Dette er definitivt ikke noe for deg med høydeskrekk

VR-magasug i «The Climb».

16. desember 2015 13:04

(PressFire.no): I kategorien «VR-spill som bare måtte bli lagd», har Crytek tenkt å bruke den nye teknologien som ligger hos blant annet Oculus Rift – og tar deg med på en halsbrekkende fjellklatretur.

«The Climb» ble avslørt denne uka, og bak står det tyske studioet kjent for «Crysis»-spillserien.

NB! Se den første traileren i videovinduet.

Dinosaurer i VR.
«Robinson: The Journey».

Satser tungt på virtual reality

Crytek har enda flere VR-prosjekter på gang:

De annonserte tidligere i år et spill kalt «Robinson: The Journey», og i forbindelse med Paris Games Week i oktober ble enda flere detaljer rundt denne reisen avslørt.

I «Robinson» spiller du en ung gutt som krasjlander på en fremmed planet, med bare en slags robot-GPS som turfølge. Produsent Elijah Freeman hevder de ikke bare vil eksponere deg for farlige dinosaurliknende beist – slik vi ser eksempler på i debuttraileren – men også «fortelle en historie som er emosjonelt engasjerende», sier han på PlayStation-bloggen.

Både PlayStation VR (tidligere kjent som Morpheus) og Facebook-eide Oculus Rift, de to store virtual reality-satsningene som begge ventes lansert i første halvår av 2016, får hvert sitt Crytek-spill.

«The Climb».
«The Climb».

Hyperrealistisk

«The Climb» kommer til Oculus Rift og tar deg med på en «hyperrealistisk» klatretur, ifølge Crytek som avslørte dette spillet tirsdag.

Utviklerne inkluderer steder fra rundt i hele verden, sier de, der fellesnevneren selvsagt er majestetiske og potensielt dødelige topper du kan bestige.

«The Climb» støtter både Xbox One-kontrolleren, en spake som blir inkludert i hvert solgte Rift-brillesett, og Oculus’ egen Touch-spillkontroller.

Kabelfri «følelse» i virtual reality.
(Foto: Oculus VR).

Touch består av to spaker, en til hver hånd og helt uten kabler, designa for å by på mest mulig frihet under spilling. Touch-kontrolleren – først vist frem i sommer – har også en gripemulighet og haptisk tilbakemelding i form av «følelse» i fingrene og i hender.

Noe du ikke vil gå glipp av

Sjef for Oculus Worldwide Studios, og tidligere Naughty Dog- og THQ-topp Jason Rubin, gleder seg til å se spillmotoren Cry Engine brukt til å lage slike miljøer i VR.

Crytek er kjent for å bruke Cry Engine-teknologien til å skape vakre og dype spill. Deres tidlige VR-demoer fanget virkelig folks oppmerksomhet, og det å se idéene deres bli levende med Rift er helt utrolig og noe du ikke vil gå glipp av, skryter Rubin i en pressemelding.

Les også: Crytek-studioet balanserte trolig på kanten av stupet.

«»

VR åpner for det umulige

Cevat Yerli, direktør og en av grunnleggerne av Crytek, understreker at dette er enda en sjanse for det tyskbaserte spillstudioet til å markere seg gjennom bruken av ny teknologi:

– Spilling har alltid gitt oss sjansen til å plassere oss selv i ellers umulige scenarioer, og VR-teknologien som Rift gjør at vi kan føle tilstedeværelse i slike situasjoner vi ikke har klart før.

– «The Climb» inviterer spillere til å oppleve intensiteten til en av de farligste idrettene i verden, sier Yerli.

«The Climb» utvikles eksklusivt for Oculus Rift. Ingen lanseringsdato er hittil bekrefta.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3