LONDON (PressFire.no): Etter å ha tatt en kjapp runde i rommet for å sondere de nedlastbare PlayStation 4-titlene Sony har valgt å vise fram til pressen, var det ett av dem som krevde mer enn to minutter for å skjønne opp/ned på.

Ved første øyekast begynner assosiasjonene å sikte seg inn på spill som «Terraria» perspektivet er likt, men kanskje enda mer stilisert og fargerikt.

 

«PixelJunk: Monsters».

Klassiker med hemmelig ingrediens

Samtidig får vi en umiddelbar følelse av at det er mer «eksentrisk»  det er kanskje ikke så rart når man ser at det står PixelJunk over «Nom Nom Galaxy»-logoen.

Med Q-Games er det alltid en x-faktor involvert.

Mange har nok blitt kjent med serien gjennom PlayStation-spillene «PixelJunk: Monsters» eller «PixelJunk: Shooter».

Denne gangen begynte imidlertid utviklingen på pc, gjennom det såkalte early access-programmet på Steam. Der har spillet gått gjennom et drøyt år med utvikling, og er fremdeles ikke ferdig.

Og selv om Q-Games er kjent for å kunne ha en snodig signatur på enkle og kanskje velkjente konsepter, vil vi kunne påstå at «Nom Nom Galaxy» tar kaka.

 

Hyret hjelp

Heldigvis står Gareth Wright, fra utvikleren Double 11 ved siden av maskinen og er klar for å fortelle om PlayStation 4-spillet.

Det viser seg nemlig at selv om «Nom Nom Galaxy» i utgangspunktet er barnet til japanske Q-Games, så er de så travelt opptatt med det ambisiøse PlayStation 4-spillet «Tomorrow Children» at de har fått assistanse fra venner i Storbritannia.

Double 11 har jobbet sammen med Q-Games i en årrekke og blant annet stått for luksus-utgavene av både «PixelJunk: Monsters» og «PixelJunk: Shooters».

Wright forklarer at de tilbringer ukesvis hos Q-Games i Japan om gangen, slik at utviklingen og visjon går smertefritt og blir så ensrettet som mulig.

Men så var det én ting, hva er det dette spillet faktisk handler om?

 

Interplanetarisk suppe

Gareth Wright viser oss hvordan du skal grave rundt i miljøet for ikke bare å skape og forme miljøet, men også sanke ressurser – eller ingredienser. Ikke så ulikt «Minecraft», men der stopper også likhetene.

Målet ditt er å bygge et konkurransedyktig suppekjøkken, hvor du bruker ressursene og ingrediensene du måtte klare å sanke eller grave fram.

I så måte er det snakk om et strategispill, hvor målet er å slå konkurrerende suppeprodusenter på planetene i galaksen. Litt «Pizza Tycoon» møter «Minecraft».

Det skal du ikke bare gjøre ved å effektivisere fabrikken ved å bygge den ut, men også å finne suppeoppskrifter som kan sementere menyen din som vass i et nådeløst marked.

I starten er det meste manuell jobbing, men etter hvert vil du ha muligheten til å automatisere flere funksjoner. Du vil for eksempel kunne sysselsette roboter til å sanke de høyst nødvendige ingrediensene.

Planetene varierer både i klima og tyngdekraft som igjen kan påvirke utfordringene, og krever derfor også forskjellige tilnærminger for å sikre markedsandelen.

 

Forvent angrep fra konkurrenter

I tillegg kan du forvente angrep fra konkurrerende suppeprodusenter, og da mener vi  ikke industrispionasj, men raketter for å ødelegge fabrikken.

Det er derfor viktig å ha et godt forsvarssystem, som du både må vedlikeholde og bygge ut. I så måte har spillet et tower defense-element.

Ifølge utvikleren er det nok kombinasjoner av ingredienser til å koke noen hundre supper, og hvor kvaliteten angivelig kan variere voldsomt.

Du trenger ikke stå alene i din interplanetariske megalomane plan  for du kan nemlig invitere andre spillere til å hjelpe deg med byggingen.

Det har med andre ord en slags samarbeidsmodus, men  hvor én av spillerne fungerer som eier av suppesatsingen. Utviklerne lover at det skal være enkelt å sømløst droppe inn og ut av spillene.

Spillet skal også være på vei til den håndholdte konsollen PlayStation Vita, ikke bare PC og PS4. Slippes til PS4 12. mai.

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Anmeldelse: Darksiders: Genesis

Et spill og en serie i identitetskrise.

Les mer