Neste år vil Guds vrede feie over Europa

«Total War: Attila» blir apokalyptisk.

26. september 2014 10:57

(PressFire.no): – Jeg vil se deres verden brenne, sier Attila, med en mannevond røst.

Den beryktede krigsherren, Attila huneren, står i sentrum for det neste spillet i «Total War»-serien. SEGA og Creative Assembly har akkurat avslørt «Total War: Attila», med lansering neste år.

Du kan møte Attila i en liten teaserfilm i denne artikkelen. Beskjeden hans er rettet mot romerne, hvis rike er en skygge av hva det en gang var. I en tid med hungersnød, sykdom og omfattende kriger er den antikke verden på randen av kollaps.

– Attila er Guds vrede 

Året er 395, og de nomadiske hunerne er i ferd med å feie over Europa. Folkeslaget levde i Øst-Europa, Sentral-Asia og Kaukasus i senantikken og tidlig middelalder.

Under Attilas ledelse på 400-tallet skulle riket deres strekke seg fra Rhinen i vest til langt inn i Sentral-Asia og Russland i øst, og fra Baltikum til Balkan langs den andre aksen.

– Det er et veldig apokalyptisk spill, sier kampdesigner Simon Mann til Eurogamer.

I denne tidlige tida for kristendommen virket det som åpenbaringene allerede ville gå i oppfyllelse.

– Kristne forfattere så rundt seg og så sykdom, de så klimaendringer, og de så Attila falle over dem. De tenkte «Det var det. Dette er endetidene». Attila var guds vrede, straffen for kristen synd og dekadens.

Fikset Roma, så skal det ødelegges

Utviklerne i Creative Assembly har åpenbart vært opptatt med «Total War: Attila» mens andre i teamet febrilsk har jobbet med å fikse det forrige spillet, «Total War: Rome II».

Dette spillet hadde en lettere katastrofal lansering i fjor, halvferdig, med laber kunstig intelligens og fullt av feil. 

Etter 15 større og mindre oppdateringer er «Rome II» nå i solid form. Men nå som Roma står sterkt, skal utviklerne markere deres undergang.

– Det er passende. Vi har hatt «Rome II» som var en feiring av deres store imperium, og dette er en vidunderlig måte å avslutte det kapittelet, med inngangen til de mørke århundrer, sier kunstnerisk leder Pawel Vojs til Eurogamer.

Hunerne var et veldig ulikt folk med et annerledes rike, og det skal reflekteres i spillet. Det vil bli en annen – og vanskeligere – spillopplevelse, lover de.

Slektstreet er tilbake

I en pressemelding lover prosjektleder Jonas Gaspar at «Attila» vil trollbinde og utfordre tilhengere av serien.

– Vi gjeninnfører noen funksjoner som fans har etterspurt, slik som slektstrær og egenskaps-trær, og vi forbedrer en rekke andre kjernefunksjoner, sier han, og fortsetter:

– Men for å virkelig bringe epoken til live, bygger vi videre på dette grunnlaget med en rekke nye strategiske muligheter som spillerne kan utforske. For eksempel gatekamper, sivilbefolkning, fullstendig ødeleggelse av bebyggelser, og dynamisk ild som kan feie over byer mens hærer slåss.

Sistnevnte funksjon har fått det trivelige navnet «Apocalyptic Destruction Mechanics».

Enten en vil prøve å redde det falleferdige romerske riket eller knuse det en gang for alle, mener Gaspar dette vil være en ny opplevelse for spillere av serien.

– Vi vil utfordre grensene til spillerne, og presse dem til å klare å overleve mot alle odds, og å elske hvert eneste minutt av det.

Creative Assembly jobber forresten også med noe helt annet. Eller, rettere sagt, de er ferdige med «Alien: Isolation». Et kanskje mindre strategisk, men langt mer skummelt spill.

«Total War: Attila» kommer til pc i 2015.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3