SAN FRANCISCO (PressFire.no): I forrige uke serverte Ubisoft noen av sine skarpeste hoder på et sølvfat foran journalister.

Det var rammen for noen timer sammen med de «Assassin’s Creed»-ansvarlige på Game Developers Conference (GDC).

PressFire snakket med flere av spillskaperne som sitter høyt oppe i hierarkiet, og spurte hvordan fremtiden for «Assassin’s Creed» skal meisles ut.

NB! Her kan du lese flere nyheter og intervjuer fra årets GDC. 

 

Sjøslagene i «Assassin's Creed III»
ga mersmak.

Flere pirater i høst

I det neste «Assassin’s Creed» blir det mye mer sjørøveri gjennom besøket til piratenes gullalder på 1700-tallet. Fjorårets spill introduserte ramsalte sjøslag, og dette blir nå hovedfokuset for det nye i Ubisofts viktigste serie.

Marc-Alexis Côté, en av regissørene, sier til PressFire at det var Ubisoft Singapore som tok seg av piratdelen til «Assassin’s Creed III».

Dette er et av de ferskeste studioene i familien. En gjeng som ville vise seg fram.

- Får Singapore større ansvar til «Assassin’s Creed IV», ettersom mange pekte på at sjøslagene er noe av det beste fra «Assassin’s Creed III»? 

Det neste, «Assassin's Creed IV:
Black Flag».

- Ja, det får de. Det er resultat av at de var sultne på å vise seg fram. Både internt, i Ubisoft-systemet, men også eksternt, overfor de som spiller.

- Singapore gjorde virkelig en solid jobb med «Assassin’s Creed III», sier Côté.

Sju-åtte studioer spredt over hele kloden er involvert i hvert «Assassin’s Creed»-spill. Côté forteller at den viktigste jobben han selv og regissørkollegaene gjør, er å lage vanntette arbeidsplaner.

De bruker god tid sammen med de ulike grenene i Ubisoft-treet for å forsikre seg om at alle jobber mot samme mål, og unngår tidsslukende forsinkelser på grunn av uklarheter.

 

Edward Kenway er den
nye hovedpersonen.

- Forventer å få litt historie på kjøpet

Historiene i denne serien har til nå vært lagt bakover i tid, til tunge, store og episke perioder som gir oss spillere mulighet til å samtidig lære litt historie.

Det første spillet tok oss til Midtøsten på slutten av 1100-tallet. Deretter ble det et møte med Ezio og renessansen i sentale strøk av Europa. I fjorårets «Assassin’s Creed III» var den amerikanske revolusjonen tema.

Côté mener flere slike epoker bør utforskes i fremtidige «Assassin’s Creed»-spill. 

- Kommer dere noen gang til å flytte handlingen fra fortiden, og gjøre noe vilt hvis dere om noen år ser at serien trenger mer galskap?

- Det er flust av muligheter, men jeg tror ikke vi kommer til å lage et «Asssassins Creed» lagt til fremtiden, for eksempel. Vi har en kontrakt med våre fans. De forventer å få litt historie med på kjøpet. 

- Så det er ingen grunn til å håpe på et «Massassin’s Effect»?

- He-he, nei.

 

Utelukker ikke et «Assassin’s Creed» lagt til fremtiden

Det ble sjonglert litt på bordsettingen, og inn kom Corey May. Han er hovedansvarlig for historiene som veves ut i denne serien. May bekrefter at de har en plan som strekker seg flere år frem i tid.

Det neste «Assassin’s Creed», spillet etter «Black Flag», er altså på dagsordenen i Ubisoft. Jade Raymond, som var sentral i utviklingen av det aller første i serien, har allerede bekreftet at hun igjen er involvert.

Da Corey May får høre hva kollega Côté har fortalt oss litt tidligere – at «Assassin’s Creed» neppe kommer til å plante sine bein i noe futuristisk – steiler May i stolen.

- Jeg er ikke enig, jeg syns at alle dører må holdes åpne, sier han til PressFire.

- Det ligger litt i premisset til hele serien, gjør det ikke?

- Definitivt, og vi kan ikke avgrense ved å si at vi aldri kommer til å gjøre noe slikt som å flytte handlingen til fremtiden. Jeg utelukker ingenting.

 

- Ville ikke tråkke urinnvånerne
på tærne med Connor.

- Måtte trå forsiktig med Connor Kenway

En tysk kollega på denne GDC-dagen i San Francisco fortalte May sin ærlige mening om «Assassin’s Creed III», og sa at dette er spillet i serien med den veikeste og mest uengasjerte hovedpersonen til nå.

Corey May er enig.

- Etter Ezio ville vi ha en mer lavmælt hovedperson. Vi måtte også trå forsiktig, vise respekt og ta noen hensyn, for det siste vi ønsket var å støte noen.

- Stemmeskuespilleren vi endte opp med bidro til å dra tonen ytterligere ned, innrømmer May.

Connor er amerikansk indianer, og minoritetsgrupper i USA kan fort bli høyrøstede om noe er historisk feil, eller tegnet med for bred tusj.

- Vi har hittil vært skånet for kontroverser. Denne gang, med Connor og hans bakgrunn, var det helt nye hensyn å ta.

«Assassin’s Creed IV: Black Flag» lar oss møte Connors bestefar, Edward Kenway.

På det åpne hav, kanskje med en flaske rom innabords og en mer liberal tidsepoke - gjør det at Ubisofts historieansvarlige kommer til å løsne mer på snippen?

- Kanskje, sier Corey May med et lurt smil.

- Men jeg kan ikke si noe om det nå.

 

«Assassin’s Creed IV: Black Flag» lanseres 31. oktober til pc, PlayStation 3, Xbox 360, Wii U, samt PlayStation 4 og «andre nestegenerasjons konsoller».

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

«Torchlight Frontiers» blir «Torchlight III»

Og endrer modellen.

Les mer

Nintendo vant forbrukerrettsaken mot Norge og Tyskland

Søksmålet om forhåndsbestillinger av spill på Switch forkastet. Anken kan ta halvannet år.

Les mer