(PressFire.no): Med lyden av Deadmau5 på øret, og følelsen av at sanseorganene har vært med på den villeste festen Ibiza noensinne har sett, beveger jeg mitt futuristiske fartøy silkemykt gjennom løypa.

Jeg kjenner denne banen godt, nå. Fargene og zen-følelsen – den som gjør at du «blir ett med banen og romskipet» – begynner å sette meg i en hypnotisk tilstand.

Det er mildt sagt veldig engasjerende.

Ikke for langt til venstre i andre sving. Hugg litt i bremsen før den fjerde kurven, og for all del – plukk opp den siste turbopakken om du tør å klistre deg helt mot veggen femten sekunder før målgang.

Slik er «Wipeout 2048» til PlayStation Vita, og har vært det de 17 årene denne serien har eksistert. Det første «Wipeout» i 1995 fikk en sterk posisjon, og bidro til at den første PlayStation-konsollen ble en viktig del av «ungdomskulturen». Det staket ut kursen for en ny æra gjennom sin på den tiden banebrytende grafikk og stort fokus på musikken.

Kan dette nye spillet ha en tilvarende effekt for Vita?

Les flere anmeldelser av PlayStation Vita-lanseringsspill:
«Uncharted: Golden Abyss».
«ModNation Racers: Road Trip».
«Escape Plan».
«FIFA Football».

 

Kontroversielt lange lastetider

Dette er et av lanseringsspillene som er ute samtidig med den nye PlayStation-håndholdtkonsollen. Det er et solid spill, som både bruker de ulike kontrollene å styre på og viser oss noe av hva som skjuler seg under panseret på Vita.

Vita er nemlig en kraftplugg av en konsoll. Likevel er ikke «Wipeout» helt uten irritasjonsmomenter. Det hugger litt i bildeoppdateringen av og til, noe som er en kardinalsynd for et «Wipeout» – der jo alt handler om nettopp flyt. (Spillet kjører i 30fps).

Dessuten er lastetidene kontroversielt lange.

Nå har Sony allerede forskuttert at det vil foreligge en oppdatering på lanseringen som visstnok skal kutte lastetiden mellom banene ned til maks ti sekunder. Nå er den på mellom 40 og 50 sekunder.

Det er mye, for et spill som består av baner som skal kunne forseres på et par-tre minutter, gjerne mens du sitter på bussen eller på et fly. La oss håpe at Sony klarer å jekke ned lastetidene, slik de hevder de skal gjøre - drøye to måneder etter at spillet først ble lansert i Japan.

 

Kil spillet litt på baksiden

Du kan fint klare deg ved å angripe «Wipeout» som vanlig, altså slik du gjorde på PSP («Wipeout Pure», fra 2005) eller PS3-spillet «Wipeout HD».

Men det er også mulig å spille på flere strenger, gjennom å bruke de trykkfølsomme flatene både på bak- og fremsiden i tillegg til å spille med de vante PlayStation-knappene og analogstikkene.

Vita har to slike stikker, som du sikkert har fått med deg. Og det utgjør en forskjell.

Karrierekartet låses opp etter hvert, og som vanlig i denne sammenhengen belønnes du parallelt med nye, raskere og mer robuste fartøyer. For dette er et futuristisk racingspill der det allerede i introfilmen fortelles om en slags tenkt evolusjon fra de aller første bilene verden så, via tidlige F1-biler - og helt til man rett og slett fant ut at det å erstatte tradisjonelle motorer og hjul med rakettmotorer og ymse våpen er langt morsommere.

Det å velge seg riktig fartøy er viktig. Spesielt et stykke ut i spillet, når du har fått låst opp en del utfordringer fordelt på sesonger. Klasse er én ting, det forteller deg bare litt om hva slags konkurranse du kan forvente deg. Det er også viktig å vurdere om du skal gå for en kjapp doning, eller kanskje vurdere noe som har mer skjold og dermed ikke gjør at du er like utsatt etter å ha fått en rakett i baken.

 

Spill mot PS3-konkurrenter

I kjent stil er «Wipeout 2048» en kombinasjon av å komme seg i mål blant de første, eller gyve løs på tidsetapper. Da får du nye poeng og går opp i nivå, noe som igjen låser opp nye fartøy.

Det morsomste er kanskje likevel å finne et avbrekk med de mest destruktive konkurransene der det overhodet ikke teller å komme i mål først.

Her skal du bare ligge og lure i bak feltet, plukke opp våpen eller de mer beskyttende, defensive av slike power ups, og blåse av gårde noen riktig så eksplosive saker mot dine konkurrenter. Taktisk sett er det også smart å følge med på hvor mye skade du selv tar i dette racet.

En kjekk bonus er at du kan spille mot PS3-eiere, som sitter med det fire år gamle «Wipeout HD» og «Fury»-oppdateringen. Noen av de psykedeliske og lekre banene fra denne utvidelsen er med i Vita-versjonen. 

 

«Wipeout» handler om å bli ett med fartøyet. Det handler om å sone ut, finne en rytmisk måte å navigere seg gjennom løypene på og finne power ups. Akkompagnert av et matchende lydspor blir dette en utrolig oppslukende spillopplevelse.

Det er gledelig at man får tilbake den gode følelsen som denne spillserien har representert, som å se igjen en gammel flamme som man nesten hadde glemt. Det tyder på at Sony ikke har pepret på og ødelagt med for mange utgivelser i en flott serie med spill.

Dessverre er lastetidene et problem per nå. La oss virkelig håpe at Sony lykkes i kutte de ned fra 40-50 til «maks 10 sekunder». Det vil gjøre denne opplevelsen betraktelig bedre.

NB! «Wipeout 2048» lanseres samtidig med at PlayStation Vita er ute, 22. februar.

Kommentarer