SAN FRANCISCO (PressFire.no): Etter at Microsoft introduserte såkalte achievements i Xbox 360-spill, er det nær blitt en bransjestandard med slike belønningssystemer. Senere har også Sony, Apple, Steam og de aller fleste spillplattformeiere hevet seg på trenden – med unntak av Nintendo.

Under et foredrag på forrige ukes Game Developers Conference i San Francisco, minnet imidlertid Activision-stifter og «Pitfall»-skaper David Crane om at ideen ikke er helt ny.

Da Atari 2600-spillet «Pitfall» ble lansert i 1982, vakte det umiddelbart oppsikt. Utgiveren Activision mottok tusenvis av fanbrev, og de følte at de måtte gjøre noe for å tekkes de aller mest ivrige.

 

Achievements 

De som scoret over 20.000 poeng, tok bilde av skjermen og sendte inn dette til Activision, ble medlemmer i Activision's Explorer's Club. Og med velkomstbrevet fulgte et spesielt emblem:

- Noen av dere husker kanskje jakkemerkene som Activision sendte ut på 80-tallet? Disse var de første achievementene. Nå får du dem automatisk om du klarer noe i spillet, den gangen gikk utvekslingen via brev, sa Crane under foredraget.

Crane viste samtidig en tv-reklame for «Pitfall», som allerede den gang viste at selskapet visste å benytte seg av kjendiser. De hadde da som policy at spillskaperne skulle navngis i markedsføringen, men fikk da kritikk for å oppføre seg som «rockestjerner».

David Crane Foto: Snorre Bryne

Men i reklamen du kan se i bunn av denne saken, er det et annet ansikt som kanskje er mer kjent for de fleste – nemlig Jack Black i tiårsalderen.

I «Pitfall», som solgte over fire millioner eksemplarer, spilte du eventyreren Harry. Du måtte i løpet av 20 minutter styre ham gjennom en langsgående jungellabyrint på jakt etter skatter.

Spillet tok to år å utvikle – og konseptet til selve spillet kom etter at Crane allerede hadde funnet ut hvordan han kunne animere en løpende mann.

Det tok Crane bare ti minutter å skisse ned konseptet på et papir – men deretter gjensto over tusen timer med programmering.

Da spillet ble sluppet, var det en umiddelbar hit. Det lå 64 uker på topp av bestselgerlistene, og på det meste kom det 14.000 brev og alternative kart – så mange at Activision måtte ansette egne folk til å åpne brevene.

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Anmeldelse: Darksiders: Genesis

Et spill og en serie i identitetskrise.

Les mer