«Bioshock»-pappaen jobber med en nye type fortellerteknikk

Rollefigurene skal kunne forholde seg til deg på tusenvis av måter.

11. april 2015 14:57

(PressFire.no): «BioShock Infinite» ble en storsuksess, med sin kombinasjon av action, historie, vakre omgivelser - og ikke minst slående personligheter.

Personlighetene er også akkurat hva «BioShock»-pappan Ken Levine vil legge som grunnstein i hans neste, hittil unavngitte, spill.

– Det skal være en ny type fortellerteknikk, forklarer spillskaperen til Gameinformer.

Gå imot ønsker og behov

 Hele systemet jeg har kommet på og som vi jobber med, er sentrert rundt det faktum at for at en figur å bli interessant må den ha en mengde lidenskaper, ønsker og behov.

– Spilleren skal kunne enten oppnå disse ønskene eller gå imot de, eller ignorere disse behovene, forklarer Levine.

På denne måten vil spillefigurenes forhold til deg forandre seg igjennom spillet på en organisk måte, mener han. Forholdet skal kunne utvikle seg på flere måter igjennom hele spillet.  

Dynamisk forhold

– Det forandres dynamisk, og du kan ende opp med at en figur virkelig hater deg på slutten av spillet, eller allerede midt i.

– Veien dit har ikke syv-åtte stopp slik som den tradisjonelle spilldesignen, det har potensielt tusenvis av forskjellige stadier du kan havne på i forhold til disse figurene og deres behov, forklarer spillveteranen.

Hva det blir for historie i dette spillet forteller ikke Levine noe om, men det er klart at roten til alt ligger i motivasjonene til spillefigurene det inneholder.

Allerede i mai i fjor fortalte han kort via Twitter om et spill han skrev på som var noe «helt annet», med inspirasjon fra karaktersterke tv-serier som «Mad Men».

Spillet er kommet såpass langt i utviklingen at studioet har tatt inn sin første stemmeskuespiller, men det er lite konkret informasjon om prosjektet Levine avslører. 

Borte fra «BioShock»

I fjor vinter ble det klart at Levine og studioet Irrational Games ikke lenger kom til å jobbe på «Bioshock»-serien.

Studioet ble nedskalert kraftig etter «BioShock Infinite» ble sluppet, og Levine satt igjen med et lite team som skulle ha fokuset på mindre spill.

Nærmere forhold til spillerne

– Mens jeg er utrolig stolt av det vi har oppnådd sammen, har min lidenskap for spill snudd seg til en type spill vi ikke har gjort før, skrev Levine i kunngjøringen om studioets nedskalering;

For å møte opp denne utfordringer må jeg refokusere min energi med et lite team med en flatere struktur og mer direkte forhold til spillerne.

Eierne av Irrational Games-studioet, Take Two Interactive, tok dermed over «BioShock»-lisensen, og har planer for videre utvikling av seiren, sammen med studioet 2K Marin, som også jobbet med «BioShock 2», selv om de også har opplevd problemer det siste året.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3