«Total War: Warhammer»: – Gigantiske monstre, helter og magiske stormer

23. april 2015 10:19

(PressFire.no): Det føltes kanskje godt å være spillutvikler hos britiske Creative Assembly i fjor – og kunne ta av seg tvangstrøya, bryte ut av skallet og gjøre noe helt nytt for en gangs skyld?

I fjor ga de ut det skrekkelig flotte «Alien: Isolation» – og byttet dermed ut strategisk spisskompetanse med romskrekk. I februar i år var det tilbake på «Total War»-mølla, med krigsherren Attila i sentrum.

De er allerede i gang med et nytt «Total War», vet vi nå. Denne gangen smeltes serien sammen med det omfattende og populære «Warhammer»-universet.

Ut i fantasy-verdenen

Pressemeldingen tikket ut i går, sammen med slippet av den første traileren.

Videoen, som du kan se i denne saken, forteller oss foreløpig fint lite om hvordan det blir å spille «Total War: Warhammer». Det får vi vite først seinere.

Men det Creative Assembly forskutterer er at «Total War»-serien, nå inne i sitt femtende år, for første gang trasker ut i fantasy-verdenen gjennom partnerskapet SEGA har inngått med Games Workshop.

Til nå har disse strategispillene tatt oss tilbake i tid, og besøkt noen av historiens mest kjente slag og gitt oss muligheten til å bli kjent med taktikkene brukt av tidenes største krigsherrer.

Alle bildene er hentet fra den
første traileren.
– 

Ny æra for «Total War»

«Warhammer»-universet spenner vidt og består av brettspill, figurer, mengder av litteratur og andre typer spill, for eksempel penn-og-papir-varianten.

Og nettopp denne enorme dybden og alle mulighetene som ligger her, er noe Creative Assembly trekker fram i pressemeldingen:

Våre regler har endret seg, og gjennom forandring blir det krig i en skala det tidligere var vanskelig å forestille seg.

– Det ubegrensede dype og rike universet til «Warhammer» åpner for en ny æra for «Total War». Gigantiske monstre, flyvende skapninger, legendariske helter og stormer skapt fra magiske krefter tar alt sammen plass på slagmarken, sammen med tusenvis av krigere i taktiske kriger.

Alt dette foregår som vanlig i «Total War»-sammenheng i sanntid og er turbasert. I historiebiten velger du selvsagt hvilken rase du vil spille som, men uavhengig av hvordan du ruster deg vil du bli møtt av en svær, underliggende konflikt.

«Total War: Attila» kom ut i februar.
«Total War: Attila» kom ut i februar.

Lager «Warhammer»-trilogi

SEGA sikret seg lisensen og muligheten til å jobbe med «Warhammer»-universet for en stund siden. I desember 2012 kunngjorde de et slikt samarbeid.

Den gangen ble det kjent at Creative Assembly ruster opp og dannet en egen avdeling i studioet som skal fokusere på «Warhammer» fremover. I tillegg til folka som allerede jobber med den eksisterende «Total War»-serien og «Alien».

Det er også lagt igjen spor av det som kan bli en oppfølger til «Alien: Isolation». Creative Assembly var nylig ute og søkte etter folk som skal jobbe med «et nytt storspill, en blockbuster til flere plattformer» - til PC, PlayStation 4 og Xbox One.

«Total War: Warhammer» kommer ut til pc, Mac og SteamOS «snart», heter det i den ferske pressemeldingen. Interessant nok forskutterer de at dette blir første del i det som skal resultere i en trilogi av spill med Warhammer-logoen på seg.

Creative Assembly sier at de vil lage to frittstående utvidelser etter slippet av «Total War: Warhammer», i tillegg til flere innholdspakker. De omtaler dette som «den største Total War-opplevelsen noen sinne».

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3