SAN FRANCISCO (PressFire.no): Norske Funcom var på plass under Game Developers Conference (GDC) i forrige uke. Den aller første livedemonstrasjonen fra det kommende MMOet var attraksjonen, nye områder ble vist – og vi fikk dessuten servert nyheter om at en lukket beta sparkes i gang om to måneder.

Og spillet – der mystikk, konspirasjoner og legender veves sammen, og danner en innbydende ramme for et onlinespill – nærmer seg sakte men sikkert lansering. Det bekrefter også noen av de mest sentrale utviklerne bak «The Secret World», som PressFire.no snakket med i San Francisco.

- Vi går inn i den første lukkede betaen om to måneder og tar det derfra, sier lead designer Martin Bruusgaard.

- Det er mange elementer av spillet som skal testes. Det er ikke som i et singleplayerspill der man kanskje har én beta og så er man ferdig. Vi kommer til å kjøre betaer i en lengre periode frem mot lansering, selvfølgelig. Men dette betyr jo også at vi begynner å nærme oss at vi kan annonsere når vi har tenkt å komme ut med «The Secret World», forteller Ragnar Tørnquist, regissøren bak spillet.

NB! Se ferske skjermbilder fra «The Secret World» her og ny trailer nederst i saken.

 

Ragnar Tørnquist, Martin Bruusgaard
og Joel Bylos.

- Vi ønsker å være moderne

Med EA Partners-avtalen, som ble annonsert for noen uker siden, begynner nå brikkene endelig å falle på plass. For med Electronic Arts som distribusjonspartner håper Funcom utvilsomt på en lansering som det vil lukte svidd av. Og ventetiden er nok snart over, selv om Funcom på nåværende tidspunkt bare har et pokeransikt å servere på spørsmål om man rekker en lansering i løpet av 2011.

- Når man går inn i beta, så er man jo i den siste fasen. Etter fem års utvikling er det klart at vi nå nærmer oss slutten, sier Tørnquist.

Siden den forrige «The Secret World»-presentasjonen PressFire fikk, har omgivelsene blitt polert ytterligere. Også i fjor var det de mystiske omstendighetene i byen Kingsmouth som ble demonstrert. Denne fiktive byen utenfor Maine har blitt forandret til noe som minner mest om scenene fra en zombieskrekkfilm. Noen av de samme filmsekvensene dukket opp under in game-segmentet av presentasjonen, bare penere enn i fjor (da dette ble vist som video). Det å se at det funker i praksis, er beroligende.

Denne gang så vi klare forbedringer, spesielt når det gjelder miljøene, med bedre tåkeeffekter og et generelt rikere detaljnivå. Vi fikk også andre spillmiljøer presentert – og variasjonen i spillet kommer definitivt til å bli stor. Like stor som spennet av myter, konspirasjonsteorier og mysterier som ble slengt mot oss i åpningsvideoen. Alt du kan tenke deg av slik mystikk vil dukke opp i spillet, både de mer aktuelle fra vår tidsalder og de eldgamle.

Også GUI’et - altså brukergrensesnittet - har blitt ryddigere siden i fjor, og fremstår nå som noe du helt sikkert er familiær med om du er en av mange Apple-brukere som eier minst én i-dings.

Har Apple inspirert dere i jobben med å lage et rent og ryddig brukergrensesnitt?

- Ettersom det er så mye som skjer i selve spillet, er det viktig at det er ryddig interface. At spillere forstår hva som skjer. Derfor har det vært viktig for oss å jobbe mye med selve layouten og stilen på GUI’et. Vi føler vi har kommet fram til noe veldig bra, og har fått positive tilbakemeldinger, forteller Martin Bruusgaard.

- Han som har stått bak designet har tatt utgangspunkt i skandinavisk design, hele styleguiden er basert på det. Alt fra high end stereoutstyr til møbler. Men det er klart Apple er en inspirasjon. Mange av de moderne GUI'ene er veldig like. Og det er jo det vi også ønsker å være; moderne, sier Ragnar Tørnquist.

 

- Håper vi klarer å få deg til å hate motstanderne dine

«The Secret World» er moderne ikke bare i brukergrensesnittet, men også i omgivelsene. Spillet er ikke lagt til oldtid, som de fleste MMOer - det skal føles aktuelt. Du blir med i ett av tre hemmelige fellesskap, Iluminati, Templars eller Dragon, og legger ut på en reise der du får beskjed om at «Everything is true».

Vi spør Joel Bylos (lead content designer) hvordan historien blir introdusert, avhengig av hvilken av de tre fellesskapene du velger. Selv om det er én overhengende konflikt i spillet, er det nemlig et litt forskjellig utgangspunkt.

- Spillet begynner på tre ulike steder, basert på valget du tar. Iluminati i New York, Dragon i Seoul og Templars i London. Da kommer du inn i ditt hemmelige fellesskap som en fersking, du vet ikke mye om bakgrunnen innledningsvis – men du lærer mer etter hvert. Du blir sendt til steder for å gjøre oppdrag, og på veien lærer du mer om din egen faksjon. Vi håper også at vi klarer å indoktrinere spillere til å lære seg å hate de to andre faksjonene, smiler Joel.

Som en grønnskolling, setter du altså dine ben inn i dette universet og lærer mer om historien, om ditt fellesskap og fiendene dine gradvis. «The Secret World» binder deg ikke fast i en klasse, som i de fleste andre MMOer. Du skal slippe å bruke flere uker – for så å finne ut at du kunne tenkt deg å spille i en annen klasse, og dermed være tvunget til å starte på nytt.

Ragnar Tørnquist understreker at historien i spillet rulles ut forsiktig. Du blir ikke bombardert med masse filmsekvenser og informative, kjedelige tekstplakater innledningsvis.

- Og historien er helt forskjellig basert på hvilken faksjon du har valgt. Det gjelder alt fra åpningen av spillet til den filosofien i oppdraget du får. Du blir sendt til de samme områdene som de andre organisasjonene, men deres filosofi for å være der – bakgrunnen og politikken – er veldig forskjellig. Som Joel sier, vi ønsker at folk skal bli veldig bundet til sin faksjon. Få de til å føle at «det er vi som vet hva som er best for verden. Det er vi som har det ansvaret», sier Tørnquist.

Det er ikke bare utgangspunktet og historien som varierer basert på om du vil spille som Iluminati, Templars eller Dragon. Også spillmekanikken, utseendet på spillfigurene, den byen du reiser hjem til samt noen skills varierer mellom disse tre gruppene.

- Vi prøver å definere deg som medlem av en av disse tre organisasjonene. Det er noe av det aller viktigste i spillet.

 

Fra Stonehenge til Atlantis?

Etter GDC har vi blitt enda bedre kjent med Kingsmouth. Og gjennom livedemonstrasjonen opplevd hvordan småbyidyllen har blitt forvandlet til en voldsom kamp mot zombiene. På tampen av den timeslange presentasjonen viser Martin Bruusgaard en video med ytterligere områder hentet fra spillet. For å vise allsidigheten i «The Secret World».

Et spill med så mange myter spredt over hele verden, forplikter selvsagt til mange, varierte spillmiljøer. Vi fikk se snødekte Tibetanske fjell (som definitivt ga «Uncharted 2»-assosiasjoner), jungel og pyramider. Alt dette dukker også opp i den ferske traileren, som du ser nederst i saken, og de nye skjermbildene.

Helt i begynnelsen av Funcoms presentasjon ble det vist et filmklipp ment for å sette stemningen. Hundrevis av referanser og navn på mysterier ble slengt mot oss. Blant annet så vi Stonehenge og Atlantis dukke opp i denne videosnutten.

- Hvor mye innhold er stappet inn i spillet på en skala fra 1 til 10, spør vi Ragnar Tørnquist.

- 11, ler han.

- Alt du ser i denne videoen, alle frasene, er ting som er med. Det er ingen ting av det som ikke er assosiert med spillet.

Det betyr at man får oppleve Atlantis, da?

Ragnar Tørnquist leker et lite øyeblikk mimeartist, og forsegler leppene sine bak lås og slå. Det ser også ut som han svelget nøkkelen i samme slengen.

Men det sto jo klart og tydelig Atlantis i traileren – ikke motsi deg selv nå?

- Jeg gjør ikke det; jeg sier at alt det som står i traileren er i spillet – på en eller annen måte, smiler Tørnquist lurt.

 

«The Secret World» har enda ikke fått en lanseringsdato, selv om Funcom sier at denne nå nærmer seg. Spillet utvikles primært til PC, selv om man «ikke vil utelukke andre plattformer», som det så fint heter.


Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

«Beneath A Steel Sky»-oppfølgeren utsatt

Puss, puss, så får du en suss.

Les mer