Usikkerhet rundt gratisversjonen av «Driveclub»

24. februar 2015 12:35

(PressFire.no): 2014 var et annus horribilis når det gjelder rekken av uferdige spill.

Sony og Microsoft hadde hvert sitt eksklusive prestisjespill ute – to blødende gnagsår, i ukene og månedene før det viktige julesalget.

Jim Ryan, europeisk PlayStation-sjef, tar i et intervju med Metro selvkritikk for måten «Driveclub» fremsto i fjor høst. Han antyder også at tidligere løfter fra Sony om å lansere en gratisversjon av dette bilspillet, kan ende opp med å ta en u-sving.

OPPDATERT: I lys av uttalelsene fra Jim Ryan, har Sony rykket ut med en presisering. De understreker at jobben med «Driveclub PS Plus Edition» fortsetter. De utbedrer serverkapasiteten ytterligere, og målet er å lansere «Plus Edition» så raskt som mulig, sier Sony til VideoGamer.com. Foreløpig har ikke selskapet en konkret dato å dele.

Jim Ryan, her fra E3 i fjor.
(Foto: PressFire/DBTV).

Var «helt ute av seg»

«Driveclub» (PlayStation 4), «Halo: The Master Chief Collection» (Xbox One) og «Assassin’s Creed Unity» (flere plattformer) var et profilert trekløver av spill i fjor med store tekniske problemer ukene etter lansering.

I 2013 var «Battlefield 4» den fremste representanten for slike ufullstendige spillopplevelser – et spill DICE og EA har jobbet med å reparere inntil nylig.

Jim Ryan vil forståelig nok bare feie for sin egen dør, og beklage «Driveclub»-problemene.

– Det var åpenbart en rekke spill før jul som hadde problemer, noe som innebar at de i større eller mindre grad ikke fungerte.

Når det gjelder «Driveclub», et spill som ikke fungerte slik det skulle ved slippet, må jeg få si at alle i dette bygget (Sony PlayStations hovedkvarter i Europa) og hos utviklermiljøene våre var helt ute av seg at det var tilfellet, sier Ryan.

Jobbet 24 timer i døgnet

Ingen skal lure på om det var en følelse av likegyldighet eller noen her som tok lett på at det skjedde. Folk jobbet 24 timer i døgnet. Jeg vet det er noe som ofte blir sagt uten særlig tyngde bak, men folk arbeidet 24 timer i døgnet for å prøve å reparere («Driveclub»).

 Burde spillet ha fungert ved lansering? Selvsagt. Burde folk som har betalt 50 pund forvente at det fungerte? Så klart.

Vi har hørt flere Sony-topper beklage intenst i perioden etter oktober, da dette PlayStation 4-spillet kom ut.

Også folka bak, i Evolution Studios, har lagt seg flate. Spillet fremstår i dag mer ferdig og i tråd med planene og forhåndsløftene. Som plaster på såret har Sony gitt bort noen gratis utvidelsespakker til dette bilspillet – til folk som kjøpte «Driveclub» i tiden det ikke fungerte (bra nok).

Overså Sony «Driveclub»-problemene?

Dette er mønsteret vi har sett flere ganger den siste perioden: gi ut et uferdig spill til fullpris, unngå å innrømme at noe er galt inntil den første og viktigste salgsperioden er over - deretter legger man seg helt flat og lover dyrt og hellig å reparere.

På toppen – i denne selvransakende og «ærlige» fasen – drysser de aktuelle utgiverne gjerne litt gratisinnhold over forsmådde kunder. For å stagge kommentarfeltsinne og frustrasjon.

Metro spør Jim Ryan hvordan Sony kunne unngå å legge merke til at «Driveclub» overhodet ikke var klart for butikkhyllene og PlayStation 4-harddisker?

Først vil Ryan helst snakke om bransjen generelt, og om utfordringene mange finner ved å lage spill til de nye konsollene.

Bransjen har feilberegnet noe i overgangen til nye konsoller, virker det som. Mye har blitt sagt om hvordan det å flytte over til en arkitektur mer lik den fra pc burde gjøre det enklere for utviklere å omfavne neste generasjon (konsoller), og alt slikt. Jeg tror de massivt utvidede onlineambisjonene mange utviklere og utgivere har identifisert som en av mulighetene til denne generasjonen, viser seg å være mye mer teknisk utfordrende enn først antatt.

Lærte fryktelig mye

Evolution Studios gikk etter en ukes tid ut og sa «Driveclub»-problemene ikke skyldtes feilberegning av serverkapasitet eller manglende testing av onlinefunksjonene før lanseringa. Regissøren Paul Rustchynsky sa feilen lå i selve serverkoden. Derfor måtte de strippe bort mange nettfunksjoner av spillet, parallelt med at jobben med å reparere og bygge disse tilbake i «Driveclub» pågikk.

Ryan sier testing av et slikt spill, med omfattende nettinnhold, er vanskelig.

 Vi har utvilsomt lært fryktelig mye fra «Driveclub»-opplevelsen, og vi håper at slike feilskjær ikke vil gjenta seg, sier Jim Ryan til Metro.

Byr «Driveclub» på ytterligere
riper i Sony-lakken?
Byr «Driveclub» på ytterligere
riper i Sony-lakken?

Spøker det for gratis-«Driveclub»?

At «Driveclub» har gitt Evolution Studios og Sony en alvorlig ripe i lakken, er det ingen tvil om. For Sony er det imidlertid mer som står på spill: allerede før PS4-slippet lovte selskapet ved flere anledninger at dette bilspillet skulle få en gratisversjon, kalt «PS Plus Edition».

Alle som er medlemmer av PlayStation Plus skulle få være med på kjøringa, også uten å betale.

Dette løftet har blitt vedlikeholdt og gjentatt den siste tiden. Da det ble klart at «Driveclub» ikke rakk PS4-lanseringen, ga Sony i stedet bort «Contrast» og «Resogun» til Plus-folk – som den ekstra gratisopplevelsen til nye konsolleiere.

Nå kommer det imidlertid signaler fra Jim Ryan at dette ikke er så bombesikkert likevel. Er «Driveclub PS Plus Edition» lagt på is?

Det er noe vi ser på.

– Du kan ikke garantere at det vil skje, spør Metro.

– Jeg kan ikke si noe om det på dette tidspunktet, sier Ryan.

Dette PressFire-intervjuet med Jim Ryan er fra E3-spillmessa i fjor, der PlayStation-toppen blant annet diskuterte problemene med PS3 – og hvilken lekse Sony lærte fra sin forrige konsoll.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3