- Digitale spill kan fjernes fra samlingen din lovlig i dag

Men Forbrukerrådet sier nye EU-regler vil gi oss bedre vilkår.

4. juni 2019 14:25
Borte vekk.

(PressFire.no): Det ble i helga klart at Telltale Games-spillet «Minecraft: Story Mode» fjernes fra alle plattformer hvor det er blitt gitt ut.

Telltale gikk som kjent konkurs i fjor, og spillene deres fjernes en masse fra spillbutikker på nett. Men «Minecraft: Story Mode»-situasjonen har et dypere lag av implikasjoner:

Utgiveren impliserer i en uttalelse at spillet aldri kan lastes ned igjen, selv om du har kjøpt det på en plattform som fortsatt er oppe og går.

Det maler et blekt bilde av den digitale fremtiden, hvor forbrukere kan miste spill og digitalt innhold verd tusenvis av kroner dersom de velger å handle digitalt fremfor disk-baserte løsninger.

Om Valve, Nintendo, Sony eller noen andre skulle gå konkurs eller av en eller annen grunn bestemme seg for å legge ned sine nettbutikker hvor du kjøper digitale utgaver av spill vil du miste alle spillene dine.

Vi kontaktet Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet. Han har tidligere vært på ballen når det kommer til spillernes rettigheter ved digitale kjøp.

Han sier det dessverre er slik at spillbutikkene i dag som regel tar forbehold om at de kan trekke tilbake spill når som helst, og at vi som spillere ikke har mye vi skulle sagt.

- Avtaler skal i utgangspunktet holdes, men i veldig mange sammenhenger er det tatt forbehold om tilgjengelighet i avtalevilkårene. Noe som medfører at spillene kan fjernes lovlig, forklarer Iversen.

Juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen.
(Foto: Forbrukerrådet/Njerve)
Juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen.
(Foto: Forbrukerrådet/Njerve)

- En dreining vekk fra eierskap

Han sier «Minecraft: Story Mode»-situasjonen viser hvor bransjen er i ferd med å gå.

- Det vi ser her er en dreining bort fra eierskap til at forbrukere leier digitalt innhold. Riktig nok kan forbrukere i denne sammenhengen laste ned episodene før fristen, men de som overser det vil risikere å miste innhold de allerede har betalt for, sier Iversen

Videre påpeker han at det i utgangspunktet er plattformen forbrukeren har en avtale med, enten det er snakk om konsoll, pc eller mobil.

Forbrukerrådet mener likevel at ansvaret for å sikre tilgangen til digitale ytelser hviler både på utgiver og plattformen sammen. Dessverre er disse avtalevilkårene i veien, og det er ikke bare-bare når det kommer til rettighetene dine om noen av spillene du har betalt for endres eller fjernes.

Nye EU-regler kommer i 2021.

Nye EU-regler gjør ting bedre

Iversen forklarer at det imidlertid er noen nye EU-regler på vei som kan hjelpe på forbrukervernet til de som handler digitalt, og at dette vil kunne få stor påvirkning på spillsalg.

EU-kommisjonen har nemlig bestemt at det kommer lovreguleringer for digitale kontrakter, som vil gi rettigheter mer i tråd med kjøp og salg av «vanlig» varer.

- Med en lovregulering så vil ikke slike avtalevilkår kunne benyttes, noe som igjen vil styrke forbrukernes rettigheter.

Iversen trekker frem tre viktige punkter med de nye reglene som vil kunne få følger for digitale spillkjøp fremover:

1) Hvis det er feil med en digital ytelse som leverandøren ikke klarer å reparere innen rimelig tid, har forbrukeren rett til prisavslag eller full refusjon innen 14 dager.

2) Reklamasjonsfrist når man har kjøpt for eksempel et dataprogram eller dataspill kan ikke være kortere enn to år. For strømmetjenester og andre tjenester som leveres kontinuerlig, har man rettigheter så lenge man er abonnent.

3) Ved abonnementstjenester kan den næringsdrivende bare endre innholdet dersom det står i kontrakten. Forbrukeren må også bli varslet før endringen og få mulighet til å si opp avtalen.

Disse reguleringene, som du kan lese mer om her, vil også gjelde i Norge gjennom våre EØS-avtaler. Lovreguleringene vil derimot ikke trå i kraft før i 2021.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3