FIFA Football

Til fingertuppene følsomt.

(PressFire.no): «FIFA» på håndholdt er ikke helt det samme som i «fullt format», på en av hjemmekonsollene. Men det er jaggu ikke langt unna med dette PlayStation Vita-spillet.

Det som skiller seg ut er hvordan Vita-trykkflatene sørger for å løsne litt på «FIFA»-slipset, og gjør det med hell.

Der en del syns denne serien fra EA Sports har blitt mer og mer fokusert på å mestre knappekombinasjoner for å få Rooney, Messi eller Ronaldo til å vise sitt sanne jeg, lar nemlig Vita-skjermen deg spille på en mer intuitiv måte. En som kler konsollen.

Dessuten eier du sannsynligvis «FIFA 11» eller «12» til en av de store konsollene og vil kanskje ha noe som føles friskt? 

Presentasjonen er pen, og menyene er så å si identiske når det gjelder måter du kan spille på. Men «FIFA» til Vita er enklere å mestre, mer umiddelbart.

Samtidig kan du spille på den «vanlige» måten om du føler for det, med knapper og spaker. Men du bør definitivt forsøke deg på noe nytt, for der ligger mye av sjarmen med «FIFA Football».

Les flere anmeldelser av PlayStation Vita-lanseringsspill:
«Uncharted: Golden Abyss».
«ModNation Racers: Road Trip».
«Wipeout 2048».
«Escape Plan».

Kler håndholdtformatet

Det viktigste tilskuddet til «FIFA Handheld» er hvordan du kan tappe inn et mål ved å se for deg at baksiden av Vita-konsollen symboliserer et mål.

Trykker du kjapt nederst i venstre hjørne på baksiden mens du raser inn i motstanderens 16-meter, så settes ballen mot nettopp dette hjørnet.

Det gjør at det utvilsomt er enklere å score.

Også frisparkene kan tas på samme måte, ved at du bruker fingeren til å skru inn kula.

Trykker du og holder litt lengre, ser du på en indikator plassert på midten at det lyser rødt – at du siktet litt for høyt eller har brukt for mye kraft. Dette gjør grunnleggende endringer ved gameplayet, men er kledelig for en håndholdt konsoll.

I stedet for å strekke seg mot å lage en fotballsimulator til Vita, er dette akkurat slik et «FIFA» til håndholdt bør være, etter min mening.

På lansering fremstår det også som et av spillene som har den beste og mest naturlige bruken av de trykkfølsomme flatene.

Noen hull i menyene

Du finner selvsagt karrieremodusen her, head to head-sesongene, be a pro, venneligaene og virtua pro pakket inn i menyene – i tillegg til flerspillermuligheter.

Men Ultimate Team er ikke inkludert.

Matt Prior, produsent for spillet, avslørte at de i fremtidige utgivelser til Vita blant annet vil utvide onlinetilbudet, inkludere Ultimate Team og utforske mulighetene for å binde PS3- og Vita-spillingen sammen. Kanskje da spesielt myntet på karrieredelen. Dette er definitivt riktig vei å gå videre, men etterlater et inntrykk av at årets Vita-spill har noen få hull. 

Måtene å kontrollere på, med å kunne trykke på skjermen for å passe ballen, eller skyte ved å bruke baksiden av Vitaen som målskive, tilfører spillet en ekstra dimensjon.

Baksiden av konsollen er altså myntet på avslutninger. På forsiden kan du trykke for å passe ballen til medspillere. Enten pasninger som havner rett i beina til lagkamerater, eller legge ballen i et rom for på den måten å skape et frekt gjennombrudd.

Vær forsiktig med pølsefingrene

Ulempen med dette er åpenbart at en diger pølsefinger på skjermen blokkerer utsikten. Men lykkes du er sjansen stor for at du kan være en tilrettelegger i Modrić- eller Silva-klassen – for slike stikkballer i rom kan være mer presise ved et trykk enn ved å bruke knappene.

På samme måte dukker det opp et symbol på skjermen om disse pølsefingrene dine rører ved baksiden på en måte de ikke burde, slik at du står i fare for å begå en utilsiktet avsultning når du er i posisjon.

De tre store innovasjonene til «FIFA 12» – tactical defending, precission dribbling og player impact engine – er ikke fokus i Vita-utgaven. Du spiller forsvar «på gamlemåten», altså ved å holde inne X-knappen for press. Man kan altså argumentere med at noe av realismen som EA forsøkte å inkludere i «FIFA 12» mangler her. Men igjen; som et fotballspill på håndholdt er det kanskje viktigst å fokusere på nyvinninger som kler formatet fremfor å bare overføre «FIFA 12» til håndholdt?

«FIFA Football» er som en velsmakende siderett etter at du trodde du hadde spist deg stappmett. Men det innehar både seriens særpreg, samtidig som det er nok nytt å forlyste seg med når det gjelder kampmekanikk.

Det er vel egentlig det man kunne håpe på?

Hadde du forventet deg en uinspirert versjon av «FIFA 12», eller et fancy mobilspill, kommer du til å bli positivt overrasket. Vita-spillet tilbyr både dybde og innovasjon, og fremstår som et av de beste lanseringsspillene til den nye PlayStation-maskinen.

NB! «FIFA Football» lanseres til PlayStation Vita den 22. februar.

Oppsummering
Positivt
Spillet ser pent ut. Måter å spille på som blåser nytt liv i «FIFA»-opplevelsen.
Negativt
Det å holde fingrene bort fra bakskjermen byr på en utfordring. Mangler noe av innovasjonen fra «FIFA 12». Ultimate Team er borte fra menyene.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3