Spillverdens Spielberg punkterer studioet sitt etter 17 år

«BioShock»-skaperen begynner på nytt.

18. februar 2014 20:12

(PressFire.no): Ken Levine, kjent for å stå bak «BioShock» (2008) og fjorårets «BioShock Infinite», har i dag kunngjort at han oppløser studioet han var med å starte for 17 år siden.

Fremover skal Levine jakte på drømmen som indieskaper, slik han jobbet fra starten av.

Målet er å komme i mer direkte kontakt med spillerne han vil nå gjennom sine historiedrevne eventyr, og lage mindre, mer gjenspillbare opplevelser.

Sier opp alle, unntatt 15

Jeg avvikler Irrational Games slik du kjennner det. Jeg kommer til å starte et mindre, mer gründeraktig foretak hos Take-Two.

Det betyr at vi er nødt til å skille vei med alle unntatt femten medlemmer av Irrational-familien.

Det er aldri noen god måte å si farvel til mennesker på, og vårt viktigste hensyn er å sikre at de som forlater oss får så mye støtte som vi kan gi dem i denne fasen, forteller Ken Levine i et åpent brev gjort tilgjengelig fra spillstudioets hjemmeside.

Tilbake til indie-røttene

Etter «BioShock Infinite» har Ken Levine allerede tatt på seg oppdrag utenfor spillbransjen. Han jobber med et manus til Hollywood-produksjonen «Logan's Run», en nyversjon av filmen fra 1976.

Bakgrunnen hans som historie- og filmnerd, og filosofien med at overraskelsene er drivkraften hans, fikk vi selv innblikk i da PressFire traff ham i fjor.

Han forsikrer at spillkarrieren på ingen måte er over. Det er snarere et ønske om å lage et annet type spill enn det Irrational per i dag er strukturert for å lage.

17 år er lang tid, i enhver jobb – til og med den aller beste. Og det å jobbe med noen helt utrolige folk hos Irrational Games er virkelig den beste jobben jeg har hatt. Samtidig som jeg er ekstremt stolt over det vi har fått til sammen, har lidenskapen min snudd i retning av å lage et annet type spill enn vi har stått bak tidligere.

Levine forteller videre at det innebærer en langt mindre gruppe mennesker rundt den visjonære spillskaperen, en flatere struktur og «et mer direkte forhold med spillere».  

– På mange måter tilbake til hvordan vi startet: et lite team som lager spill myntet på den harde kjernen. Små prosjekter med gjenspillbare historier.

Et endelig punktum

Levine stiftet Irrational i 1997 sammen med Jon Chey og Rob Fernier. På slutten av 90-tallet hadde Ken Levine gjort seg bemerket for sitt arbeid på «Thief: The Dark Project» og «System Shock 2».

Timingen for å kunngjøre oppløsningen av Irrational og betydelige oppsigelser, er kanskje litt merkelig.

Det er bare fem uker til den siste dosen ekstrastoff til «BioShock Infinite» kommer ut. Den andre av to «Burial at Sea»-episoder som er forskuttert å skulle sette et endelig punktum for det vi har opplevd i spillverdenene Rapture og Columbia, og alle skikkelsene derfra.

Ny vår for ringrevene

Veien videre er ikke klar enda, men Levine forteller at de kommer med flere detaljer rundt planene snart.

Han antyder imidlertid at de fortsatt vil fokusere på historiedrevne spill fremover, og at disse skal kunne handles og spilles digitalt. 

For å oppmuntre til et mest mulig direkte forhold til våre mest lojale, forklarer han om akkurat den strategien.

Han bryter ikke samarbeidet med Take-Two, som har vært medhjelpere og utgivere for Irrational og «BioShock». Tvert i mot: Take-Two vil jobbe tett med Levine rundt hans neste prosjekt.

De var tross alt folka som trodde på og støttet «BioShock» fra begynnelsen av, forklarer han.

Levine følger med dette i samme fotspor som andre rutinerte spillskapere som tilsynelatende har alt de kan drømme om: store spillmerkevarer, flere hundre ansatte i et studio som fra utsiden ser ut til å gå på skinner.

Peter Molyneux (eks-spillsjef for Microsoft i Europa og grunnleggeren av Lionhead), Robert Bowling (tidligere nøkkelperson bak «Call of Duty» og Infinity Ward), Brian Fargo (som gikk til kronerulling på Kickstarter for å lage «Wasteland 2») og norske Ragnar Tørnquist, som lager mer «Drømmefall» og «Draugen» innen mindre rammer enn han var vant med hos Funcom.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3