Er dette porno? Ja, mener Apple

«Papers, Please» slapp ikke gjennom nåløyet.

11. desember 2014 11:22

(PressFire.no): Det lille, prisvinnende «Papers, Please» setter deg i rollen som en passkontrollør i et fiktivt østblokkland.

På rekke og rad kommer folk på vei over grensen med sine historier og papirer, og det er din oppgave å sjekke om de har rent mel i posen. Og gyldige dokumenter.

Indie-spillet startet som et pc-prosjekt og ble først utgitt i fjor. Nå nærmer nettbrettversjonen seg.

«Pornografisk» scanning

Apple nektet først spillet innpass til App Store. Bakgrunnen er innhold de kategoriserer som «pornografisk».

Problemområdet i spillet, sett fra Apples side, handler om sekvensene der du aner ugler i mosen ved denne immigrasjonskontrollen og beordrer søk med en kroppsscanner.

Spillet har en enkel grafisk pixel art-stil. Det er i det hele tatt ganske grått og dystert, og fokuserer i første rekke på å måle ditt moralske kompass.

Måtte lage ny versjon

Lucas Pope, mannen bak dette spillet, ble nødt til å lage en ny og redigert versjon – uten noen form for nakenhet til «scanne»-prosessen i «Papers, Please».

Apple avslo den [første] versjonen på bakgrunn av «pornografisk innhold», skriver Pope i en Twitter-melding.

Apple godkjente den nye varianten, uten pixel-nakenhet.

Ipad-versjonen av spillet har nå fått slippdato (12. desember). Lucas Pope bekrefter samtidig at det fortsatt er planen å gi ut en versjon av spillet til PlayStation Vita, men kan foreløpig ikke si noe om slippdatoen til denne plattformen.

Hvorvidt Sony krever en lignende nyversjon, uten nakenhet, er uvisst.

Snålt og morsomt

– Hele prosjektet var en guilty pleasure. Et snålt, men utrolig morsomt prosjekt. Jeg lagde det vel egentlig for meg selv, fortalte «Papers, Please»-skaperen da vi møtte ham på Game Developers Conference (GDC) tidligere i år.

Lucas Pope vant tre av åtte priser under IGF-utdelingen. Ytterligere to under Game Developers Choice denne GDC-uka i mars.

Pope lagde spillet alene, etter å ha jobbet i den andre enden av bransjen – hos store Naughty Dog («Uncharted», «The Last of Us») i en årrekke.

Inspirasjonen kom fra hyppige reiser mellom USA og Japan, der han raskt utviklet en fascinasjon over jobben pass- og grensekontrollørene gjør. Og historiene de får høre daglig.

– Jeg forstod kjapt at det kan brekkes om til en eller annen spillmekanikk som i hvert fall jeg hadde satt pris på, der du samler ulik informasjon og kryssjekker for å se om den stemmer, sa Lucas Pope til PressFire.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3