«Liten» oppdatering har forandret hele «World of Warcraft»

- Kan bidra til å gjøre «World of Warcraft» aktuelt i flere år fremover.

22. januar 2018 12:17

(PressFire.no): Utvidelsen «Legion» til det massive nettspillet «World of Warcraft» introduserte en ny filosofi rundet sonene i området, hvor fiendene og oppdragene tilpasset seg nivået ditt – såkalt level scaling.

På den måten mistet ikke områder relevansen så snart du nådde et visst nivå på samme måte  og var aktuelt i et større spenn.  Dermed var det heller ikke nødvendig å hoppe over dem finne de som passet nivået ditt.

På tide med et gjensyn av gamle trakter?

Skalering i nesten hele spillet

Med den nye oppdateringen 7.3.5, som ble sluppet forrige uke, er dette systemet innført i stort sett hele spillet. Implikasjonene er ganske store.

Det er altså nå mulig, med noen få unntak, å spille i langt flere områder på grunn av automagisk skalering. Fullstendig skalering er det likevel ikke - visse områder skalerer mellom 1-20 og andre fra 10-60, eller 40-60. En full oversikt kan du finne her.

Implikasjonene er ganske omfattende, fordi utgangspunktet for visse raser ofte har bestemte naturlige ruter for å bygge opp en figur - med mulighet for et par valgfrie retninger.

Det betyr også at du sannsynligvis har gått glipp av historieelementer, fordi det ikke var naturlig å gjøre dem for det nivået figuren din befant seg på til et gitt tidspunkt.

Aktualierer spillet igjen

Vår «World of Warcraft»-entusiast, Kenneth Flage, tror dette kommer som en konsekvens av at Blizzard skal skille de to fraksjonene i den kommende «Battle for Azeroth»-utvidelsen.

- Alliance vil miste mye av sin boltreplass når de ikke får den samme tilgangen Kalimdor, og vice-versa for Horde når de blir jaget fra Eastern Kingdoms.

- Dette åpner jo for å ta i bruk større deler av en fantastiske verdenen som Blizzard har skapt de siste tretten årene på en helt ny måte. Nå blir vi ikke bundet til spesifikke områder eller til å måtte gå spesifikke veier når vi skal bygge nye figurer.

- Forhåpentligvis vil de leke videre med denne idéen, og på sikt gå for en fullskala skalering for alle områder, slik de gjorde i «Legion»-utvidelsen. Da vil jo områder som før var startområder eller som utelukkende ble brukt til å bygge figurer ha potensial for å bli spennende og nyttig for spillere på høyt nivå.

- Dette fungerte veldig godt i «Legion»-utvidelsen, og har bidratt til at kontinentet som ble introdusert der har blitt brukt mye mer aktivt enn områder fra tidligere utgivelser.

- Det er en mer moderne måte å tenke massivt onlinespill på, og kan bidra til å gjøre «World of Warcraft» aktuelt i flere år fremover - og ikke den styrte veien mot pensjonisttilværelsen som det kan se ut som spillet er på vei mot nå.

- For meg ser det uansett ut som at «Battle for Azeroth» vil bli den største om omveltningen av nivåbygging siden «Cataclysm»-utvidelsen.

Kenneth fikk også teste «Battle for Azeroth» under Blizzcon i november - du kan lese om hans inntrykk her.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3