(PressFire.no): Svenskene bak de eksplosive sandkassespillene i «Just Cause»-serien, har nå lagt ut en film smekkfull av tropiske impulser.

Utviklerne har vært på tur til Costa Rica for å la seg inspirere, og er spesielt opptatt av lyder og bilder fra jungelen, bølgene som bryter og solnedgangen.

- Mye av referansematerialet vi samlet inn blir nyttige til flere av våre kommende åpen verden-spill, sier Avalanche Studios i filmen du kan se nederst i saken.

 

«Just Cause 2» (2010).

Tropefeber

Det er enkelt å trekke paralleller til «Just Cause 3», som foreløpig ikke er annonsert.

Til helga blir Spike TVs spillkåring en attraksjon for mange. Her avsløres flere store prosjekter for første gang.

Square Enix har selv innrømmet at de nå forbereder to trailere som skal markere startskuddet for like mange nye spill.

«Deus Ex», «Hitman», noe nytt fra «Final Fantasy» eller «Tomb Raider» er alle mulige kandidater. Square Enix jobber imidlertid også med Avalanche. Sistnevnte vil ikke kommentere overfor PressFire om de blir del av Spike TV VGX-showet.

Det kan hende vi må vente litt til på «Just Cause 3». Spor fra LinkedIn-profilen til studiosjefen har imidlertid nevnt lanseringen av et nytt og foreløpig ikke navngitt spill i juni 2015. 

 

Cristofer Sundberg.
(Foto: PressFire.no).

Hemmelighetskremmeri

Det er ikke bare opp til svenskene selv å bestemme tidspunktet for når de eventuelt vil synge ut om oppfølgeren til «Just Cause 2» (2010).

Vi traff sjefen i Avalanche, Cristofer Sundberg, på GamesCom i august og spurte rett ut:

Når får vi egentlig høre noe rundt «Just Cause»?

- Om seriens fremtid, mener du? Det er Square Enix [utgiveren] som bestemmer når de ønsker å gå ut med det.

- Vi samarbeider på et prosjekt med Square Enix, sier Sundberg kryptisk.

Alle vet at «Just Cause 3» er i produksjon, selv om det bare er hemmelighetsfulle smil som møter oss på spørsmål om et slikt spill. Avalanche-sjefene hintet selv ganske kraftig om en treer, og diskuterte konseptene de liker til et slikt spill, da vi traff dem på Game Developers Conference tidligere i år.


Andreas Öberg.
(Foto: Avalanche/Youtube).

I selskap med slanger

- Se bare på kompleksiteten til denne vegetasjonen. Alle detaljene til trærne, du ser små dråper med vann, mose og enorme bregner. Jeg skal ikke ta på, for det er også dødelige slanger her, forteller utvikler Andreas Öberg i jungelfilmen til Avalanche.

Det er ikke bare referansemateriale til nye, hemmelige prosjekter de samlet inn i Costa Rica. Himmelen de fotograferte vil også bli synlig i «Mad Max», hevder svenskene på sin YouTube-profil.

Avalanche debuterer på de nye konsollene fra Sony og Microsoft med «Mad Max» neste år.

 

«Mad Max» står på egne ben

«Mad Max» fremstår som en miks av spill som «Carmageddon» og «Twisted Metal» i front, med den herlige åpenheten fra «Just Cause» og noe av tilpasningen og rollespillelementene fra «Borderlands», rapporterte vi etter vår første befatning med dette spillet på E3-messa i sommer.

- Vi startet New York-studioet vårt, og «Mad Max» hadde da vært i en tidlig utviklingsfase ett år allerede, sa Cristofer Sundberg til PressFire under GamesCom.

- Hvordan kom dette samarbeidet i stand? Var det filmstudioet eller dere som tok initiativet?

- Alle spillene vi har jobbet med har hatt et sett tilfeldigheter ved seg. Vi har alltid elsket denne settingen med postapokalyptiske miljøer. Avalanche hadde to ulike konsepter vi jobbet med allerede før vi snakket med Warner Bros.

Det ene konseptet passet altså til «Mad Max».

- Er planen at spillet skal legges tett opp til den nye filmen på noe vis?

- Nei, det var noe vi var klare på allerede innledningsvis. Dette er den første lisensen vi jobber med, og vi har en ganske anarkistisk mentalitet som gjør at det er vanskelig for oss å leve med noe sett regelverk. Det er grunnen til at vi kan lage mange morsomme greier.

Gir det muligheten til at dere ikke lager enda et filmlisensspill som skuffer når det kommer ut? Slike spill har jo hatt en tendens til å floppe.

- Absolutt. Det er grunnen til at vi ønsket at dette prosjektet skal få stå på egne ben. Bli oppfattet nesten som en original merkevare, mener Sundberg.

 

«Just Cause 2».

Mer «Just Cause 2»-innhold

Vi har hørt, både fra Ubisoft- og EA-hold, at spillbransjen trenger nye konsoller med kortere intervall enn ventetiden har vært på Xbox One og PlayStation 4.

Sundberg er enig.

- Jeg er helt overbevist om at det kommer en ny generasjon kjappere enn vi har sett tidligere, for det er så mye teknikk involvert nå. Det er vanskelig å bygge videre på denne, og derfor tror jeg det kommer en ny konsollgenerasjon raskere.

Tre år gamle «Just Cause 2» har fått ny oppmerksomhet den siste tiden. En community-skapt flerspillerdel – såkalt mod – debuterer på Steam 16. desember.

«Mad Max» får etter planen lansering til PS3, PS4, Xbox 360 og Xbox One neste år.

Annonse

Kommentarer