«Destiny» dyttet PlayStation 4-salget til ny rekord

– Tredoblet i september.

17. oktober 2014 17:55

(PressFire.no): Sony og Activision inngikk et partnerskap for å fronte «Destiny» sammen.

Detaljene i avtalen er ikke kjent, men den ga Sony eksklusiv rett til å markedsføre spillet til sine konsoller.

Og da spesielt rettet mot PlayStation 4, selvsagt. Dette samarbeidet har gitt resultater, viser ferske salgstall fra USA.

Bestselger

PlayStation 4 opplevde sin sterkeste salgsmåned hittil i september, opplyser Sony.

«Destiny» er, som vi allerede vet, allerede det besteselgende nye spillet – unntatt her i Europa, der Ubisoft fortsatt klorer seg fast til rekorden satt gjennom «Watch Dogs» tidligere i år.

Sony opplyser ikke nøyaktig hvor mange nye konsoller de har solgt, men sier PS4-salget «nesten ble tredoblet i september» (sammenlignet med august).

Heller ikke Microsoft har hittil oppdatert hvordan Xbox One-salget ligger an.

Sony informerer samtidig at september ble den sterkeste PS4-salgsmåneden i USA hittil og at «PS4 vant» denne perioden. Det er i så fall niende måneden på rad Sony-konsollen solgte best i USA, siden konsollracet startet i november i fjor.

I dagene rundt «Destiny»-lanseringen fristet Microsoft med at kunder i USA som kjøpte en Xbox One, fikk et gratis spill med på kjøpet. Trolig et forsøk på å kontre markedsføringen som knyttet PS4 sammen med Bungie-spillet.

NPD, som holder tellinga på spillsalget i USA, gjentar budskapet Activision var kjappe med å dele etter «Destiny»-slippet:

Romskytespillet er det mest suksessrike, etter én måned i salg, noensinne blant de nye merkevarene. NPD-analytiker Liam Callahan sier ifølge Games Industry at det også er det mest innbringende spillet så langt i år.

Flest «Destiny»-disker solgt til Xbox One

Interessant nok ble det solgt flere fysiske kopier av «Destiny» til Xbox One i USA enn til PS4. Digitalsalget inkludert, og egne PS4-konsollpakker med dette spillet inkludert, fører til at Sony totalt sett har overtaket.

September 2014 var en rekordmåned for PlayStations digitale forretninger, mye takket være suksessen til «Destiny», uttaler Eric Lempel fra Sony ifølge Games Industry.

Forrige måneds PlayStation Store-inntjening økte nesten 90 prosent sammenlignet med september 2013, sier Lempel.

Bungie og Activision har allerede opplyst at de har rundt 3,2 millioner spillere, daglig, i «Destiny». Spillet er lansert til to generasjoner Xbox og PlayStation.

Nintendo økte i september

Nintendo melder om et markant løft av 3DS-konsollsalget i kjølvannet av «Super Smash Bros.»-slippet. 140 000 3DS-enheter ble solgt i USA i september, og de estimerer internt at 2,8 millioner eksemplarer av spillet er solgt på verdensbasis til nå.

3DS-salget i USA økte med 55 prosent i september sammenlignet med august, skriver GameSpot.

Også Wii U-salget fikk et løft i september, anført av spill som «Mario Kart 8» og «Hyrule Warriors». Det er en økning på 50 prosent sammenlignet med augustsalget i USA.

Snart kommer også «Super Smash Bros.» til Nintendos stuekonsoll.

Fjerdeplassen på NPDs toppliste over spillsalg i USA, er basert på data fra kun to dager i salg (705 000 eksemplarer solgt i USA).

Med nye konsoller på markedet, lansert etter samme periode i fjor, er det ikke rart at spillbransjen i USA totalt sett vokser med to prosent (sammenlignet med 2013). En nedgang på 36 prosent, når det gjelder salget av fysiske spilldisker, har noe av skylda.

De ti mest solgte spillene i USA i september (ifølge NPD):

1. «Destiny» (XBO, PS4, 360, PS3)
2. «Madden NFL 15» (360, PS4, PS3, XBO)
3. «FIFA 15» (PS4, 360, PS3, XBO, Wii, PSV, 3DS)
4. «Super Smash Bros.» (3DS)
5. «Middle-earth: Shadow of Mordor» (PS4, XBO, PC)
6. «NHL 15» (PS4, XBO, 360, PS3)
7. «Minecraft» (360, PS3)
8. «The Sims 4» (PC)
9. «Disney Infinity 2.0» (360, PS3, NWU, PS4, XBO)
10. «Diablo III: Reaper of Souls» (PS4, 360, PS3, XBO, PC)

* Gjelder salg av fysiske spilldisker.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3