Pornosensuren var «en misforståelse»

Apple med «Papers, Please»-usving.

15. desember 2014 10:09

(PressFire.no): Passkontrollørsimulatoren «Papers, Please» fikk trøbbel med å få innpass til App Store.

Spillet er nå aktuelt til Ipad, men Apple avslo originalversjonen av spillet.

Lucas Pope, mannen bak, ble bedt om å redigere bort sekvensene som omhandler kroppsscanning – et av hjelpemidlene du har til rådighet for å granske menneskene du treffer ved grensa i dette spillet.

Oppdateres, med nakenhet

Nå har Apple snudd, etter først å ha stemplet deler av spillet som «pornografisk materiale». Ifølge Pope omtales nå sensureringen som en misforståelse fra Apples representant.

Han har vært i kontakt med teknologigiganten og fikk oppfordringen om å gjøre den opprinnelige versjonen av «Papers, Please» tilgjengelig igjen.

Pope skriver på Twitter at Apple ikke bøyer av på bakgrunn av oppmerksomheten «sensuren» fikk. Det skal dreie seg om en feil i Apples prosesser for å avdekke upassende innhold, hevder de.

Den nye Ipad-versjonen av «Papers, Please», med nakenhet intakt, bør være tilgjengelig gjennom en oppdatering i løpet av uka, anslår spillskaperen.

På akkord

Spillet ble først gitt ut til pc i fjor. Du møter folk på grensa ved et fiktivt østeuropeisk land og får også kreative tilbud som utfordrer din egen moral.

Hjemme har du en familie å brødfø, og en sønn som trenger medisiner. Med en beskjeden akkordlønn er det ikke alltid så lett å få endene til å møtes i spillet. Det er i dette spennet det oppstår et moralsk aspekt.

Enkelte reisende har ugyldige papirer eller gjenstander med seg som du kan avdekke – blant annet ved å beordre en kroppsscanning.

Spillet kommer også til PlayStation Vita, men foreløpig har ikke denne utgaven fått en dato.


En slags politisk thriller

Lucas Pope lagde spillet alene etter å ha flydd hyppig mellom USA og Japan i en periode.

Han beskrev i et intervju med PressFire tidligere i år hvordan han raskt så potensiale til et spill, etter å ha studert mennesker i kø foran immigrasjonssjekken.

 Jeg forstod kjapt at det kan brekkes om til en eller annen spillmekanikk som i hvert fall jeg hadde satt pris på, der du samler ulik informasjon og kryssjekker for å se om den stemme, sa Pope til PressFire.

Han forklarte at valget av et østblokkland ikke har en politisk agenda. Det fungerte rett og slett med spillet han lagde.

– Da jeg porsjonerte det slik at det begynte enkelt og stadig lanserte nye sjekker, begynte det å føles utrolig byråkratisk. Det passet spillet bra. Beslutningene tas på øverste nivå, og drypper til oss på bunnen uten at spilleren har sjans til å gjøre noe med dem.

– Det er en slags politisk thriller, så hele greia med spioner og smuglere gled ganske naturlig inn i en kommunistsetting, sa spillskaperen til PressFire under årets Game Developers Conference.

«Papers, Please» er tilgjengelig til pc, Mac, Linux og Steam OS. Og Ipad. (PlayStation Vita får senere, ifølge Lucas Pope).

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3