(PressFire.no): Nordahl Grieg videregående skole har vært banebrytere når det kommer til å bruke dataspill i utdanningen og har vunnet flere priser for sitt innovative arbeid.
Onsdag denne uken beslkte kunnskapsministeren Torbjørn Røe Isaksen skolen og fikk ikke bare se elevene i aksjon, men også å få bryne seg litt på spillet i skolesammenheng.
«Gone Home» i engelsktimen
Aleksander Husøy Isaksen, som er en av spillpedagogene ved skolen, skriver på Facebook at kunnskapsministeren fikk være med å spille eventyrspillet «Gone Home».
På bildet skolen har lagt ut kan du se kunnskapsministeren spille med en elev, og han ser unektelig ganske engasjert ut på bildet.
Spillet brukes i engelskundervisning og temaet var «What are the similarities and differences between conveying a story through a video game in contrast to traditional literature such as novels and short stories?».
– Ministeren virket å være genuint interessert i det både jeg og elevene mine hadde å fortelle om hvordan og hvorfor spill kan brukes i skolen. Jeg er overbevist om at spill er et kulturelt medium som bør ha en selvsagt plass i skolen, forteller spillpedagogen Aleksander Husøy Isaksen til PressFire.
– Håpet er at når ministeren dro fra klasserommet, så satt han igjen med en litt større forståelse for mulighetene som ligger i bruk av spill i skolen.
– Målet mitt er at det skal bli enklere for spillkompetente lærere å overbevise sine ledere om at spill er verdt å satse på. Når kunnskapsministeren anerkjenner at kommersielle spill kan ha læringsverdi, legger det til rette for at flere lærere kan prøve ut spill i undervisningen
Elevene bruker videre Internett for å drøfte emnet med elever fra Canada og Sverige.
med eleven Synne Sørbøe fra
Nordahl Grieg Videregående skole.
med eleven Synne Sørbøe fra
Nordahl Grieg Videregående skole.
– Det var spennende å besøke elevene i gaming-labben til Nordahl Grieg videregående skole. Det er mye lovende med IKT i utdanningen, samtidig som det også er noen klare fallgruver, skriver kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i en e-post til PressFire.
Røe Isaksen mener videre at vi kan bli flinkere til å bruke de digitale mulighetene i skolen - til det beste for elever og studenter.
– Samtidig er ikke det viktigste hvilke verktøy vi bruker, men at elevene lærer mer. Hensiktsmessig og klok bruk av IKT vil kunne bidra til det.
– Vi vil at elever skal bygge god digital dømmekraft, og de skal få den kunnskapen de trenger for å utvikle fremtidens teknologiske løsninger. Det er én grunn til at regjeringen har bestemt å ha et prosjekt med programmering som valgfag på ungdomstrinnet, forteller kunnskapsministeren avslutningsvis.