testing av de tre modusene til «Hardline»-betaen bekrefter regissør Ian Milham at det er flere slike events i Levolution-ånd spredt utover flerspillerbiten.

– Men disse skal ikke føles som en eneste stor gimmick, forsikrer han under en spørrerunde i London.

Disse er annerledes fra brett til brett og kan ha taktiske aspekter, forklarer Milham.

Visceral-folka forsikrer at enkelte endringer og justeringer til «Hardline» kan skje raskt etter slippet. Blant annet vurderer utviklerne om de skal åpne for at det går an å kjøre motorsykler og skyte samtidig. Denne muligheten er foreløpig låst, rett og slett av hensyn til det langt kjappere gameplayet i «Hardline» sammenlignet med «Battlefield 3» og «4».

De vil først se om det er hensiktsmessig å åpne for enda raskere spilling, og selvsagt: de skal lytte, lære og granske hvordan folk spiller «Hardline» i dagene etter lanseringen i mars. Ingen utvidelsespakker er foreløpig låst og bestemt, hevdet Milham. De vil første vente og se hvordan folk bruker «Hardline» før de staker ut kursen videre.

«Battlefield Hardline»-betaen åpner for alle 3. – 8. februar. Spillet kommer ut 19. mars, til pc, PlayStation 3 og 4, Xbox 360 og Xbox One.

(PressFire har selv betalt reisen til London). 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3