Den hittil største oppdateringen til «Witcher 3» gjør flyten dårligere

20. juli 2015 11:31

(PressFire.no): De polske utviklerne bak rollespillet «The Witcher 3: Wild Hunt» har jobbet flittig siden lanseringen i mai.

I slutten av forrige uke ble den hittil største oppdateringen til spillet sluppet.

Hele 7,3GB med feilrettinger og nyheter er nå tilgjengelig, men ikke alt av endringer er like kjærkomment. For samtidig som noen elementer av spillet har blitt justert og bedret, er det samtidig aspekter som gjør «Witcher 3»-opplevelsen verre på konsollene.

Les også: Innrømmer at «The Witcher 3»-grafikken har blitt «nedgradert»

Arbeidet er ikke over ennå

CD Project Red er et spillstudio som legger mye stolthet i å reparere og forbedre spillene sine, selv etter slipp. De ser også på det å tilby bonusinnhold, gratis, som sin plikt. Det har blant annet ført til at de arbeidet med «Witcher 2» flere måneder etter dette først kom ut – de bakte inn flere timer med nye oppdrag, slapp en forbedret 2.0-oppdatering, og gjorde alt innholdet fra Xbox 360-versjonen tilgjengelig til pc, gratis.

Denne tradisjonen fortsetter med «Witcher 3».

Geralt er mer håndterlig nå.

I den seneste oppdateringen, kalt 1.07, har de blant annet endret på menyene som gir oversikt over alt utstyret du har samlet. Disse fremstår nå ryddigere og enklere å navigere i.

Dessuten har de lagt til en ny måte å styre hovedpersonen på. Styringssystemet til Geralt, enten til fots eller på hest, har fått litt kritikk.

Den alternative styringen kan aktiviseres fra menyene og er ment å være mer responsiv.

Community-ansvarlig i spillstudioet
forskutterte bedre PS4-flyt.
(Foto: Marcin360, Twitter).
Community-ansvarlig i spillstudioet
forskutterte bedre PS4-flyt.
(Foto: Marcin360, Twitter).

Treigere

Overraskende nok er varslede forbedringer av flyt, bildeoppdateringer og ytelsen til spillet ikke bedre. Tvert imot.

Testene til Digital Foundry og Eurogamer viser at både Xbox One- og PlayStation 4-versjonene av «Witcher 3» har blitt verre som følge av å installere 1.07-oppdateringen.

CD Project Red-utviklerne varslet tidligere denne måneden at oppdateringen skulle bedre bildeflyten. Særlig PlayStation 4-utgaven hadde noen partier der denne tidligere gikk i sirup.

Det har ikke skjedd, ifølge Eurogamer.

Xbox One-versjonen flyter dårligere

Xbox One-versjonen hadde bedre og mer stabil bildeflyt enn PlayStation 4-versjonen før 1.07-oppdateringen. Nå har Xbox One-versjonen trolig blitt nedgradert og fått dårligere flyt, spesielt i partier der uværet begynner å røske i omgivelsene og mye skjer på skjermen samtidig.

Det virker som utviklerne har valgt å låse bildeflyten på Xbox One, som på PS4, for å iverksette de seneste feilfiksene og forsøke å implementere ytelsesforbedringer.

Eurogamers målinger viser at bilder per sekund er låst til 20. Målingene av fps sammenlignet med spillet i 1.05-versjonene, viser at «Witcher 3» nå mangler inntil åtte bilder per sekund – etter å ha installert 1.07-patchen.

Det matcher PlayStation 4, som også er låst til 20 fps for dette partiet av spillet. Resultatet er at vi fortsatt får en veldig «hakkete» opplevelse på begge plattformer, men det er overraskende å se en merkbar nedgradering i ytelsen hos den oppdaterte Xbox One-versjonen, heter det fra denne Digital Foundry-testen.

Den nye måten å styre Geralt på får bedre skussmål. Før har denne vært treig og med en liten forsinkelse, mens ting går kjappere med den alternative styringsmåten påskrudd.

Resultatet er inntil videre et spill med lang færre feil enn før, en ny og bedre måte å styre på (avhengig av om du er en av dem som har irritert deg over at Geralt er for treig å holde kontroll på), men med flere dropp i bildeflyten.

Jobben til CD Project Red med å perfeksjonere og fikse «Witcher 3» fortsetter dermed sannsynligvis – også etter dette 1.07-slippet.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3