KÖLN (PressFire.no): Husker du «Skrik»-filmene, eller «I Know What You Did Last Summer»? Dette var skrekkfilmer som var skumle og blodige, men også hadde mer å by på.

Dette var på sett og vis også «collegefilm» og rosa tyggegummi. Av og til morsomme med plenty selvironi, andre ganger sexy, tøsete og tøysete.

- Disse tenåringene blir tatt én etter én, og gjerne overrasket mens de har seg med hverandre. Det er rammen for spillet vårt, sier skaperne av «Until Dawn».

- Vi rapper skamløst fra sjangeren med tenåringsskrekkfilmer, forteller Supermassive Games.

Slik fremstår altså PlayStation 3-spillet «Until Dawn», som vi fikk se i aksjon i forbindelse med GamesCom-spillmessen forrige måned. Dette var aller første gang spillet ble vist for presse.

 

Smilene forsvant fort

«Until Dawn» var ett av en håndfull nye spill som Sony annonserte i Tyskland. Den første traileren, som du kan se nederst i saken, gjorde at enkelte fniste eller himlet med øynene under selve pressekonferansen.

Ofte er det vanskelig å skille banalt fra genialt ut i fra en kort trailer. 

Dialogen virket fryktelig dårlig, det var helt umulig å få taket på om utviklerne mener blodig alvor eller opererer med ironi og dermed balanserer på en knivsegg.

To dager senere, mens utviklerne spilte gjennom en halvtime av spillet mens de forklarte, var smilene og hånlatteren fra salen definitivt borte. Spillet er mye «smartere» enn det førsteinntrykket skulle tilsi. Folk fra Hollywood, med bred erfaring fra skrekkfilmer, har lagd manuset.

Utviklerne fortalte oss at de har brukt tv-skuespillere for å levere stemmearbeidet med troverdighet. Det tilfører dessuten en form for såpeserie-faktor som faktisk kler «Until Dawn».

Det er også et spill som er dypere og friere enn vi trodde, og det er veldig skummelt til tider.

Glemte vi å nevne at «Until Dawn» støtter Move-kontrollerne som sannsynligvis har ligget i en skuff en stund, om du eier dette PS3-tilleggsutstyret …?

 

Uforutsigbar historie

Målet er, som i alle tenåringsskrekkfilmer, å holde de åtte hovedpersonene i «Until Dawn» sprell levende. Men det er slettes ikke sikkert at du klarer nettopp det …

Utviklerne fortalte at du kan ende opp med å lykkes. Det finnes nemlig flere utfall, og du spiller gjennom ulike kapitler som altså kan endre historien og premisset etter hvert som folk begynner å dø som fluer.

Vi møter Michael og Jessica mens de trasker gjennom skogen på vei til en hytte.

Jessica maser og klager, og fremstår som et komplett brødhue. Men dialogen er veldig morsomt skrevet.

Du styrer ved å holde Move-kontrolleren i den retningen du ønsker å gå, sikter og peker. Griper du rundt Move-kontrolleren litt hardere, beveger også Michael seg raskere. Beleilig nok har du en lommelykt i spillet som gjør Move-pekinga naturlig.

Spillskaperne i Supermassive Games understreket at det skal være enkelt å spille «Until Dawn», og kontrollene skal være så intuitive som mulig.

 

Før du får lov å ta av jakka, 
må du få opp tempen,
insisterer Jessica.

Hormonene bobler

Vel fremme i den avsidesliggende hytta begynner flørten og de seksuelle undertonene å bli tydeligere. Jessica insisterer på at Michael må finne noen fyrstikker, gjerne også noen stearinlys, og få opp tempen før han i det hele tatt tenker på å få av henne klærne.

- It’s so cold in here that I’ll probably get stuck to your flagpole, sier hun uten å blunke.

Michael finner noen ledetråder i en skuff, et slags varsel om at ting ikke helt stemmer – og at det kommer til å bli skummelt ganske snart: En liste med navn skriblet på en papirlapp. Først tror Michael at det dreier seg om navnene på hyttegjestene fra året før.

Det er bare ett lite problem: lista viser ikke navnene på de som var med på hyttetur i fjor, men de som har dratt ut i skogen i år … Hmmm!

 

Ett eksempel på
en gåte du møter.

Forlat stien om du ønsker det

Spillet hopper mellom at du styrer Jessica og Michael. Noen ganger får du beskjed om at du bør åpne en skuff eller utforske, og det er også relativt overkommelige gåter du må løse.

Det mest overraskende er at spillet er mer åpent enn du kanskje først forventer. Supermassive Games hevder du kan gå din egen vei i skogen, at du kan utforske en god del – og understreket at dette på ingen måte er en spillopplevelse på skinner.

Gjennom kapitlene møter du disse åtte ungdommene, men det finnes selvsagt én overhengende historie. I demonstrasjonen fra utviklerne endte det ikke så bra for Jessica og Michael, som midt i hyrdestunden får et skrekkelig besøk.

Men spillskaperne understreket etterpå at de kunne ha fått et helt annet resultat. Alle personene i spillet kan overleve, bekreftet de.

- Det vil si: alle kan overleve. På en måte, sa de hemmelighetsfullt etter en liten tenkepause.

- Målet vårt har ikke bare vært å lage et morsomt spill for den som har kontrolleren, men vi ønsker også at det skal være moro å se på. Vi håper at vi kan få venner eller et par til å dele opplevelsen. Det er enda en grunn til at vi har valgt å jobbe med folk fra Hollywood, for å tilføre «Until Dawn» en slik kvalitet.

 

«Until Dawn» er vittig og fryktelig skummelt til tider, det er smart skrevet og ekstremt sjangerironisk.

Utviklerne har ikke hatt lyst til å ta med såkalte Quick Time Events, men vil i stedet holde skjermen så «ren» som mulig. Dette bygger inntrykket av at dette er en gørrete, tøysete og selvbevisst slasherfilm-opplevelse.

Det åpnet på GamesCom med himlende blikk og sarkastisk latter i salen. Etter denne demonstrasjonen ble «Until Dawn» langt mer interessant.

NB! «Until Dawn» lanseres etter planen en gang neste år, og slippes eksklusivt til PlayStation 3 med krav om at du har Move-kontrollere og PS Eye-kamera.

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

«Torchlight Frontiers» blir «Torchlight III»

Og endrer modellen.

Les mer

Nintendo vant forbrukerrettsaken mot Norge og Tyskland

Søksmålet om forhåndsbestillinger av spill på Switch forkastet. Anken kan ta halvannet år.

Les mer