Ser mot «Batman» for å sikre best mulig stjernekrig

«Arkham»-serien er «Star Wars»-inspirasjon.

26. mars 2014 12:30

(PressFire.no): Andrew Wilson har nå sittet i EA-sjefsstolen lenge nok til at det er på tide med hans første store «tilbakeblikkintervju».

Det er CNN som har pratet ut med Wilson om både opp- og nedturer i løpet av de seks månedene siden han fikk toppjobben i Electronic Arts i fjor høst.

Gi spillene eget liv

«Star Wars» er selvsagt en het potet i dette intervjuet. Wilson røper at de har ambisjonene på et håndfast sted:

«Batman»-spillene fra Warner de siste åra er en slags målestokk og ledestjerne, innrømmer sjefen.

Det Warner Bros. gjorde med «Batman», var å ta selve røttene fra denne serien og forankre den i Gotham City. Det leverte en interaktiv opplevelse som hadde skikkelige bånd til det du forventer å se i filmene, eller leste i tegneseriene, samtidig som det også fikk eget liv – på grunn av den dype og rike historien, forteller Wilson.

– Det er slik vi betrakter «Star Wars»-rettighetene. Vi prøver ikke å lage et spill som skal gjenskape historien fra en spesiell film.

Mer «Star Wars» på E3?

Inntil videre er det bare «Battlefield»-makerne i svenske DICE som har snakket ut om et nytt «Star Wars»-spill. De skal lage neste «Star Wars: Battlefront», som ble vist gjennom en kort filmsnutt i fjor.

I pressemeldingen, som presenterte denne ti år lange avtalen mellom EA og Disney, eier av LucasFilms og «Star Wars», ble det i tillegg nevnt at både BioWare («Mass Effect») og Visceral («Dead Space») skal ta turen ut i galaksen langt, langt borte.

CNN nevner i tillegg rykter om at EA Canada er sysselsatt med ytterligere et «Star Wars»-prosjekt, som skal være åpent i struktur og forankret i actioneventyrsjangeren.

E3-spillmessa i Los Angeles i juni kan gi oss flere «Star Wars»-prosjekter. EA har tidligere sagt at de ikke skal lage lisensspill direkte basert på de nye filmene – men heller vil utforske andre eventyr fra denne sagaen. Dette rimer med Wilsons ferske uttalelser.

Prøver å lage «utrolige ting»

Direktøren blir selvsagt også konfrontert med historiene om feil i prestisjespillet «Battlefield 4». Når det virker er nok de fleste enige om at DICE-skytespillet skinner – men senest denne uka måtte de svenske utviklerne utsette to versjoner av den tredje innholdspakken, Naval Strike.

Også «NBA Live 14», og før det «Sim City», hadde sine problemer.

Wilson sier dette generelt skyldes et ønske fra EA om å skyve grenser. Noen ganger er de kanskje for ivrige, innrømmer han.

Vi får ikke alt til hver gang, men håpet mitt er at vi blir sett på som et selskap som forsøker å lage noen utrolige ting. Når noe går litt på tverke, prøver vi imidlertid å fikse det, sier sjefen.

«»

UFC hvert eneste år?

Sportsspillene fra EA ligger ekstra nært Wilsons hjerte. Han har selv jobbet med «FIFA»-serien før han tok steget til toppen – og har før den tid vært sjef for EA Sports-porteføljen.

I år kommer det et nytt «NCAA Football», men ikke et nytt «Tiger Woods»-golfspill. «FIFA» og «NHL» tar vi for gitt, også denne høsten.

«EA Sports UFC» markerer en av nysatsningene.

Dette er «Fight Night»-gjengen som nå har fått alle lisensene og rettighetene som ble kjøpt fra THQ like før dette selskapet gikk konkurs for et års tid siden.

Wilson forteller at de vil se det litt an før de bestemmer seg for om «UFC»-spillet blir et årlig innslag i kalenderen.

 Noen produkter lager vi hvert år, andre utgir vi annethvert – mens visse spill igjen kan la vente på seg fire eller fem år – bransjen har selv demonstrert appetitten for det.

Tror jeg «UFC» kan bli et årlig innslag? Jeg vet ikke. Det føles for meg som det er i «annethvert år»-kategorien, men ærlig talt så har vi ikke tatt den avgjørelsen enda. Det handler om hvor lang tid vi må ha på oss for å lage et flott spill, og når vi tror publikummet er klart. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3