LOS ANGELES (PressFire.no): Da Sony for alvor avduket PlayStation 4 under E3 i fjor, var det sammen med det første egensmidde spillet fra Ready at Dawn – studioet bak flere «God of War»-spill for PlayStation Portable.

I den første traileren fikk vi se et bekmørkt London på midten av 1800-tallet, men hvor noen «soldater» var utstyrt med noen snodige våpen man kan beskylde for å være steampunk-inspirert – altså gammel teknologi i mer moderne bruk.

Det ble også klart at noe jaktet på de særdeles velkledde soldatene, uten at det ble helt klart hva det dreide seg om.

 

Finstudert historisk

Under årets åpning av E3 fikk «The Order: 1886» også plass på Sonys pressekonferanse, hvor de endelig demonstrerte i spillbar form. Og på et lite, mørkt rom inviterte Ready at Dawn presse for å fortelle mer.

Det er spillets regissør, Ru Weerasuriya, som tegner og forklarer for oss.

Han er spesielt stolt over detaljnivået i spillet og hvor enormt mye av den viktorianske perioden av London de har satt seg inn og prøvd å gjenskape.

På skjermen går de igjennom et bygg hvor det tydeligvis pågår medisinske eksperimenter. Eller behandling.

Hovedpersonen bærer en lykt som så å si er den eneste lyskilden spillet viser. Det skinner i flisene på gulvet og det meste kaster skygger idet lyser treffer overflatene.

 

Flid i fliser

Weerasuriya avslører at selv flisene på gulvet er historisk korrekte. Ikke bare er omgivelsene kledd i en enorm detaljrikdom, det meste har også fysikkegenskaper knyttet til seg. Det betyr altså at de vil reagere på berøring eller når de blir truffet av kuler.

Kort tid etterpå blir det demonstrert med noen salver hagl-lignende skudd, som knuser objekter på noen hyller i småbiter.  Vi får også se et skjelett som danser noe nervøst etter å ha blitt truffet.

Weerasuriya skryter videre over at gjengivelsen av tidsepoken er så korrekt at en historiker med Dickens-ianske og viktorianske London som spesialfelt lot seg imponere, og skal ha kalt dette «det mest korrekte innen popkultur.»

Han skal imidlertid ikke ha vært noen ekspert på spill, så det er ikke en umiddelbar kvalitetssikring av alle aspektene ved spillet.

 

Nikola Tesla

Det påpekes også at selv om grunnmuren i selve fiksjonen er basert på viktorianske London midt i den industrielle revolusjonen, så er teknologien oppdiktet.

Utstyr og våpen er fullstendig fantasi, men er skapt basert på teknologi som fantes i epoken.

De nevner blant annet Nikola Tesla som typisk inspirasjon for et våpen med lyn, og at aluminium og jernoksid fantes – brukt i et våpen som drypper glødende metall over fiendene.

Selv den trådløse kommunikasjonen som benyttes i «1886» tilegner regissøren med et nikk til Tesla, som skal ha funnet opp trådløs kommunikasjon allerede på 1800-tallet.

Ru Weerasuriya avslører også at de brukte så lang tid på å skape universet som blander fantasi med historiske London, at de gikk gjennom mange iterasjoner. Noen av dem skal han ha elsket. Andre hatet han.

Det kommer også fram at de utviklet bakgrunnshistorien og universet fullstendig uten å tenke på selve spillelementene. Dette snekkeriet skal ha kommet i ettertid.

 

Opptatt av detaljer

Detaljnivået er noe annet de er ekstremt stolte av, og PlayStation 4-konsollen skal ha gitt dem muligheten til å legge inn store mengder med informasjon til den som leter.

Weerasuriya nevner blant annet at det finnes hele aviser som er i så god kvalitet at du kan lese dem. Og idet vi passerer en operasjonssal, forteller han at der inne finnes det en grammofonspiller hvor en kirurg kan gi deg en lengre innføring i datidens medisinske gjennombrudd. Hvis du vil lytte, da.

Ifølge spillskaperen er «The Order» teppelagt med denne typen dybde, som vil være mulig å oppsøke for den som ønsker det. Det er imidlertid helt valgfritt.

Nede i gangen demonstrer utviklerne nok en gang dette ved å åpne en luke til en fangecelle, hvor en sinnssyk mann sitter og snakker med seg selv. Hvis det pirrer nysgjerrigheten, kan du få et innblikk i en gal manns ralling. Eller så kan du ignorere det hele og gå forbi.

Lengre nede i gangen rundes et hjørne, hvor veien blokkeres av en person som er opptatt med middagen sin – et livløst menneske.

Det tar ikke lang tid før den sultne stakkaren er forvandlet til en slags varulv og jakter deg nedover gangen som en deilig dessert.

 

Tannlegen neste?

De ti eller femten kulene som treffer i brystet ser ikke ut til å bremse ham mer enn en liten halvmeter, og det tar ikke lang tid før du er presset opp til veggen med en skikkelig stygg tanngard som snerrer noe sjofelt og urettferdig til deg før han kaster deg gjennom et vindu.

Disse scenene har du kanskje sett under Sonys pressekonferanse, og da har du kanskje også fått med deg disse såkalte quick time-hendelsene som bestemmer skjebnen din.

I tumultene med det råstygge vesenet får du muligheten til å redde deg selv ved å trykke på noen knapper når de dukker opp på skjermen. Hvis du ikke klarer det innen tiden, så går det åt skogen og du må prøve på ny.

Denne delen var min største bekymring med spillet, for det hindrer valgfrihet egen tilnærming. Og helt ærlig: det er bare mindre spill.

Den styrte sekvensen er imidlertid ikke standarden i spillet, ifølge regissøren. Etter vår bekymring blir ytret, så kan han betrygge oss om at dette er en styrt del av utviklerne, fordi de ønsket å avsløre hvilke type fiende man bekjemper i spillet på en spesifikk måte.

De hevder faktisk at variasjon i spillmekanikk og tempo er en av de største prioriteringene de har i designet.

 

Fra denne demonstrasjonen alene er det vanskelig å si noe bastant om selve spillet, og om hvor interessant, spennende eller morsomt det blir.

Men det er lett å bekrefte at utviklerne er svært lidenskapelige til det egenskapte universet, og det er vanskelig å være uenig i at det er et pirrende stykke kreasjon.

Vi vet også at det blir et svært detaljert spill med utrolig flott grafikk, men jeg skulle bare ønske at vi fikk se mer av selve spillet.

«The Order: 1886» kommer til PlayStation 4 i februar.

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Anmeldelse: Darksiders: Genesis

Et spill og en serie i identitetskrise.

Les mer