Er dette tidenes mest norske spill?

«Age of Conan»- og «The Secret World»-veteraner lager «Troll mot Vikinger».

26. mars 2013 16:52

OSLO (PressFire.no): - Det der må jeg få fiksa. Den timer out, sier spilldesigner Thomas Sørensen til produsent Jørgen Tharaldsen.

Vi er på besøk hos nyoppstartede Megapop Games for å se på deres første spill, «Troll mot Vikinger».

Det er første gang de viser spillet frem for offentligheten, og Thomas har akkurat oppdaget en feil som gjør at trollene går tom for spiselig stein. Det er bare timer før er avreise til San Francisco.

Denne helgen reiser mange norske spillutviklere til den amerikanske byen på vestkysten for å prøve lykken, be utgivere til dans eller bare å møte andre spillutviklere. Denne uka pågår nemlig Game Developers Conference i San Francisco.

Likevel er stemningen relativt avslappet. For både produsent Jørgen Tharaldsen og spilldesigner Thomas Sørensen er dette ganske kjent farvann – begge har lang fartstid i spillbransjen. I likhet med andre i det nyoppstartede selskapet har de bakgrunn fra den norske spillgiganten Funcom.

Fra Funcom til indie

Deres første spill blir «Trolls vs. Vikings» - et såkalt tower defense-spill myntet på mobiltelefoner, nettbrett og pc.

Etter å ha jobbet på store og omfattende spill er det ifølge Sørensen og Tharaldsen befriende å slippe store utviklingslag og gigantiske produksjonsbudsjetter.

De forteller at de ville bort fra store tunge prosesser og gigantiske tungrodde spillprosjekter for å jobbe direkte med kjernemekanikker, og at de derfor startet Megapop Games.

-  Man kan fokusere på det som er viktig, skyter Sørensen inn.

Han forteller at det er smidigere å kommunisere visjonen når man slipper å koordinere mellom store grupper som sitter i forskjellige land.

- Hvis vi får en kul idé, er det bare å gjennomføre den, forteller han.

- Vi kan gå direkte på kjernemekanikker, altså morsomme spillfunksjoner, tilføyer Tharaldsen, og fortsetter.

- Når man jobber i store selskaper som Funcom, begynner man ofte med blant annet utseende. Vi kan fokusere på å få noe spillbart ganske umiddelbart.

- Det ville tatt Funcom flere år å komme der vi er nå, nesten innen denne type spill også. Vi hadde noe spillbart etter bare to uker.

- Vi slipper styr fra investorer og kan lage veldig fokuserte ting. Man slipper å ende opp på hagefester hvor noen sier at «vet du hva, jeg tapte en million kroner på dere i sommer».

Satser selv

Veteranen Jørgen Tharaldsen forklarer at de i motsetning til mange andre ikke reiser til San Francisco for å fiske etter utgivere.

- Vi gir ut spillet selv. På sikt ønsker vi også å bli en utgiver, i og med at vi kan plugge hele nettsystemet vårt på andre spill. Men først må vi bare lage et skikkelig bra spill, forteller han og avslører at de har full kalender under GDC:

- Vi er fullbooka neste uke, hvor vi skal presentere spillet for amerikansk presse.

Tharaldsen tar tidlig opp elefanten i rommet – den aller største inspirasjonen bak «Trolls vs Vikings» er hitten «Plants vs Zombies», fra nå Electronic Arts-eide Popcap.

Ved aller første øyekast er det umulig ikke å få assosiasjoner til det populære tower defense-spillet. Rutebrettet hvor du plasserer enhetene, tegneseriestilen og angrepet fra høyre flanke trekker tankene umiddelbart til zombiene.

Men selv om «Plants vs Zombies» er den aller største inspirasjonen, forteller Tharaldsen at han har fulgt sjangeren han elsker i mange år.

- Jeg har spilt sjangeren helt siden den oppsto, egentlig. Spesielt mye på Iphone og Ipad, hvor sjangeren har kommet til sin rett på ny. Jeg har også spilt en del hardcore nettleserbaserte tower defense-spill, gjerne med litt dårlig grafikk, men med veldig bra mekanikk, forteller han.

- For min del har sjangeren fulgt meg i syv, åtte år.

- Det norskeste av det norske

Thomas forteller at de tar synsvinkelen fra «Plants vs Zombies» på samme måte som førstepersons skytespill tar perspektivet fra «Wolfenstein 3D» - men at de likevel setter sitt eget preg på spillet.

- Vi har tatt det norskeste av det norske – troll og vikinger, skyter Tharaldsen inn.

Han forklarer at i deres spill vil ikke trollene tørste etter kristmannsblod:

- De er egentlig snille vesener som bor i skogen. At de spiser mennesker er bare vikingenes skremselspropaganda. Det er vikingene som angriper, og de har med seg gudene sine, forteller Tharaldsen videre.

Likevel påpeker han at vikingene heller ikke er «onde», men at de sikter på en humoristisk tone hvor de blander inn norske folkeeventyr og mytologi.

Den humoristiske tråden blir fort etablert idet det kommer en viking bærende på en geitebukk – eller rambukk, om du vil.

- Omnomnom... stein

Trollenes livrett er månestein, og skaper på den måten også spillets valuta – overflødige edelsteiner. Når trollene knasker månestein, som dukker opp på brettet, etterlater de edelsteiner.

Det er disse klumpene du må plukke opp på den trykkfølsomme skjermen for å finansiere nye enheter.

Men gull smaker ikke bra. Derfor ligger det som søppel utenfor trollbyen. Vikinger, derimot, synes gull er flotte greier. Det er gullet de vil ha når de angriper trollene.

- Vi utvikler også to nye språk – et vikingspråk og et trollspråk. Nå blander vi det norske språket inn, på samme måte som i «Magicka», forteller Tharaldsen.

- Vikingene har ord som «rølp» og «knuse», mens trollene har mer søte ord.

I tillegg thar de inkludert norrøne guder som bosser i spillet, hvor Tor allerede figurerer med tungt verktøy i hånda.

-  Bosser med flere nivåer er heller ikke noe som er gjort mye av i sjangeren. Det er vår hyllest til åtti- og nitti-tallets sluttkamper.

- For vanlige folk vil det være lett å forstå elementene, men for hardcore-folk vil det være en dybde der som ligger og lurer under panseret, forteller Tharaldsen videre.

En annen ting vi ikke har sett i sjangerne før, er at enkelte enheter kan flyttes i løpet av spillet - det øker kravene til å ha oversikten. 

Gratis, uten masing

Spillet blir i utgangspunktet gratis, hvor det blir mulig å kjøpe mindre fordeler for ekte penger. Men mas om å bruke penger, vil de ifølge Tharaldsen ikke ha:

- I og med at vi sikter på gratisspill, er det sykt nøye at vi følger med. Vi har jo laget litt gratisspill før, og vil bort fra den der masinga.

- Det er sykt irriterende. De spillene som gjør det best nå, er de som ikke maser på deg, mener Tharaldsen.

Han påpeker også at du ikke kan ha det man kaller for «pay to win» i et flerspillerspill, og «Trolls vs Vikings» vil ha mye fokus på flerspiller.

Likevel vil de ikke fortelle for mye om flerspillerdelen ennå, foruten at det både vil ha muligheten for å samarbeide og spille mot hverandre.

- Det er voldsom konkurranse i dette markedet. Vi skal ut til jul, og det ville vært dumt av oss å vise alle planene allerede nå, sier han.

Det han kan avsløre, er at alle plattformer vil kunne spille på samme server og asynkront.

- Dette er noe vi har savnet i sjangeren selv, forteller han og fortsetter.

- Det er ikke naturlig å spille direkte på nett når du sitter på bussen. Men hjemme i stua, der du har litt mer tid, tror vi det fort er noe du kan gjøre.

Tharaldsen avslører at det håper på utgivelse til Apple-plattformer i desember, Android i februar og nettlesere i april. Målet er også at alle plattformene skal kunne spille med eller mot hverandre i spillets flerspillerdel.

«Troll vs Vikings» fikk også én million i kulturstøtte fra NFI i november 2012.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3