«Zombier, i et autentisk spill fra andre verdenskrig? Har du mista vettet?!»

22. juli 2015 16:09

(PressFire.no): Det virker som en evighet siden «Call of Duty» hadde fokus på andre verdenskrig.

Turen gikk blant annet fra Nazi-Tyskland til kamper i Stillehavet, og inneholdt dessuten en overraskende zombie-bit – en modus som skulle vise seg å bli så populært at det årlig ropes ut om å få mer av samme sorten i hvert eneste «Call of Duty».

Fremtidskrig i årets «Black Ops III»,
men zombiene returnerer.

Zombiesuksess

2007 markerte vannskillet. Infinity Ward, det ene av to utviklerstudioer som på den tiden produserte «Call of Duty»-spill for Activision, lagde «Call of Duty 4: Modern Warfare».

Spillet ble en gigantsuksess. Da ble lista lagt for skytespill i førsteperson.

De seneste åra har «Call of Duty» vært fiksert på futuristiske kriger med høyteknologiske kamper, senest med fjorårets «Advanced Warfare».

«Call of Duty: World at War».
«Call of Duty: World at War».

«Call of Duty: World at War», lansert i 2008, er det siste fullblods spillet i serien lagt til denne epoken med historier skildret fra flere perspektiv, men der målet alltid var det samme: overvinn nazistene. I «World at War» slutter det på høydramatisk vis ved at du firer ned nazi-flagget fra en bygning i Berlin samtidig som de allierte styrkene marsjerer inn i byen.

Dette var også spillet der Treyarch introduserte en egen zombie-modus – noe som senere har blitt et kjennemerke i flere «CoD»-utgivelser. Men veien mot å introdusere zombier i et «Call of Duty» var på ingen måte planlagt eller uten friske diskusjoner.

Mark Lamia, sjefen i Treyarch, forteller dette i et lengre intervju PlayStation har fått i stand. Der intervjuer skuespiller Will Wheaton flere av toppfolka i Treyarch.

NB! Se den 35 minutter lange praten med utviklerne i videovinduet i saken.

Treyarch-toppene avslører hvordan de
oppdaget moroa ved zombier.
(Foto: PlayStation, Sony).

Lurte en zombie inn i spillet

«Black Ops III» er navnet på det neste «Call of Duty». De to foregående «Black Ops» har vært noen av seriens mest solgte og spilte.

Lamia filosoferer over perioden da folka hans holdt på å gjøre seg ferdige med «Call of Duty: World at War», og plutselig denne idéen dukket opp: La oss dytte zombier inn i krigsspillet!

Les også: Vi testet flerspillerdelen av «Black Ops III» på E3-messa.

 Det er en del av spillet som kun eksisterer på grunn av fansen vår, sier Lamia.

Zombiene har dukket opp i en
rekke «Call of Duty»-spill
etter «World at War».

– Et lidenskapelig prosjekt drevet fram internt i spillstudioet vårt. Jeg burde sannsynligvis ikke ha sittet her i dag, som sjef for dette studioet – for jeg lot jo dette skje, forteller han spøkefullt.

– Jeg tillot at det skjedde i en periode der utviklingen (av «World at War») var anstrengt. Der vi befant oss i en vanskelig periode og skulle lansere et historisk autentisk og filmatisk andre verdenskrigspill.  

En av Treyarch-utviklerne kom med forslaget, samtidig som hele studioet arbeidet på spreng med å fikse feil og få «World at War» ferdig før lanseringsdagen. Deadline rykket raskt nærmere.

«Har du hørt om det? De har planta en zombie i spillet. En nazi-zombie! Alle elsker å drepe nazi-zombier». Det hadde ikke blitt klarert og godkjent. Hva er det som foregår? forteller Mark Lamia i videointervjuet.

Han avslører at han tillot at det ble med, men bare som et «påskeegg». En skjult overraskelse til dem som fullførte historien, og lagt inn som en spillbar bonus etter rulleteksten. Treyarch-sjefen måtte inngå avtale med den mektige utgiveren Activision, som insisterte på å holde zombiene unna markedsføringen av «World at War». Lamia aksepterte disse vilkårene.

Skadde soldater ble forvandlet til
vandøde, rett før deadline.

Har du mistet vettet?

Treyarch forklarer at zombie-opplevelsen og måten de måtte overbevise Activision om et kontorversielt innslag i «Call of Duty», er noe de har dratt nytte av også senere. Utviklerne forteller at det på en måte førte dem nærmere hverandre. De oppførte seg som én enhet og kjempet for å få gehør og gjennomslag for idéene sine.

Vi oppdaget også at dette burde være en egen spillmodus. Det er moro å forsvare seg sammen med andre spillere! sier spillregissør Dan Bunting.

De resirkulerte filmopptak som forestilte skadde soldater, og disse dannet grunnlaget for måten zombiene gikk på i «World at War». Ettersom Treyarch hadde dårlig tid på seg til å få ferdig spillet, ble dette løsningen. Etterpå måtte Activision overtales om å lansere spillet med zombier.

Årets zombie-kolleksjon.

– På kveldstid, etter arbeidet var over, begynte enda flere avdelinger hos oss å bidra. Lydfolka la til ting, animatørene … Dette var noe som kom fra grasrota. Utviklerne våre begynte å spille det de hadde lagd, på kveldstid, og når de egentlig burde ha dratt hjem, sier Lamia.

– «World at War» er en autentisk, filmatisk opplevelse satt i en historisk ramme. Og «World at War» var et temmelig brutalt, intenst og seriøst spill fra andre verdenskrig, så det var noen som reagerte med: «du dytter ikke zombier inn i et «Call of Duty»!? Har du mistet vettet?»

«Call of Duty: Black Ops III» har selvsagt en egen zombie-del. I år er det enda flere kjente skuespillere som er med i denne – blant annet Jeff Goldblum, Heather Graham og Ron Perlman – og Treyarch har snekret sammen egen historie til slakten av de vandøde.

Video: PlayStation, Conversations with Creators (YouTube).

«Call of Duty: Black Ops III» lanseres 6. november, og slippes til PS3, PS4, pc, Xbox 360 og Xbox One. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3