Ninjalansering hos IO Interactive

Danske IO Interactive inviterte til lansering av sitt familiespill, «Mini Ninjas». Samtidig avslører utviklerne at de har store planer om å bygge videre på merkevaren i fremtiden.

11. september 2009 16:16

KØBENHAVN (PressFire.no): Allerede i resepsjonen i bygningen som huser utviklerne i danske IO Interactive, blir vi fort påminnet hvor store kontrastene er mellom deres ferske utgivelse og resten av spillene de har stått bak.

Rundt om står fullstørrelseskopier av Agent 47 (fra Hitman-spillene), og vi skimter også den dysfunksjonelle duoen Kane & Lynch et par etasjer over oss, eller i hvert fall kopier av de i plast, der de står og gjør opp en eller annen disputt med voldelige gester over rekkverket. 

Se også: Skjermbilder fra spillet.
Se også: Bilder fra ninjalanseringen i København.

Men denne uken må disse nevenyttige herrene vike plassen for Hiro, den søte ninjaen i familiespillet «Mini Ninjas» som nå er lansert på en rekke plattformer.

PressFire dro på Danmarkbesøk for å overvære unnfangelsen av spillet og slå av en prat med utviklerne.

INSPIRERT AV EGNE BARN

Vi blir ønsket velkommen av IO Interactive-direktør Niels Jørgensen.

Han forteller at det å lansere et spill alltid er en spesiell begivenhet. Det går litt tid mellom hver gang.

På sine 11 leveår, har studioet «bare» gitt ut sju spill inkludert «Mini Ninjas», og det er ikke å legge skjul på at deres seneste tittel skiller seg kraftig ut fra resten av portofolioen.

Vanligvis forbinder vi IO med blodige, voldelige Hitman eller «Kane & Lynch». Studioet står også bak «Freedom Fighters» fra 2003.

Med «Mini Ninjas» har man forsøkt å skape en opplevelse som også skal passe for de minste, ikke minst motivert av at flere av de drøyt 200 ansatte hos studioet selv har fått barn.

- For første gang har vi ikke lagd et spill for oss selv. Hvorfor skifter vi kurs? Vi har sett at markedet nå er klart for et spill som ikke er basert på en eller annen animasjonsfilm, men snarere et nytt, originalt familiespill, forteller Jørgensen.

«Mini Ninjas» introduserer oss for en fargesterk verden, en som du vanligvis forbinder med nettopp animasjonsfilmene som Jørgensen var inne på.

Dette kunne fint ha vært et spinoff-spill lagd for å markedsføre en Pixar-animasjon. Eneste forskjell er at det denne gang mangler en animasjonsfilm. I hvert fall inntil videre...

For teamet bak «Mini Ninjas» røper at de har ambisjoner om å snu på flisa. Kanskje stopper ikke historien om Hiro med dette spillet.

Den overliggende historien i spillet handler om kampen mellom det gode og det onde, som det ofte gjør, og midt i står den lille samuraien Hiro som sammen med den storvokste vennen Futo legger ut for å stoppe en ond samurai.

På veien kan du redde flere av de gode samuraiene, og også bytte mellom hvilken av dem du vil spille som. De innehar ulike egenskaper, så det kan innby til taktisk spilling om du velger å angripe spillet som mer enn et hack n’ slash-spill.

SNILLE OG SLEMME NINJAER

Spillets regissør, Jeremy C. Petreman, introduserer spillet og forteller mer om hva som skjuler seg bak den tiltalende og grafisk friske stilen.

- Det er mye fokus på oppdagelse og sanking av gjenstander utover i spillet.

- For å prøve å stanse denne onde samuraimesteren, sendes to av de kanskje minst skikkede ninjaene ut for å stoppe Warlord.

Warlord er skurken i spillet, og Petreman forteller at begynnelsen på spillet byr på en Lord of the Rings-inspirert atmosfære der du skal kunne utforske, lære nye knep og triks, og samle dine første erfaringer. Og alt dette skjer i åpne, storslåtte landskap.

- På toppen av hvert slott finner du en stor boss, noe vi har blitt inspirert av fra klassiske plattformspill.

Petreman spiller seg gjennom et par-tre brett der han fokuserer på å vise variasjon i miljøer og hvordan man kan angripe bosser på forskjellig vis. IO Interactive er kanskje mest kjent for snike-spillene Hitman, og han forteller at inspirasjonen også har farget små detaljer i «Mini Ninjas».

- Åpenbart er vi et selskap som er glade i sniking og stealth. Også i «Mini Ninjas» kan du bruke slike taktikker, snike i gresset og utføre kraftigere angrep om du kommer deg bak en gruppe med fiender, viser regissøren oss.

Som en liten kuriositet kan vi nevne at det kom oss for øre at «Kane & Lynch 2: Dog Days», som IO for tiden holder på med, vil inneholde et nikk til dette barnespillet.

Etter hvert som du redder dine ninjavenner, kan du bytte mellom hvilken karakter du vil spille som. Hvor stort behovet for nettopp det er, er mye opp til deg. Det kan gjøre jobben med å bekjempe noen bosser enklere, men samtidig legger IO opp til at det skal være mye frihet i spillet.

Under hele utviklingen har de benyttet seg mye av fokustester på barn. De har vært med i hele prosessen og formet hvordan vanskelighetsgraden i spillet og tilgjengeligheten til de milde RPG-elementene har blitt i sluttresultatet, forteller utviklerne oss.

- Etter den erfaringen med å samarbeide så tett med barn under hele prosessen, har jeg fått øynene opp for hvor viktig det er. Jeg kommer til å benytte meg mye av lignende fokustester på fremtidige spill, forteller Petreman.

- AUTENTISK SPILLVERDEN

Petreman og resten av gjengen som presenterte sitt nye spill tar en liten pust i bakken, spiser litt ninja-lunsj (også kjent som sushi), og minutter senere får PressFire mulighet til å spørre og grave.

- Hvordan fant dere inspirasjon til historien, spillmiljøet og karakterene i spillet?

- Fra mange steder! Vår art director har sett mange, mange ninjafilmer og spilt flust av andre ninjaspill, forteller spillregissør Jeremy C. Petreman.

- Også de dårlige?

- Absolutt, smiler han.

- Og det han tok med seg inn til dette spillet ble en blanding av så mange ulike inspirasjonskilder at det han skapte visuelt fikk en sterk egenart.

- Den store utfordringen for meg og resten av teamet var å overføre illustrasjonene og art designet over til et 3D-miljø. Det var en supervanskelig jobb, men jeg syns vi kom så nært opp til originalmaterialet hans som mulig.

- Både han og jeg ville ha et superautentisk utseende inn i spillverdenen. Vi gjorde masse research, alt for mye faktisk, i forhold til hvordan våpene skulle se ut og alle små detaljer.

Et annet aspekt ved «Mini Ninjas» som kanskje ikke er så iøyenfallende bare om du har sett bilder eller prøvd demoen (ute til 360, PS3 og PC), er den frodige humoren som ligger på lur.

Enten de morsomme lydene samuraiene lager, eller en boss vi fikk demonstrert under vår visitt i København. En boss som fiser, og bruker en tradisjonell, japansk vifte for å veilede den illeluktende gassen mot Hiro som i tur må hoppe og dukke unna de stygge gassene.

- Slike ting kan bare fungere om resten av verdenen føles virkelig, rik og autentisk. Hvis ikke kunne dette stått i fare for å bli som mange andre barnespill på markedet. Det må føles som et ninjaspill, slår Petreman fast.

- Hva var de viktigste tilbakemeldingene dere fikk fra barn som dere benyttet under testingen av spillet?

- For det første; det var supermorsomt å se barn spille «Mini Ninjas». Mye av testingen var initiert for å sjekke brukervennligheten og hvordan kontrollerne satt. Det som overrasket mest, var hvor dyktige disse ungene var. De gruste virkelig spillet! Jeg var ikke så flink til å spille da jeg var så ung.

- Men tilbakemeldingene de kom med ble tatt på alvor. For eksempel syntes ungene det var morsomt å bruke den store hatten i spillet, som du kan vippe opp-ned og bruke som en båt på elver. Det at man også kan innta form som ulike dyr, og utføre forskjellige ting med de, var noe vi økte fokuset på.

- TILGJENGELIG FOR BARN

Produsent Luke Valentine forklarer oss mer om hensyn som ble tatt for å finne balansegangen i et barnespill som også skal gi eldre spillere underholdning.

- Vi ville at kontrollerne skulle være tilgjengelige for barn, men likevel at spillet inneholder elementer som kan oppdages.

- Knappene på 360- og PS3-kontrollerne gir deg de kjernemulighetene du vil ha når du skal utføre angrep, og man slipper å bruke skulderknappene til dette.

- Dette er et eksempel på en endring vi gjorde etter å ha testet «Mini Ninjas» med barn, forteller Valentine.

- Navigasjon var et annet område der vi lot tilbakemeldingene veie tungt. Vet et barn hvor man skal gå, og hvorfor? Trykker man opp på D-paden kommer en stor pil opp som viser hvor man skal gå.

Spillet inneholder milde RPG-elementer som både skal motivere små og større gamere til å samle objekter og egenskaper, og gir dessuten gjenspillverdi om man har rundet spillet. I tillegg kan man innta form som ulike dyr du finner underveis – og med disse kan du også finne hemmeligheter og ting å utføre.

- Dette var med i de opprinnelige planene våre, og dessuten var vi fast bestemt på at det ikke skulle være dreping i spillet. Du slipper løs åndene fra dyr som har blitt omformet til slemme ninjaer.

- Nå er spillet ute, så sløret av hemmeligheter er fjernet. Men når det gjelder det å innta form som dyr, er noe av moroa for de som spiller å teste ut hva du kan gjøre på egen hånd. Det jeg kan si er at små dyr kan utføre små ting, mens større dyr kan brukes i angrep.

- KAN OVERFØRES TIL TV ELLER FILM

Vi har allerede vært innom det at «Mini Ninjas» kan gi deg en følelse av at dette er et Pixar-produkt.

Den grafiske, fargesterke stilen og karakterene minner om det vi har sett før fra filmanimasjonsstudioet.

Den eneste forskjellen er, så klart, at dette ikke er et spinoff-produkt sauset sammen på rekordtid for å rekke en filmpremiere.

Produsent Valentine avslører at IO har ambisjoner om å satse tungt og bredt på sin nye franchise, og det trenger ikke nødvendigvis å stoppe når spillet nå har nådd reolene hos din lokale spillforhandler.

- Hvilke ambisjoner har dere rundt «Mini Ninjas» nå som spillet er ute?

- Jeg tror folk kan se at presentasjonen av spillet er av høy kvalitet. Spillet er ikke et lisensprodukt men byr på muligheter.

- Noe som også gir en mulighet for dere til å utvide «Mini Ninjas»-universet? Har dere noen idéer rundt å lage egne spinoff-produkter?

- Det er så mye potensial til å lage merchandiseprodukter. Vi kan ikke snakke så mye om dette nå…

- Hva med en «Mini Ninjas»-animasjonsserie?

- Kanskje det. Jeg tror alle som ser spillet, tenker at dette fint kunne ha blitt overført til TV eller film. Men igjen; vi kan ikke snakke så mye rundt slikt på dette tidspunktet, men spillet har stort potensial. Denne uka handler imidlertid alt om spillet, sier en hemmelighetsfull IO-produsent.

Spillet slippes til en hel rekke plattformer. Xbox 360, PlayStation 3, PC samt Nintendo DS og Wii. Bare DS-versjonen av spillet ble satt bort – de resterende ble lagd av IO Interactive. 

- Vi hadde alltid Wii-versjonen med i planleggingen. Men vi ville ikke at den versjonen skulle ende opp som et partyspill, med konstant bevegelse av kontrollerne. Så for å utføre angrep trykker du A-knappen på Wii-kontrolleren og du beveger kameraet med Wii-remoten.

Fokuset var altså å begrense fektingen og beholde historieelementene og handlingen som du finner hos PS3, Xbox 360 og PC-versjonene. DS-utgaven ble satt bort til Magic Pockets i Paris, som tidligere har gjort Harry Potter-spill til håndholdte Nintendo-plattformer, i tillegg til for eksempel «F1 2002» og «Inspector Gadget» til Game Boy Advance.

- DS-versjonen har blitt et virkelig solid adventurespill i 3D som inneholder mange av elementene fra de andre plattformene, bare ispedd 2D-puzzles der du må tegne ved å bruke stylusen på den trykkfølsomme skjermen, sier Valentine avslutningsvis.

«Mini Ninjas» er ute nå, til DS, Wii, PlayStation 3, Xbox 360 og PC.

Se video fra spillet:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3