Slik blir de av å drikke energidrikken Overcharge

Ville lage en «en fargerik kulturell gryterett».

13. august 2014 12:16

KÖLN (PressFire.no): Ted Price styrer den kreative galskapen i Insomniac Games, spillstudioet stiftet for 20 år siden som til nå er best kjent for «Ratchet & Clank» men også har leflet med militærskytere gjennom «Resistance»-serien  så lenge moroa varte.

Begge er solide PlayStation-serier. I år skal imidlertid Price lede an mot den kanskje viktigste nye spillanseringen hos erkefienden Microsoft. «Sunset Overdrive» heter det.

NB! Se video nederst i denne saken.

Prestisjefull Xbox-flørt

Vi traff Ted Price den første dagen av GamesCom-spillmessa, rett etter Microsofts Xbox-pressebrief i Köln.

Bortsett fra titler med en Microsoft Studios-logo på seg – som «Forza Horizon 2» og en omfattende «Halo»-samlepakke, der de fire første i hovedserien er pusset opp – er dette Insomniac-spillet viktig for Microsoft i høst.

Ikke bare er det en av få helt nye merkenavn som kommer ut til fullpris på den nye Xbox-konsollen.

Microsoft har også sikret seg en av de utviklerne som har vært tettest forbundet med Sony de seneste årene. Slikt kan ha en symbolverdi – på kort eller lang sikt, avhengig av hvordan «Sunset Overdrive» presterer når det har blitt lansert i oktober.

Price understreker overfor PressFire at spillstudioet han grunnla i 1994 fortsatt har planer om å forbli uavhengige, til tross for denne ferske Xbox-flørten.

 Kommer dere til å velge en side, enten Microsoft eller Sony, i tiden som kommer? Eller vil foretrekker dere å være fleksible?

– Vi er uavhengige, og det er jo fint å ha et valg. Vi har jobbet med mange partnere i tiden som har vært, og jobber akkurat nå både med Sony og Microsoft, røper han.

Skytespillet som helst vil skate

«Som et Tony Hawk-spill, bare med våpen», har Insomniac tidligere beskrevet sitt neste. En temmelig presis beskrivelse. For her handler det om å bytte ut noen av de kjente triksene du kjenner fra klassiske action- eller skytespill. I stedet kan du hoppe mellom vegger, «grabbe» eller «grinde».

Hvordan startet dere å planlegge og skisse med idéer til det som skulle ende opp som «Sunset Overdrive»?

 De to hovedfolka bak dette prosjektet, Drew Murray og Marcus Smith, foreslo en idé for oss andre: de ville lage en kulturell gryterett, en sammensmelting, med sterke punkrock-inspirasjoner i bunn. De trakk inn mange slags typer inspirasjonskilder også fra våre egne spill, men i tillegg bøker, film og musikk.

– Resultatet er en slags motvekt til dagens mørke, skitne skytespill. Vi hadde ikke lyst til å gjenta det, men følte vi trengte noe mer stilisert og fargerikt, sier Insomniac-sjefen.

Tilbake til indie-røttene

Er du overrasket over at ikke enda flere spillutviklere går litt bort fra trenden med mørke skytespill?

Nei, ikke overraskende når du ser hvordan suksessen til slike skytespill i førsteperson har fundamentert forventingene på en måte som gjør det vanskelig for andre å bevege seg mot det fargesterke.

– Likevel er det så mange indie-utviklede spill som nå kommer til Xbox LIVE og PlayStation Network eller Steam og iOS som dyrker det å leke med farger og stilen, og andre måter disse ønsker å fortelle historier på. Det syns jeg er skikkelig inspirerende, forteller Price til PressFire.

– Vi er også uavhengige, selv om de fleste ikke ser på oss som et «indie-spillstudio». Men «Sunset Overdrive» er et forsøk fra oss der vi prøver å være tro mot hvem vi er, hva Insomniac som et spillstudio er.

– Hva syns du om den nye perioden spillbransjen nå ser ut til å være inn i, der indie-flørten er mer utprega og en positivitet ser ut til å gjøre spillene godt gjennom et slikt fokus. En knallsterk idé fra et lite studio ser ut til å være enklere å få gitt ut. Gjør det deg oppmuntret?

 Ja! Det gjør det. Vi startet selv om som et veldig, veldig lite spillforetak for lenge siden, og hadde ikke den samme muligheten. Vi hadde ikke verktøyskassa eller distribusjonsformene som vi og andre har i dag.

– Jeg vet at det det mest motiverende for en spillskaper er å ha en kontroll over din egen skjebne. Har du slike verktøy, som gir mulighet til å nå en bredere publikumsgruppe kjapt – og uten å måtte klatre over noen hindre på veien – så er det helt klart en belønnende følelse, sier Ted Price.

Var det viktig for dere på dette tidspunktet å satse på en helt fersk spillserie, til en fersk konsoll, i stedet for å se bakover i katalogen å for eksempel lage en oppfølger?

– Ja, spesielt viktig ettersom dette er et åpent spill [sandkassespill]. Antallet fiender og de kampene du får se i dette nye fra oss, er mye vanskeligere enn noe annet vi har gjort får å få til. Det krever rett og slett mye mer maskinkraft og flere hestekrefter. Én annen ting er at den fargesterke stilen vi har valgt også krever sitt, forteller han.

Humor er vanskelig

Hvordan oppstår egentlig Insomniac-stilen, den som jo særlig har vært fremtredende for «Ratchet & Clank»-serien:

Bygger de på en slags hemmelig formel: bygges vitsene, referanser og de tørre, morsomme kommentarene lag på lag – helt til de én dag sier: «den scenen, har den akkurat nok av Insomniac-smaken i seg nå til å kunne beskrives som ferdig»?

– Humor er vanskelig. Det kan være skikkelig vanskelig, innrømmer Price.

– For mye kan være en dårlig ting, hvis du bare pakker lag på lag. Så det med timing når det gjelder humoren og definere tonen riktig er essensielt.

– Vi har noen nøkkelpersoner som på en måte er våre frontsoldater når det gjelder humor og tone, men vi spør også alle de andre som jobber i Insomniac om å bidra med idéer. Det kan være nye våpen [et annet kjennemerke fra denne kanten], en merkelig situasjon en spillfigur befinner seg i … og alle vi spør oss: kan dette passe, til den tonen og stilen vi overhengende jakter på?

– «Tråkker» nettopp dette forslaget på noen av de andre elementene vi allerede har lagt til, eller passer det inn? Slike situasjoner har vi daglig, sier Ted Price til PressFire.

«Sunset Overdrive» slippes til Xbox One 31. oktober.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3