SAN FRANCISCO (PressFire.no): David Cage, sjefen for det franske spillstudioet Quantic Dream, holdt en av de mange interessante foredragene som nå ruller videre under GDC-messen denne uken. I tillegg er det en rekke kommende storspill som vises bak lukkede dører. Noen av dem har PressFire allerede vært å snust på - som for eksempel «Battlefield 3».

Disse talene er aller mest myntet på andre spillutviklere, som kilde til faglig inspirasjon. Men også en del journalister satt i salen da «Heavy Rain»-sjefen holdt sin timeslange tale. Blant annet var PressFire.no på plass. David Cage er bare en av flere profilerte spillutviklere som er i San Francisco denne uken for å ha foredrag under GDC. 

I løpet av seansen, fortalte han hvordan teamet jobbet fram fjorårets mørke thriller, «Heavy Rain» - et spill vi i PressFire likte veldig godt. Gjentatte ganger understreket Cage at spillmediet må slutte å tenke at det bare er barn som handler videospill. Han sa også at spillindustrien vil være en nisjé om ikke flere velger å gjøre som hans studio; å satse på å lage gripende spill, tjukt av historie, og som er myntet på et mer voksent publikum.

 

- Sønnen min sluttet å spille på konsoll da jeg tok med en iPad hjem

Han utfordret deretter sine kolleger i salen ved å tegne et slags skremselsbilde, med sønnens iPad-fascinasjon som eksempel.

- Vi befinner oss i et landskap som endres raskt. Situasjonen er nå annerledes, for det har kommet mange nye spillplattformer. Sønnen min er ti år gammel. Han stoppet å spille Nintendo DS og PlayStation 3 etter jeg tok med en iPad hjem. Nå handler han spill som koster 6 kroner – og bruker veldig mye tid på disse.

Cage poengterer at tiden sønnen bruker på disse billigspillene sett i forhold til pris, tilsvarer langt bedre valuta enn de titlene han selv utvikler. Og dette er jo et paradoks, og blir stadig et viktigere poeng i tiden som kommer.

- Hvordan skal vi i fremtiden forsvare at man må betale 600 kroner for et spill? Poenget mitt er at bransjen er nødt til å gå gjennom en slags evolusjon, endre seg – og ta i betraktning at vi må skape mer meningsfulle opplevelser. Og det er på dette punktet at verdien vil komme fra.

- Det er i virkelighetens navn ikke en kreativ drøm. Men en nødvendighet for hele foretningsmodellen i spillbransjen. Vi må forandre oss for å møte ny konkurranse. Vi må forandre oss for å utvide markedet. Og vi må forandre oss for å bli et meningsfullt medie for et bredt publikum. Ikke bare unge menn. 

Starten på David Cage sin GDC-tale inneholdt noen riktig så interessante fakta, da han skulle oppsummere noen av bragdene til «Heavy Rain». Det handlet mye om historiefokuset – og hvordan Quantic Dream har klart å lage et type spill som blir betegnet som nyskapende i sin fusjon mellom film og spill.

Cage sa nemlig at hele 72 prosent av alle som spilte «Heavy Rain» hadde fullført hele spillet. Det vanlige er mellom 20 og 25 prosent. Dessuten var det langt færre enn normalen som har byttet inn spillet sitt til en bruktspillsjappe etter å ha gjort seg ferdige med det. Quantic Dream-sjefen forklarte dette med det store fokuset på historie, og hvordan de bevisst har valgt å unngå filmsekvenser, såkalte cut scenes, for å levere spilleren sentrale poeng i løpet av et åtte til ti timer langt spill. 

- Det er det mest gledelige og et interessant tall, for dette betyr jo at de som startet spillet ikke klarte å stoppe før de hadde sett slutten på «Heavy Rain». 

- Spillet var også en kommersiell suksess, noe som var en ny opplevelse for meg, for å være helt ærlig. «Heavy Rain» har til nå solgt omtrent to millioner eksemplarer på verdensbasis – og det som et PlayStation 3-eksklusivt spill. 

PressFire kommer tilbake med mer stoff fra Game Developers Conference (GDC) de neste dagene.


Se traileren fra «Heavy Rain», som støtter Move-kontrollerne til PlayStation 3:


Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Utelukker ikke «Half-Life: Alyx» til PlayStation VR

- Sonys plattform har vært en kjempesuksess for mediet.

Les mer